Hei
Aion rakentaa paikoilleen rakennetun kirjahyllyn ja harkitsen sen rakentamista 19mm lastulevystä ja sitten laitan 21mm listan lastulevyn päähän ja hion saman tasolle lastulevyn kanssa. Kaikki maalataan sitten valkoiseksi.

Onko joku, joka haluaa yrittää suostutella minut rakentamaan sen mdf:stä sen sijaan?

Byggmax myy hobbylevyjä 19mm MDF, saatavilla eri leveyksinä alkaen 30cm. Täydellistä rakennusmateriaalia. Olen rakentanut hyllyn keittiön jääkaapin ympärille näistä. Ei hiomista, siisti pinta suoraan, helppoa työstää. En koskaan itse ajattelisi käyttää lastulevyä sen sijaan. Tulee liikaa työtä saada etupuoli siistiksi. Lisäksi hienoa, että ei tarvitse halkaista paloja, jos leveydet sopivat, yksi virheiden tekopaikka vähemmän. Ainoa haittapuoli, maksaa hieman enemmän kuin lastulevy.

Per

Joo, se on tosiaankin hinta, joka on kiinnittänyt huomioni. Tuntuisi hyvältä, jos voisi päästä alle IKEA-billyn hinnan, ja sitä ei saavuteta mdf:llä. Toinen etu ratkaisussani on, että saa kestävämmän etupuolen, koska se on mäntyä. Mutta pääosin olen samaa mieltä kanssasi.

Eikö mdf taivu enemmän kuin lastulevy? Ajattelen hyllyjä, jotka ovat täynnä kirjoja. Omassa tapauksessani hyllyjen pituudet ovat 800 ja 1000.

P
Ei ole sattumaa, että television puusepät käyttävät MDF:ää, kun he tekevät paikan päällä hyllyjä jne. Miksi aina paikan päällä rakennettu ja erikoismitattu hylly olisi halvempi kuin tehdasvalmisteinen ja sarjatuotettu?

Et voi koskaan saada todella siistejä sahausjälkiä lastulevyistä. MDF:llä ne ovat viivasuorat.

B
erityisesti tehty = ei tule yhtä halpaksi. vain matr (+palkka jos palkkaa kirvesmiehen)
tehdassynergyt ovat yleensä halvimmat. kaikki sisältyy. matr ja palkka.
kyllä saa kauniit leikkaukset lastulevyssä

byggare henke sanoi:
kyllä lastulevyyn saa siistejä leikkauksia
Minustakin lastulevyyn saa siistejä leikkauksia. Sen sijaan päätypuusta ei tule siisti, mutta siihenhän tulee lista. Työtä ei pidä katsoa, kun tekee kaiken itse, muuten tulisi hulluksi ;)

B
mutta mdf on kyllä itse asiassa paras vaihtoehto rakennelmallesi. muista vain käyttää maskia, kun hiot ja sahaat

Huomasin juuri, että bauhaus (he ovat vihdoin alkaneet laittaa tuotteitaan verkkoon) myy mdf-levyjä edullisesti. Itse asiassa paljon halvempaa kuin byggmax. Tämän myötä lastulevyvaihtoehto on vain hieman edullisempi, eikä minulla ole enää perusteita sille ratkaisulle.

Riittääkö 19mm, vai pitäisikö valita 22?

B
onhan se mikä sinusta on tyylikkäintä mitä pitäisi olla ja hyllyn syvyys

Kirjahyllyssä pitäisi, hieman odottamattomasti, olla kirjoja :)

Syvyydestä tulee hieman nykyistä standardia matalampi (sanotaan noin 22-24 cm).

Joten kysymys kuuluu, kuinka paljon 19mm kestää painoa, veikkaan että se toimii.

B
Ajattelin lähinnä, jos sinulla olisi myös isompia kirjoja,
ne voivat kestää, mutta sinun ei tarvitse pitää kaikkia Raamattuja samassa paikassa (paksut raskaat kirjat).

Mdf:llä on korkea "omamassa", joten pieni rima hyllytason takareunassa tukena ei ole virhe, koska ne tulevat roikkumaan vähän ajan jälkeen 1 metrin leveydellä. Vaihtoehtoisesti voi myös liimata ohuen riman etureunaan. Mdf sopii täydellisesti kirjahyllyn sivuiksi.

/Kacke

nimhed sanoi:
Niin, totta kai olen kiintynyt hintaan. Olisi hienoa, jos pääsisi alle IKEA-billy-hinnan, ja se ei onnistu mdf:llä. Toinen etu ratkaisussani on, että etupuolesta tulee kestävämpi, koska se on mäntyä. Mutta suurelta osin olen kanssasi samaa mieltä.

Joustaa mdf enemmän kuin lastulevy? Ajattelen hyllyjä, jotka ovat täynnä kirjoja. Omassa tapauksessani hyllyjen pituudet ovat 800 ja 1000.
Voit käyttää lastulevyä ja laittaa siihen jonkinlaisen wall-coverin, mutta toisaalta et säästä paljoa, koska se on ylimääräinen kustannus.
Halusin vain sanoa, että se toimii ja on vaihtoehto.

Onnea!

kacke_ sanoi:
Mdf:llä on korkea "omamassa", joten pieni lista hyllytason takareunassa tukena ei ole pahitteeksi, koska ne alkavat roikkua jonkin ajan kuluttua, kun leveys on 1m. vaihtoehtona voisit myös liimata ohuen listan etureunaan. Mdf kirjahyllyn sivuina on täydellinen.

/Kacke
Niinpä, olemme takaisin lastulevyn parissa :S Ehkä mdf sivuina ja hyllyt lastulevystä, jossa on lista etureunassa.

Caspár sanoi:
Voit käyttää lastulevyä ja sitten laittaa jonkinlaisen seinäpäällysteen siihen, mutta toisaalta et hyödy siitä paljon, koska se on lisäkustannus.
Mitä halusin sanoa on, että se toimii ja on vaihtoehto.

Onnea!
Se pitäisi voida maalata suoraan, muuten menetän voimia ennen kuin se on valmis.

Milkshaken
nimhed sanoi:
No niin, sitten olemme takaisin lastulevyyn :S Ehkä sivut MDF:stä ja hyllylevyt lastulevystä, jossa on lista etureunassa.

Se pitäisi pystyä maalaamaan suoraan, muuten menetän voimat ennen kuin se on valmis.
Itse asiassa voidaan valmistaa kannattimia jäännösmateriaalista tukemaan MDF:ää keskeltä.... (Ajattele ikkunakonsolia)

Tulee näyttävä lisä kirjahyllyyn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.