6 676 lukukertaa ·
4 vastausta
7k lukukertaa
4 vastausta
Pitäisikö savupiippu koeponnistaa?
Huomenta!
Talon (talo on noin 100 vuotta vanha), jonka aion ostaa, on keittiön liesi (nuohottu toukokuu -07), kaakeliuuni (nuohottu marraskuu -06) sekä rekisteröimätön -04 kamiina, jota ei ole nuohottu. Koska ostan talon konkurssipesästä (ja se on ollut tyhjillään 1 vuoden), ei ole ketään, jolta kysyä esim. vuotaako jostain sisään. Viimeisin koeponnistus tehtiin -92.
Nuohousyritys halusi 3500:- tulla koeponnistamaan kolme piippua. Mietin, voisiko säästösyistä kokeilla itse polttaa hieman kansilla peitettyjen piippujen kanssa ja katsoa, vuotaako jostain sisään. Tiedän, että ostamani talo on kunnostusprojekti, joten jos vikoja on vain vähän, en luultavasti saa hintavähennyksiä, mutta haluan varmistaa, ettei kaakeliuuni vuoda takaa. Jos vuotaa, sen korjaaminen voi olla todella kallista.
Kun otetaan huomioon talon ikä ja sen melko suuri kunnostustarve, sekä se, että piiput on kuitenkin nuohottu "suhteellisen äskettäin", voiko polttaa hieman sanomalehtipaperia itse ja olla silti melko varma, ettei piippujen korjaaminen tule maksamaan 100 000? Mitä suosittelisitte?
//Mårten
Talon (talo on noin 100 vuotta vanha), jonka aion ostaa, on keittiön liesi (nuohottu toukokuu -07), kaakeliuuni (nuohottu marraskuu -06) sekä rekisteröimätön -04 kamiina, jota ei ole nuohottu. Koska ostan talon konkurssipesästä (ja se on ollut tyhjillään 1 vuoden), ei ole ketään, jolta kysyä esim. vuotaako jostain sisään. Viimeisin koeponnistus tehtiin -92.
Nuohousyritys halusi 3500:- tulla koeponnistamaan kolme piippua. Mietin, voisiko säästösyistä kokeilla itse polttaa hieman kansilla peitettyjen piippujen kanssa ja katsoa, vuotaako jostain sisään. Tiedän, että ostamani talo on kunnostusprojekti, joten jos vikoja on vain vähän, en luultavasti saa hintavähennyksiä, mutta haluan varmistaa, ettei kaakeliuuni vuoda takaa. Jos vuotaa, sen korjaaminen voi olla todella kallista.
Kun otetaan huomioon talon ikä ja sen melko suuri kunnostustarve, sekä se, että piiput on kuitenkin nuohottu "suhteellisen äskettäin", voiko polttaa hieman sanomalehtipaperia itse ja olla silti melko varma, ettei piippujen korjaaminen tule maksamaan 100 000? Mitä suosittelisitte?
//Mårten
Se on periaatteessa niin, miten nuohooja tekee, 3500 vaikuttaa veriseltä täytyy sanoa. Kun olen pyytänyt nuohoojan tulemaan katsomaan erilaisia kummallisuuksia, se on maksanut noin 500 konsultoinnista, ja silloin on ollut aika pitkä matka ajaa.
Argumentit ammattilaistestausta vastaan:
Siskoni keittiön liesi koeponnistettiin ja hyväksyttiin. Kun hän sitten lämmitti, savua tuli lattian läpi!
Argumentit ammattilaistestauksen puolesta:
Vaimo katsoo palaneen talon jäänteitä ja sanoo: Sinä halusit säästää 3500???
Argumentit ammattilaistestausta vastaan:
Siskoni keittiön liesi koeponnistettiin ja hyväksyttiin. Kun hän sitten lämmitti, savua tuli lattian läpi!
Argumentit ammattilaistestauksen puolesta:
Vaimo katsoo palaneen talon jäänteitä ja sanoo: Sinä halusit säästää 3500???
hehe.. Epäilen, että saisin aika paljon enemmän kuin yksinkertaisen kysymyksen, jos talo palaisi.. 
Mutta painekoe pitää tehdä, koska se maksoi melkoisesti, halusin sen oikeastaan tehdä vasta remontin jälkeen, kun joitakin tulisijoista muutetaan.. Mutta toisaalta täytyyhän talvella lämmittää ja talo voi yhtä hyvin palaa silloin kuin joskus muulloinkin, joten ehkä on paras kutsua joku painekokeen tekemään.
Ja onko 3500 liian kova hinta??
He halusivat 1850:- perusmaksuna + 61kr/km matkakulua (eli noin 450
plus maksu 465:- jokaisesta piipusta, joka ylittää perusmaksuun sisältyvän piipun (2-3 piippua), eli noin 3700:- jos mukaan lasketaan nyt käyttämätön piippu.
Mutta painekoe pitää tehdä, koska se maksoi melkoisesti, halusin sen oikeastaan tehdä vasta remontin jälkeen, kun joitakin tulisijoista muutetaan.. Mutta toisaalta täytyyhän talvella lämmittää ja talo voi yhtä hyvin palaa silloin kuin joskus muulloinkin, joten ehkä on paras kutsua joku painekokeen tekemään.
Ja onko 3500 liian kova hinta??
He halusivat 1850:- perusmaksuna + 61kr/km matkakulua (eli noin 450
Muistaakseni myyjän kuuluu vastata nuohouksesta, jos spekseissä mainitaan, että piippu on toimiva. Tämän voi kiertää kirjoittamalla, ettei asiat ole toimivia, mutta silloin hinta asettuu eri tavalla.
Kun ostin talon, joka on yhtä vanha kuin se, jota katsot, myyjä oli tarkistanut ja testannut kaikki kaakeliuunit, puuhellat ja savupiipun kanavat. Ei aavistustakaan, mitä se maksoi, mutta kun olin laittanut uudelleen kolme kaakeliuunia ja tiivistänyt kolme kanavaa, tuli nuohooja ja testasi kaiken 1850 kruunun hinnalla. 3500 kruunua kuulostaa kalliilta mielestäni.
Klikkaa tästä vastataksesi