Hei! Olen purkamassa osia kantavasta seinästä keittiön ja olohuoneen välillä, kuten näet merkittynä punaisella alla olevassa ensimmäisessä kuvassa, noin 3,4 m. Olen lukenut, että tukipalkkien ei pitäisi levätä oviaukoissa alemmassa kerroksessa, minkä vuoksi olen merkinnyt punaisella myös, missä seinä ylemmässä kerroksessa puretaan.

Käsittääkseni seinä koostuu 240 mm kevytbetoniharkoista, ja monissa rivitaloalueella on aiemmin purettu osia/koko seinää. Voiko joku opastaa minua, jos ajattelen väärin tukirakenteista, onko jotain muuta, mitä minun tulisi miettiä, ja mistä tiedän, minkä kokoisen palkin tarvitsen? Tiedän tietenkin, että voin palkata rakennesuunnittelijan, mutta on hauskaa oppia hieman täällä ensin!
Rakennussuunnitelma, jossa on pohjapiirros keittiöstä ja olohuoneesta. Punainen merkintä osoittaa seinän, joka on tarkoitus purkaa.
Pohjapiirros rivitalosta, jossa punaisella merkitty purettava kantava seinä keittiön ja olohuoneen välillä. Mukana mittoja ja huoneet merkitty.
Kiitos kaikista vinkeistä ja vastauksista!

/Gustav

Oletetaan, että kyseessä on rinne- tai paritalo, jossa vain katto täytyy vaihtaa? Sinulla ei ole pääsyä leikkauspiirroksiin eikä tietoa siitä, miten talo on perustettu tai millaisella maalla talo seisoo?
Jos käy niin, että uudet tolpat osuvat oven yläpuolelle alemmassa kerroksessa, täytyy tehdä lisärakennetoimenpiteitä tämän yläpuolella.
Riippuen voimassa olevista kuormituksista, voi uusia pilareita asettaa kevytbetoniseinälle, muuten täytyy myös vahvistaa tätä seinää.
Suosittelen, että palkkaat rakennesuunnittelijan etkä ryhdy näihin toimenpiteisiin itse, sillä on paljon otettavaa huomioon, mitä valitettavasti ei tule mietittyä maallikkona.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Kiitos, kyllä se on rinteeseen rakennettu talo ja vain katto, joka pitää vaihtaa. Minulla on kaikki piirustukset kunnasta ja myös laskelmat katon vaihtoon, mutta koska se on "kreikkaa" ajattelin, että ehkä täällä on ammattilaisia, jotka voivat auttaa! Mutta ehkä on parasta kuitenkin palkata rakennesuunnittelija.

Onko sinulla jo laskelmat poikkileikkaukselle? Silloin palkin mitat pitäisi olla tässä?

Luulen, että on, tarkistan. Palaan illalla!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.