Hei,
talossani on monia eri muovimattoja, jotka asennettiin 70- ja 80-luvuilla. Lukemani mukaan on olemassa riski asbestille näissä matoissa 70-luvun loppuun saakka. Kaikilla muovimatoilla on eräänlainen pahvi alapuolella eri väreissä. Se, jossa on vihreä pahvi, on testattu ja on asbestivapaa. Tietääkö joku, millaista pahvia käytettiin asbestikiellon jälkeen ja miten/tai voiko niitä erottaa toisistaan.

Magnus E K
Asbestia sisältävä, jota olen kokenut (asennettu 1974 betoniasuntoon), oli vaaleanharmaa. Vähän uudempi (oletettavasti) asbestiton oli harmaankeltainen ja siinä oli luultavasti lasikuitua sen sijaan.

• Tykkään
Frida80
  • Laddar…
  • Tykkään
Magnus E K ja 1 muu
  • Laddar…
Jo, on mahdollista/todennäköistä, että asbestipaperia löytyy muovimaton alta takkahuoneessani. Jäljellä on vain kysymys, mitä teen sen kanssa? Itse takkahuoneessa matto on ehjä ja näyttää niin siistiltä, että on vaikea uskoa sen olevan 45 vuotta vanha. Sen sijaan eteisen vaatekaapeissa... Siellä matto irtoaa lattiasta. Kun ajattelen, että olen viimeiset 7 vuotta tietämättömänä säilyttänyt vuodevaatteita siellä... Lisäksi asun siellä missä asun (Västerbottenin sisämaa), asia ei helpotu. Kun puhuin viime viikolla OCAB:n kanssa kellarini putkista, he eivät vaikuttaneet erityisen innokkailta tulemaan tänne...

hscn hscn sanoi:
Liitän mukaan linkin, jossa on erittäin hyvä kuva siitä, miltä asbestikerros yleensä näyttää. [linkki]
Myöhemmät asbestittomat vaihtoehdot olivat hieman erilaisia. Novilon esimerkiksi, joka oli suosittu merkki, käytti kerrosta, joka eniten muistutti jäykähköä kovaa vaahtomuovia.
Minun lattiani muistuttaa kuvaa, valitettavasti. Se, mikä melkein tekee minut vihaiseksi, on että OCAB:n Asbestkillen ei näyttänyt erityisen kiinnostuneelta ongelmastani. Mainitsin lattian, mutta hän väitti, että korkkikuvioiduissa matoissa ei yleensä ole asbestikerrosta, vanha mattoasentaja, jonka kanssa puhuin tällä viikolla, ei kuitenkaan ollut yhtä varma...

Voit poistaa matta ja rör itse.
Pidä vain huoli, että sinulla on maski ja peittävä vaatetus.
Sitten eristät huoneen, jotta pöly ei leviäisi eteenpäin.
Ja tämä kannattaa tehdä riippumatta siitä, onko kyse asbestista vai ei imo :)

No, OCAB kaveri ajatteli myös, että voisi katkaista putket suoralla osuudella ja sitten kantaa ulos putkikoukut kokonaisina. Puolisoni ja minä harkitsemme tätä. Sen sijaan tuntuu vähän siltä, että maton kimppuun ei ehkä kannattaisi käydä. Takapuolella oleva pahvi täytyy hioa pois, ja silloin alankin heti epäillä, osaammeko tehdä tämän siististi ja kohtuullisen turvallisesti. En ole niin huolissani omasta puolestani, luultavasti pystyn suojaamaan itseni kohtuullisesti, mutta en halua sitä sotkua koko taloon. Onko kenelläkään kokemusta asbestimatoista?

• Tykkään
David86
  • Laddar…
Magnus E K
Mitä on maton alla? Jos se on puuta, voi olla helpointa sahata ja vaihtaa puu myös. Jos se on betonia, on olemassa erityisiä työkaluja poistamiseen (kuorimatera tai suurempi pyörillä oleva versio). En koskaan uskaltaisi hioa.

Täytyykö matot poistaa ollenkaan? Toinen vaihtoehto voi olla kapseloida ne laittamalla uutta materiaalia päälle. (Siinä tapauksessa on hyvä dokumentoida tuleville omistajille, mitä on alla.)

Joo, takkahuoneessa voimme varmaan kapseloida ja laittaa maton päälle, se matto on jonkinlaisella styroksirakenteella, joka on betonilattialla. En ole erityisen innostunut repimään kaikkea pois. Kellarissa on kuivaa ja ei ole hometta, koska se on sisustettu, se on lämmitetty. Se, mitä pohdin eniten, on miten saan 4 palaa irti siitä matosta, joka on liimattu betonilattiaan sisäänrakennetussa vaatekaapissa.

• Kuvassa on ruskea lattiamatto, joka on osittain irronnut. Vasemmalla näkyy sininen ompelulankarulla vihreää taustaa vasten.
Kuinka sellaista lattiaa voi kapseloida? Voiko sen päälle asentaa click-lattian vai onko parempi liimata matto vanhan päälle?

Tuo matto näyttää tutulta, oletko varma että siinä on asbestia, ei ole siinä jota olen käsitellyt? Mutta useat eri valmistajat ovat voineet käyttää samanlaista kuviota, joku tietysti asbestilla...

Tuo matto on meillä keittiössä nykyisen lattian alla.
Siinä ei ole varmasti mitään asbestia, se on muovimatto.
Tarkoitatko ehkä, että se on liimattu liimalla, joka sisältää asbestia?
Se liima on musta ja olisi erittäin vaikea irrottaa.

Kuulostaa hyvältä!
En tarkoita liimaa. Matossani on pohjakerrassa harmaa paperi. Se kuuluu ehdottomasti mattoon, eli ei mikään lumppapaperi, joka on muovimaton alla...
Sitä testataan joka tapauksessa ennen kuin alan työstämään sitä. Kuten Henrik S sanoo, eri valmistajilla on voinut olla samanlaisia kuvioita. Silti hauskaa kuulla, että tunnistatte sen asbestittomaksi!

• Tykkään
hscn
  • Laddar…
Magnus E K
Yläosan kuvio ei valitettavasti kerro paljon, koska samaa kuviota on käytetty sekä ennen että jälkeen asbestikiellon rakennusmateriaaleissa (mikä on järkevää, jos miettii, miten valmistus tapahtuu).

Sana "plast" muovimatossa viittaa vain yläosaan, alakerros on koostunut kaikesta mahdollisesta, joista asbestipaperi oli valitettavasti yleinen pitkän aikaa.

• Tykkään
hscn
  • Laddar…
Niin se varmaan on... Minulla oli vain toive, että myös tämä matto olisi asbestivapaa, koska viereisissä huoneissa olevat matot, jotka katsottaessa tyyliä, remontoitiin suunnilleen samaan aikaan, olivat sitä. Mutta vuosikymmenen vaihteessa 70/80 voi vuosi olla ratkaiseva..
Mutta ehdotit sulkemista kapseliin, onko sinulla vinkkejä siihen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.