Lastulevykruvi...
Jos laitat päälle kipsilevyn, kipsilevykruvit ovat sopivia. Ne menevät suoraan kipsin läpi.

• Tykkään
twoody
  • Laddar…
prototypen sanoi:
Minulla on useissa tiloissani paksua masoniittia (sitä kutsutaan boardiksi) ja tja se toimii sekin.

OSB:n haittapuoli on, että se on niin kova, että kipsiruuvit eivät uppoa itsestään, silloin täytyy hankkia toinen ruuvityyppi.

Protte
Olen aina ruuvannut osb:ta kipsiruuvilla, olen samaa mieltä ongelmasta, mutta se yleensä ratkeaa, jos ajattelee olla laittamatta ruuvia suoraan osb-lastun keskelle. Useimmiten ruuvi uppoaa aivan erinomaisesti sijainnista riippumatta, mutta halpa ruuvi katkeaa joskus....

• Tykkään
prototypen
  • Laddar…
Riippumatta siitä, käytetäänkö osb:tä, plyfa:ta tai spånia, nämä tulee tietenkin ruuvata (koolausta vasten) tarkoitetuilla ruuveilla. Niin sanottu spånskiveskruv tai muu ruuvi, jossa on kierteetön osa lähellä päätä, varmistaa puulevyjen puristumisen koolausta vasten.

Oldboy sanoi:
Lastulevy on täysin kelvoton kiinnittää asioita.
Joko et ole koskaan työskennellyt lastulevyn kanssa tai käytät täysin väärää tekniikkaa.

Kaikki, mitä kohtuudella haluat ripustaa kotisi seinälle (keittiö, hyllyt, tv, jne.), toimii erinomaisen hyvin kiinnittää 12 mm lastulevyseinään.

• Tykkään
brumbjorn ja 1 muu
  • Laddar…
Gabbe1 sanoi:
Joko et ole koskaan työskennellyt lastulevyn kanssa tai käytät täysin väärää tekniikkaa.

Kaikki, mitä haluat kohtuudella ripustaa kotiisi (keittiö, hyllyt, tv jne.) toimii erinomaisesti kiinnittää 12 mm lastulevyyn.
Lastulevy tulee esiporata, kun kiinnittää asioita, sillä jos ei esiporaa, on suuri riski, että ruuvi kuljettaa mukanaan paljon materiaalia, kun se menee lastulevyn läpi.

• Tykkään
brumbjorn
  • Laddar…
Aivan oikein, esiporaaminen on hyödyllistä.

Itse käytän usein ponttilautaa kipsilevyn takana. Hieman kalliimpaa kuin OSB, mutta huomattavasti halvempaa kuin vaneri ja lujuusominaisuuksiltaan yhtä hyvää kuin vaneri. Totta kai se vaatii vähän ylimääräistä työtä, mutta verrattuna kaikkeen muuhun, mikä vie aikaa, siitä ei ole paljonkaan sanottavaa.

• Tykkään
Oldboy
  • Laddar…
Olen kiinnittänyt asioita (raskaita) 12 mm lastulevyyn ilman esiporausta. Yhä 6 vuoden jälkeen kaikki pysyy kuin vuori.

Atom sanoi:
Olen kiinnittänyt esineitä (raskaita) 12 mm lastulevyyn ilman esiporausta. Vielä 6 vuoden jälkeen kaikki pysyy kuin kallio.
Useimmiten esineet pysyvät hyvin ilman esiporausta, voi kiinnittää erittäin raskaita asioita myös yksikerroksiseen kipsilevyyn mollylla. Mutta vasta kun esineet putoavat, tietää tehneensä virheen.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Hei Nybygge.

Mistä tiloista me puhumme? Mitä pitäisi kiinnittää seinille?
/Nils82

Tapauksessani, jos en katso väärin, niin hinnassa ei ole paljon eroa yhteensä. Aion tehdä autotallini kerran, joten olenko hakoteillä, jos valitsen 12mm K70-20 konstruktionsplywood?

100kr/kvm jmf 62kr/kvm

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.