Minulla on talossani osa, joka on 50-luvun alkupuolelta. Yläkerrassa haluamme päästä eroon lattian taipumasta (4 m jänneväli), joten olen ajatellut laittaa "seinän" kellariin. Olen ajatellut laminoitua palkkia (290 cm pitkä) kahden pilarin varaan suoraan kellarin lattialle. Lattia koostuu 50-luvulta peräisin olevasta laatasta ja 90-luvun klinkkeristä. Voinko laittaa pilarit suoraan tämän päälle vai täytyykö minun jakaa kuorma?
Minulla on talossa osa, joka on peräisin varhaiselta 50-luvulta. Yläkerrassa haluamme päästä eroon lattian taipumisesta (4m jänneväli), ja olen ajatellut asentaa "seinän" kellariin. Olen ajatellut liimapuupalkkia (290 cm pitkä) kahdella pilarilla suoraan kellarin lattialle. Lattia koostuu 50-luvun levystä ja 90-luvun klinkkereistä. Voinko sijoittaa pilarit suoraan tähän vai täytyykö minun jakaa kuorma?
Oletan, että olet ajatellut poistaa klinkkerit kohdasta, johon pilarit tulevat, muuten käsitykseni on, että ennen tehtiin asiat hemmetin hyvin. 69-vuoden terassini laatta oli valettu yli 2 DM betonilla ja valtavalla määrällä raudoitusta.
Olin ajatellut asettaa pilarit suoraan klinkkeriin.
Arvelen, että laatta on ohut, mutta toivoin, että klinkkeri vahvistaa hieman.
Kuinka paksu laatan ilman raudoitusta tulisi olla, jotta se kestää 90x90 pilarin pistemäisen kuorman?
Voiko joku tehdä perustellun arvauksen?
Haluaisin välttää säännön alhaalla ja enemmän tolppia, jos mahdollista.
Jos se on vain lattian yläpuolella olevan jouston käsittelemiseksi, niin pistekuorma ei ehkä ole niin suuri?!?
Juuri tätä kysymystä mietin minäkin.
Olen ajatellut nostaa kellarin kattoa 0,5-1 cm ja asettaa palkin paikalleen.
Arvioin, että kuorma on alle 3 tonnia, mutta siitä tulee silti vähän ikävää, jos lattia antaa periksi, enkä tiedä, kuinka paljon se kestää.
Jos kuorma on 3 tonnia ja tämä jakautuu kahdelle pilarille, se on noin 18,5 kg/cm2, jos siitä on apua.
Arvelen, että laatta on vain jokunen cm ja sen päällä on klinkkeri.
Yläkerta on jo olemassa olevien seinien kannattelema, joten pilarat tarvitsevat tukea vain "joustavuudelta". Ei pitäisi olla kyse suuremmasta kuormituksesta. Klinkkeri ei varsinaisesti vahvista, vaan se saattaa haljeta, jos laatat ovat pienempiä kuin pilarit. Yrittäisin kohdistaa pilarit niin, että ne osuvat kunkin laatan keskelle ja laittaisin jotain alle, joka pystyy ottamaan kuorman ja jakamaan sen koko klinkkerilaatalle.
Kirjoitat, että aiot "asentaa" seinän. Jos tarkoituksesi on oikeasti pystyttää seinä eikä vain luoda seinän stabilisoivaa toimintoa, niin se on tietenkin vielä helpompaa. Laita alajuoksu lattialle ja kiinnitä yläjuoksu kattoon ja kiinnitä niiden väliin esimerkiksi 45x95 rimoilla. Silloin voit unohtaa sekä liimapuupalkit että pilarit.
Tarkoitin tietysti, että klinkkeri voi haljeta, jos pilarin jalusta on pienempi kuin klinkkerilaatta, ei päinvastoin. Mihin perustat arvauksesi jopa 3 tonnin kuormasta? Jos puristat lattiaa ylöspäin, saat toki jonkin verran lisää kuormitusta pilareihin, mutta muutoin pilarien kuormitus ei saisi ylittää ylähuoneessa olevan henkilön painoa, joka aiheuttaa joustoa. Jos se henkilö ei onnistu astumaan kellarin lattian läpi, eivät pilaritkaan tee sitä.
Mihin perustan 3ton on, että aion käyttää 3 tonnin tunkkia ja jos se pystyy nostamaan katon, niin se ei ainakaan ole enempää. Joten ajattelin, että jos se kestää kolme tonnia, niin se on rauhallista ja siksi kirjoitin niin. Voin elää säröillä olevan klinkkerin kanssa. Jos se on ainoa riski, niin se on arvoitus.
Ajattelin porata reiät ja laittaa expandern jokaisen pylvään kohdalle.
Sitten poraan reiän alapuolelta pylvääseen ja pujotan sen expandern päälle.
Tietääkö kukaan, onko tämä ok ratkaisu?
Riittääkö, että liimaan pylväät palkkia vasten ja palkin kattoa vasten?
Nyt menetelmä ei sujunut kuten alun perin ajattelin.
Siksi pilarit seisovat suoraan klinkkereiden päällä ilman kiinnitystä.
Voiko ympärille laittaa superfixiä tai jotain muuta kiinnittämiseksi vai miten toimin nyt?
Vitsi sikseen, anna sen olla sellaisenaan hetken. Pilarin ei pitäisi liikkua ensimmäisenä, jos se on nyt jännityksessä. Jos voimat kuitenkin syntyvät, jotka siirtävät pilaria pohjassa, liima ympäriinsä ei auta, silloin sinun pitää kiinnittää se pohjasta tai vastaavaa.
Vitsi sikseen, anna sen olla sellaisenaan hetken. Pilarit eivät liiku heti, jos ne ovat jännityksessä. Jos kuitenkin syntyy voimia, jotka siirtävät pilaria alhaalta, liima ympärillä ei auta, vaan sinun täytyy kiinnittää se jalkaan tai vastaavaan.
Kyllä, ne ovat jännityksessä. Ylemmän kerroksen lattia oli aiemmin keskeltä 2 cm alempana, mutta nyt se on suora. Yllättävä sivuvaikutus oli se, että nyt on alamäki ruokapöydälle (siellä, missä palkki päättyy) 😉
Annan sen olla toistaiseksi.
Kiitos vastauksesta!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.