Hei, remontoimassa yläkerran eteistä. Koska olen asentanut uuden karmia kylpyhuoneen ovelle, seinä täytyy myös korjata. Tällä hetkellä on pintatapetti ja alkuperäinen suunnitelmani oli laittaa remonttikipsi suoraan päälle, mutta kuten kuvista näkyy, patteri on todella lähellä seinää. Ajattelin ottaa pois seinältä masoniitin ja sitten laittaa kipsiä. Haasteena on, että peilin takana on savupiippu, joka on rappattu masoniitin korkeudelle, joten kun poistan masoniitin, mikä on jo tehty osalle seinää kuten näette, ei sovi yhteen paneloidun seinän ja savupiipun kanssa. Joten en voi asentaa kipsiä kuten ajattelin.
Miten minun pitäisi tehdä, otanko elementin pois ja pyydän LVI-asentajan asentamaan sen ulospäin, ehkä vaihtamaan koko elementin samalla kun olen siinä? Onko itse putket liian lähellä seinää ylipäätään? Miten saan nyt seinän ja savupiipun yhtä paksuiksi?
Monia kysymyksiä, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.
En ymmärrä oikein ongelmaa.. Jos poistat masoniten ja sitten ajattelit laittaa kipsilevyä, mikä siinä onkaan ongelmana oikeastaan? Eikö se tarkoita kipsilevyn laittamista siten, että se on tasainen?
Vai tarkoitatko, että masoniitti puuttuu jostain kohtaa seinää, jossa on sen sijaan rappaus ja että se on samalla tasolla?
Kipsilevy on ainoa tapa saada se sileäksi ja hienoksi nykyisistä rakenteellisista eroista huolimatta. Kipsilevy on vain 6 mm paksu. Poista vanha struktuuritapetti (maskodling kutsumme sitä), niin saat 2 mm lisää. Sitten voit löysätä termostaatin ylämutterin puoli kierrosta ja kallistaa termostaattia seinästä hieman ja kiristää mutteri uudelleen. Jos pelkäät vuotoja, voit yrittää päästä käsiksi yläkonsolin ruuveihin patterin takana ja löysätä niitä hieman seinästä, jotta patterin yläosa tulee hieman ulos. Kiilaa konsoli seinää vasten ja kiristä uudelleen.
En ymmärrä oikein ongelmaa.. Jos poistat masoniitin ja sitten aiot laittaa kipsin, mikä siinä sitten on ongelmana oikeastaan? Eikö kipsiä voi asentaa niin että siitä tulee tasainen?
Tai tarkoitatko, että jossain kohtaa seinässä masoniitti puuttuu ja se kohta on rapattu ja samassa tasossa?
Viimeisessä kuvassa voi nähdä, että masoniitti on tällä hetkellä samassa tasossa rappauksen kanssa. Aion poistaa masoniitin, jolloin siihen tulee korkeusero. Miten voin ratkaista tämän? Vaihtoehto on jättää masoniitti paikoilleen, mutta silloin uusi kipsi vie niin paljon tilaa, ettei patterille jää tilaa. Ymmärrätkö/ymmärrättekö?
Se on helppoa! Olen käyttänyt gypsum Weberiltä joihinkin savupiippuihini. Aloita primauksen kanssa, jotta alusta "imee" tasaisesti. Levitä tasainen kerros tasoitteena ja pyyhi kostealla sienellä saadaksesi hienon rakenteen.
Kyllä, ainakin jos sen pitää mennä nopeasti ja saada hyvä lopputulos. Niille, jotka eivät ole luonnonlahjakkuuksia, vaaditaan jonkin verran kokemusta.
Jos aikasi on arvokasta ja vaadit hyvää lopputulosta etkä pidä odottamattomista haasteista, kannattaa ehkä harkita työn ulkoistamista. ROT:in kanssa se ei välttämättä tule erityisen kalliiksi.
Toisaalta se on myös työ, johon kuka tahansa amatööri voi tarttua. Useimmat saavat lopulta aikaan hyväksyttävän tuloksen, kyse on vain siitä, että se kestää 2-4 kertaa niin kauan kuin jos sen tekee kokenut ammattilainen.
Itse kuulun siihen höyrähtäneeseen joukkoon, joka ei koskaan epäröi yrittää opetella jotain sellaista, josta ei koskaan saa hyötyä, ja pidän kaikkea tällaista hauskana harrastuksena. Putsasin koko autotallin perustan ilman aikaisempaa kokemusta. Se sujui melko hyvin, ei kestänyt ollenkaan kovin kauan, enkä kadu, että ryhdyin siihen.
Muita vaihtoehtoja?
Jos nykyinen rappaus on suhteellisen kunnossa, korjaa mahdolliset pienet vauriot, maalaa tarvittaessa (silikonimaalilla, jos se on sellainen ennen) ja tee sitten siirtymä kipsi->rappaus tyylikkäästi jollain muulla tavalla, ehkä listalla.
Voinko sitten liimata kipsin päälle? Silloinhan siitä tulee tasainen koko pinnan yli? Ja sitten pyytää röris siirtämään elementin hieman kauemmas seinästä?
En liimaisi kipsiä tiilimuurin päälle. Haluan ainakin itse säilyttää juuri tiilimuurin tunteen. Kokeile kipsilaastia, tulet yllättymään kuinka helppoa se on.
Liimaa kipsilevy myös savupiippuun sauma siirretty niin, ettei se halkeile. Sitten tasoita ohut kerros, kuten gypsum, saadaksesi rappausilmeen, jos etsit sitä.
Kiinnitä jalkalista ja kattolista ennen "rappausta", niin vältät tasoerot listoituksessa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.