Hei! Olen rakentamassa 15 neliömetrin koloniamökkiä. Haluan avoimen sisäkaton, eli ei kattotuoleja tai sivukattopalkkeja. Olen käyttänyt www.byggbeskrivningar.se-sivustoa ja saanut selville, että minun tulisi käyttää 90x315mm liimapuupalkkia harjapalkkina ja 90x90mm liimapuuta pilarina harjan kannatteluun päädyissä. Päädyissä on kuitenkin ikkunat, joiden kohdalla pilareiden tulisi mennä suoraan alas laskelman mukaan. Miten lasken, mikä koko tarvitaan vaakapalkille ikkunan yläpuolella (kuvassa punainen), joka jakaa kuormitusta harjasta kahdelle pilarille ikkunan kummallakin puolella?

Jos laskeminen on erittäin monimutkaista, voin hyväksyä hieman ylimitoitusta varmistaakseni rakenteen, mutta epäilen, mitä ylimitoittaminen tässä tapauksessa tarkoittaisi.

Päädyt ovat 3000 mm leveitä ja pitkät sivut 5000 mm. Ikkunat päädyissä ovat 80 mm ja 140 mm leveitä. Katon kallistus on 18 astetta, korkein räystäs 2500 mm, kattorakenteiden välinen etäisyys 1200 mm, lumikuorma-alue 2, huopakate, eristys ja sisäverhous.

Olen erittäin kiitollinen vastauksista ja ajatuksista!

• Kolonistugan under uppförande med synliga träbjälkar och röd horisontell regel ovanför ett fönster som monteras mellan stödstrukturer.
Ostin Jabo Smara rakennussarjan muutama vuosi sitten ja siinä oli harjahirsi sekä 2 rinnakkaista palkkia kummallakin puolella harjahirttä. Muistaakseni kaikki olivat 45x220 ehkä? Sitten laitettiin raakapontti näiden päälle...
Vaikuttaa siltä, että tällä ei ole mitään tekemistä kysymyksesi kanssa, mutta ajattelin, että tällä ratkaisulla katto saa alusta alkaen enemmän tukea useammista palkeista/seinästöistä ja ikkunan yläpuolinen avaus pitäisi selvitä vastaavalla säännöllä, ellei jopa pienemmällä.

edit: Tosin Smara ei ole 5m pitkä vaan vain 4,15m, mutta periaatteen pitäisi toimia silti, ehkä korkeammilla/kaksinkertaisilla palkeilla...

Viimeksi muokattu:
45x220 C24 riittää kantamaan ikkunoidesi(y) yli.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.