Hei,
muutin vaatekaappia kotona muutama kuukausi sitten. Kaikki meni hyvin ja mukavasti, mutta pieni osa jäi kesken ja nyt minun täytyy todella tarttua tähän ja tehdä se valmiiksi. Olen viivytellyt sen korjaamisessa, koska minulla on vähän kokemusta työskennellä betonipintojen kanssa.
Onko kenelläkään vinkkejä, kuinka tämä kannattaisi hoitaa, jotta se näyttäisi kohtuullisen siistiltä vaatekaappia varten.
Se ei näyttänyt erityisen siistiltä ennen kuin aloitimme vaatekaapin remontin juuri tuolta kohdalta. Työn aikana suurin osa pintakerroksesta irtosi (fix tai puts vai miksi sitä pitäisi kutsua?), ja se näytti vielä huonommalta. Nyt olen irrottanut kaiken, mikä on löysää.
Kuvat ylhäältä alas:
Ja tarkemmin:
Käytin husfixiä korjatakseni pienempiä reikiä vaatekaappin muissa osissa, joissa ympäröivä pintakerros pysyi kiinni (ilman taipumusta halkeilla tai irrota), se toimi mainiosti. Käytin tavallista paikkamassaa pienimpiin reikiin. Yritin laittaa vähän husfixiä, jonka ehkä näkee kuvissa, nähdäkseni, olisiko sen kanssa mahdollista työskennellä, mutta tuntuu mahdottomalta täyttää pinta husfixillä ja saada kohtalaisen tasainen lopputulos. Vai pitäisikö minun työstää husfixiä, miten onnistun siinä siinä tapauksessa? Mitä muuta materiaalia voisi käyttää?
Levyn asentaminen sinne on mahdollista, mutta se vaatii varmaan aika paljon kikkailua kiinnittää se, eikä siitä varmaan tule kovin kaunista ja se voi häiritä liukuovia. Mutta jos joku keksii yksinkertaisen ratkaisun, olen kiitollinen vinkeistä.
Hei,
tein kotona vaatekaapin uudelleen muutama kuukausi sitten. Kaikki tuli hienoksi ja hyväksi, mutta pieni osa jäi jäljelle ja nyt minun täytyy todella tarttua tähän ja saada se valmiiksi. Olen lykännyt sen korjaamista, koska minulla on vähän kokemusta betonipintojen kanssa työskentelystä.
Onko kenelläkään vinkkejä, miten tämä kannattaisi tehdä, jotta se näyttäisi kohtuullisen siistiltä vaatekaappiin.
Ei se erityisen siistiltä näyttänyt ennen kuin aloitimme vaatekaapin remontin siellä. Mutta työn aikana suurin osa pintamateriaalista (fix tai putsi tai miksi sitä kutsutaankin?) putosi alas ja se näytti vielä huonommalta. Joten nyt olen poistanut kaiken, mikä on löysällä.
Kuvat ylhäältä alas:
[kuva]
[kuva]
Ja tarkemmin:
[kuva]
[kuva]
[kuva]
[kuva]
[kuva]
Käytin husfixia korjaamaan pieniä reikiä muissa vaatekaapin osissa, missä ympäröivät pintakerrokset pysyivät paikoillaan (ilman taipumusta halkeilla tai pudota), se toimi erinomaisesti. Käytin tavallista kittiä pienimpiin reikiin. Yritin laittaa hieman husfixia, kuten kuvissa ehkä näkyy, nähdäkseni olisiko sillä mahdollista työstää sitä pintaa, mutta se tuntuu mahdottomalta täyttää tuo pinta husfixilla ja saada jonkinlainen tasainen lopputulos. Vai pitäisikö minun työskennellä husfixin koostumuksen kanssa, miten onnistun siinä siinä tapauksessa? Mitä muuta materiaalia voisi käyttää?
Levyn asentaminen sinne on mahdollista, mutta se vaatii luultavasti melkoista kikkailua kiinnittämiseksi ja se ei näytä kovin siistiltä ja häiritsee ehkä liukuovia hieman. Mutta jos joku keksii helpon tavan ratkaista tämä, olen kiitollinen vinkeistä.
Kiitollinen kaikista vinkeistä!
Kipsilaasti on suhteellisen helppo työskennellä. Myös halpa. Muista vain primersoida ensin!
Se ei ole betonia vaan rappaus. Jos se on vanhempi talo, se on todennäköisesti kalkkirappaus. Silloin pitää varoa käyttämästä sementtipohjaisia tuotteita. Uusi kalkkirappaus on paras.
Se ei ole betonia vaan rappaus. Jos se on vanhempi talo, se on todennäköisesti kalkkirappaus. Silloin on syytä varoa sementtipohjaisten tuotteiden käyttöä. Uusi kalkkirappaus on paras.
Eikö siellä alla ole kuitenkin betonia?
Ajattelin, että koputtelen pois viimeisen "rappauksen" ja sitten täytän sopivalla, helposti työstettävällä materiaalilla.
Tarkoitatko, että minun pitäisi laittaa sinne kalkkirappaus? Onko sen kanssa helppo työskennellä?
Kalkputs on helppo työstää. Milloin talo on rakennettu?
Talo on rakennettu 40-luvun puolivälissä/lopussa. Vaatekaappi, joka oli suoraan kiinni seinässä, on ollut siellä ainakin 60-luvulta lähtien. Löysin arpalipun vuodelta 1960, joka oli jäänyt seinän ja batningin väliin. Batningit olivat "naulattu" läpi rappauksen ja sisään kovaan (betoniin?).
Talossa on lautarunko, joka on rapattu. Teräsbetonia alettiin käyttää seinämateriaalina kerrostaloissa 1960-luvulla. Pientaloissa sitä ei juuri koskaan ole käytetty, paitsi kellariseinissä. Kalkkilaasti on paras ja kätevin materiaali, jota voit käyttää.
Talossa on puurunko, joka on rapattu. Teräsbetonia alettiin käyttää seinämateriaalina kerrostaloissa 1960-luvulla. Pientaloissa sitä ei ole käytännössä koskaan käytetty paitsi kellariseinissä. Kalkkilaasti on paras ja kätevin materiaali, jota voit käyttää.
Sitten käytän kalkkilaastia! Palaan tulosten kanssa.
Lupasin palata tuloksiin huomaan. Kalkkilaasti oli täysin oikea valinta. Olin hieman huolimaton kostutuksen kanssa ennen, joten tuli pieniä halkeamia. Nyt kyseessä oli vaatekaapin sisäpuoli, joten ei ollut erittäin tarkkaa. Jos olisin kostuttanut kunnolla ennakkoon ja ollut tarkka kostutuksen suhteen sekä asennuksen aikana että jälkeen, arvelen, ettei halkeamia olisi syntynyt.
Mikä helvetti on kalkkipinnoite? Onhan olemassa sekä ilma- että vesikalkkilaasti, mutta tavallisesti käytetään ilmakalkkilaastia.
Jos levittää paksusti 3 mm ilmakalkkilaastilla, se halkeilee. Mutta se on hyvä laasti.
Mikä ihme on kalkkilaasti? Onhan olemassa ilma- ja vesikalkkilaasti, joista tavallisin on ilmakalkkilaasti.
Jos laastaa levitetään paksusti 3 mm ilmakalkkilaastilla, se halkeaa. Mutta se on hyvä laasti.
Tähän minua ohjattiin, kun kysyin kalkkirappauksesta.
Ok, se on kalkkilaasti, jossa on 1 mm täyteaine, hyvä laasti, mutta jos levittää enempää kuin 5 mm kerrallaan, se voi haljeta.
Aloitetaan aina 3 mm laastilla, jolloin voi levittää 10 mm kerralla.
On epätavallista, että yksityishenkilöt käyttävät 1 mm laastia, koska se halkeaa helposti.
En usko, että se olisi haljennut, jos olisit käyttänyt 3 mm laastia ja ei kalkkilaasti, c laasti olisi ollut parempi.
Ok, se on kalkki kalkki käytössä, jossa on 1 mm ballast, hyvä käyttö, mutta jos laittaa yli 5 mm kerralla, se voi halkeilla.
Aloitetaan aina 3 mm käyttö, sitten voi laittaa 10 mm kerralla.
On epätavallista, että yksityishenkilöt käyttävät 1 mm käyttöä, koska se halkeilee helposti.
En usko, että se olisi halkeillut, jos olisit käyttänyt 3 mm käyttöä ja ei kalkkikivikäyttöä, kalkkikalkki olisi ollut parempi.
Okei, hyvä tietää. Mutta ei hätää nyt, vai? Tuntuu kuin se olisi todella kiinni, vaikka muutamia halkeamia siellä täällä 20x260 cm alueella.