Aion keväällä alkaa uudelleen laudoittaa taloa. Kuten tavallista, minulla on vähän aikaa ja tilaa puutetta, joten olen alkanut tutkia perustedullista ja välikerrosmaalattua paneelia. Kysymys kuuluu, kuinka hyvä perussuoja ja välikerrosmaalauksessa on teollisesti maalatussa puutavarassa. Onko tästä olemassa testejä? En epäile, että se on hyvä, olen vain utelias.

Sain sen tiedon, että laudat ovat 'transportskyddade' ja että päädyt kannattaa öljytä ja pohjamaalata ennen pintamaalia... Etuna on se, että laudat voi kiinnittää ja odottaa, kunnes kaikki on valmista ennen maalausta, vaikka odotusaikana sataisi jne... Lisäksi maalitoimittajien takuut yleensä edellyttävät, että samaa järjestelmää käytetään alusta loppuun.

Mutta jos ostaa pohjamaalattua ja välikerroksen, onko se silloin täysin arvotonta tarkoitatko?
Mitä takuita maalin toimittaja antaa?

Ostimme valmiiksi pohjamaalattua Moelveniltä. Ja kun puhuimme Coloraman kanssa, he sanoivat, että se oli vain "kuljetuspohjamaalattu", joten soitimme ja tarkistimme. Se oli pohjamaalattu samalla pohjamaalilla, jota Colorama halusi myydä meille :-) Joten ei muuta kuin maalaamaan.

Takuu, oli hieman liian voimakas ilmaus... Lupaus on oikeampi:
Alcro:

"BESTÅ-MAALAUSJÄRJESTELMÄ
Alcro Bestå on vesiohenteinen julkisivujärjestelmä, johon kuuluu pohjaöljy, pohjamaali ja pintamaali. Yhdessä ne antavat talollesi tehokkaan suojan jopa 15 vuodeksi."

Mitä tulee pohjamaalattuun ulkopaneeliin, niin saa todennäköisesti eri vastauksia riippuen siitä, puhutaanko paneelitoimittajan vai maalitoimittajan kanssa... Se, mitä Beijerin ja Moelvenin sivuilla sanotaan pohjamaalatusta paneelista, kuulostaa hyvältä...

Tärkeää on, että pohjamaalattu paneeli peitetään kuuden kuukauden kuluessa riippumatta siitä, onko se tehtaalla valmis vai käsin maalattu:
"Moelven Bekväm on pohjamaalattu laatupaneeli asennusvalmiina. Asennetulle paneelille vaaditaan 2 pintamaalikerrosta. Pintamaalauksen tulee tapahtua kuuden kuukauden kuluessa."

Itse en valitsisi keskenmaalattua paneelia, sillä päätypuuöljy pintamaalissa ei ole hyvä yhdistelmä ja laitan kaikki päätypäät öljypurkkiin niin, että ne ovat huolellisesti öljytyt, koska päätypuu on herkin. Lisäksi asennetussa paneelissa on aina rakoja ja ne peittyvät hyvin kahdella kerroksella pintamaalia...

Mutta näin minä teen, muut tekevät omalla tavallaan...

• Tykkään
Beddo
  • Laddar…
Minä aina suojaan erityisesti päätypintaa.
Jos jossain lauta menee huonoksi, se on siellä.
Paras on, jos saa käsiinsä jotain todella myrkyllistä, johon voi kastaa päätypinnan
Fredrik

http://bac.nu/media/4011/malad-fasadpanel.pdf

Tätä käytimme. Tosi mukavaa maalata vain kerran. Valitettavasti he ovat menneet konkurssiin sahateollisuuden vaikean tilanteen vuoksi, mutta heidät ostetaan varmasti pian.

Joo, näyttää siltä, että ostan pohjamaalattua ja välimaalattua. Tuntuu siltä, että riittää maalata kerran, koska se ei ole hauskinta mitä voi tehdä.

@jeppeknaster minkälaisen panelin ostit ja mitä se maksoi?

Viimeksi muokattu:
Ostin kaksinkertaiset pontit 145mm puolipontti. Minulla on siellä kontakteja, joten sain todella hyvän hinnan. Maksaa varmaan noin 25-30 kr lpm normaalisti.
Jälkikäteen ajateltuna olisin valinnut tavallisen pontin puolipontin sijasta. Uskon, että se on helpompi käsitellä, erityisesti jos on yksin.

Ostin grundad 22x100 Hornbachista 11 kr lpm, kun vaihdoin julkisivua. Maalasin ylimääräisen kerroksen päihin. Ei vielä kunnollista longlife-testiä - mutta kahden raskaan talven ja sateisten kesien jälkeen talo seisoo yhä! :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.