Pitkän etsinnän jälkeen en löydä mitään siitä, onko paras käytäntö maalata ruuvin kannat ulkona vai ei.

Olen rakentamassa pari ulkopenkkiä ja pöytää käsittelemättömästä puusta, jotka aion maalata ikkunamaalilla. Ensimmäisessä penkissä olen öljynnyt päätypuita ja saumoja sekä pohjamaalannut ja peittänyt maalilla yhden kerroksen ennen asennusta. Ajatuksenani oli aluksi maalata viimeinen kerros ennen asennusta, mutta sitten aloin miettiä, miten ruuvien kanssa käy. Onko mahdollista, että kosteus pääsee helpommin puuhun ruuvien kohdalla, varsinkin jos puuhun tulee halkeamia? Onko silloin parempi maalata lopullinen kerros vasta asennuksen jälkeen, ja samalla maalata ruuvin kannat, jotta vähentäisi tätä riskiä?

Joissain ruuveissa kannat jäävät piiloon ja vaakasuoriksi, mutta osa tulee pystysuoraan, jolloin ruuvin kannat ovat kohti aurinkoa, sadetta ja tuulta.

ClasseClas
Kun kyseessä on ulkopaneeli, maalataan ruuvit/naulat yli. Sinun tapauksessasi ulkokalusteet käyttäisin vastaavasti kuumasinkittyä ruuvia luokka C4 tai ruostumatonta ruuvia, erityisesti jos kyseessä on painekyllästetty puu. Nyt sinulla on tavallista puuta, joten C4 pitäisi toimia hyvin. Sinun ei tarvitse maalata ruuvien yli.
Esimerkki
https://www.heco.se/sortiment/trainfastningar/traskruv-protect-4.html

• Tykkään
JohanPI
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas sanoi:
Kun on kyseessä ulkoverhouspaneelit, maalataan ruuvit/naulat yli. Sinun tapauksessasi ulkokalusteiden kanssa käyttäisin vastaavasti kuumasinkitty C4-luokan ruuvia tai ruostumatonta ruuvia, erityisesti jos kyseessä on painekyllästetty puu. Nyt sinulla on tavallista puuta, joten C4 toimii hyvin. Sinun ei tarvitse maalata ruuveja.
Esimerkki
[linkki]
Erinomainen vinkki ruuvien valintaan! Kysymyksessäni pohdin kuitenkin enemmän puun kestävyyttä ruuvin ympärillä kuin itse ruuvin käyttöikää (minulla on C4-ruuvi käytettävänä), eli vähentäisikö vesieristyksen riskiä ja seurannaisongelmia, jos ruuvit maalattaisiin lopuksi paikoilleen?

ClasseClas
Joko maalaat päälle tai mieluummin esiporaat ja upotat ruuveja varten. Varmista, että pohjustat ja maalaat reiät ennen asennusta. Useimmiten (minusta) halutaan pystyä purkamaan ja kunnostamaan ulkokalusteet, eikä silloin päällemaalatut ruuvit ole mukavia.

• Tykkään
Alti ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.