Olen saanut apua asettaa ikkunasyvennykset/listat.
19mm MDF, kiinnitetty karmiin Lemafixillä.

Nämä listat on sahaamalla muotoiltu tiettyyn mittaan/leveyteen.

Kuitenkin seinät saattavat olla hieman vinot, tai ikkunat eivät ole aivan kohdallaan niin että mitta täsmää.
Tämä johtaa siihen että lista työntyy esiin enimmillään noin 6mm kipsilevyn ulkopuolelle seinässä.
Mikään lista ei ole liian kapea, yleisesti ne työntyvät esiin.
Ja en ole täysin tyytyväinen tähän.

Ikkunalaudan etureunaan aion ruuviliimata profiilihiotun listan, tehty kahdesta liimatusta nauhasta 22mm MDF, profiilihiettu ja pyöristetty.
Ikkunanpielet tulevat “pysymään” tämän päällä.

Olen tehnyt koeasennuksen ja näkee että siitä tulee vino, iso rako ym.

Olen sitten pohtinut tähän ja tuohon, kuinka tämän voisi ratkaista.
Paras ratkaisu mitä keksin, on investoida monitoimityökaluun fein/bosch GOP tai vastaavaan. Pitää terää kipsiä vasten ja sahata lista kipsin tasoon.
Sen jälkeen hioa sen tasaiseksi hiomakoneella.

Mitä mieltä olette, etuja/haittoja, onko parempaa tapaa ratkaista ongelma?

Voin lisätä kuvan, kun tulen kotiin töistä….

PS
En ollut täysin varma, onko tämä rakennustekniikkaa, ikkunoita vai työkaluja…
Siirtäkää, jos on väärässä paikassa...
DS

Usein halutaan, että se työntyy ulos 5-10 mm, jotta voidaan laittaa sauma seinää vasten tai tapetoida smyygiin, jotta ei näy halkeamaa materiaalien välissä. Pitäisikö smyygin kulkea tasaisesti seinän kanssa? Miten saat sen ilman halkeamaa?

Seinän ja ikkunan kulma, jossa näkyy valkoinen ikkunalista ja puinen ikkunalaudan reunus.
En bild... som utlovat.

Onko smyygi kiinni ikkunassa? Muuten on luonnollista, että ennen kuin kiinnität smyygit, vedät pienen viivan seinän suuntaisesti ja sitten korjaat seinän kallistuksen, joko pyörösahalla tai pöytäsahalla. Minusta paras tapa on tehdä tämä ikkunankarmia vasten, sillä siinä tulee joka tapauksessa joustava sauma eikä vaadita, että leikkaus on täysin suora. Listaa vasten haluat suoran leikkauksen, koska on muutenkin tarpeeksi vaikeaa kiinnittää lista smyygiä vasten.

Jos smyygi on kiinni ikkunassa/seinällä, ottaisin sähkötasoittimen ja hioisin pari millimetriä. Monitoimityökalu antaa todella ruman leikkauspinnan.

Joo, olen samaa mieltä.
Kuitenkin se on jo kiinni, liimattu.

Eräs kollega ehdotti käyttämään kanttijyrsin. Antaa kuulalaakerin mennä kipsilevyä vasten.
Silloin ainoastaan kulmat jää jäljelle, joihin ei pääse jyrsimellä.
Mielestäni se voisi toimia, ehkä haen peltikaistaleen peltisepältä ensin.
Jotta laakeri teräkseen ei mene kipsiin...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.