3 040 lukukertaa ·
8 vastausta
3k lukukertaa
8 vastausta
Pienin mitoitus kattopalkkeille "polkupyörävaja"
Hei!
Aion rakentaa yksinkertaisen katoksen rimoituksella pyörien säilyttämistä varten. Olen etsinyt ja katsonut Träguiden-sivustoa, mutta en saa oikein selvää.
Takimmainen kantava palkki kiinnitetään suoraan olemassa olevaan autotallin seinään, etummainen 3:een 70x70 tolppaan. Leveys on 2400, joten tolppien väli on noin 1200. Onko 45x120 sopiva kantaviin palkkeihin vai voisiko mennä ylös tai alas yhden koon verran?
Ajattelin laittaa tavallisen peltikaton päälle. Palkkien jänneväli on 2 metriä, c/c 60. Tarvitaan kuitenkin säästää mahdollisimman paljon kattokorkeudessa, jotta ei lyö päätä kattoon ulkona. Pääsenkö mahdollisimman pienellä palkkien mitoittamisella? 45x95? Yhteenliimatut 45x70? Laitan ruoteet päälle sopivalla c/c-mitalla riippuen katosta.
Voisiko kallistuksesta mahdollisesti säästää? Olin ajatellut 1:10, mutta jos sen voisi vähentää vielä, se pelastaisi muutaman cm siinäkin. Pieni vuoto pahimpien sadeaikojen aikana voidaan hyväksyä, samoin tietty notkahdus, jos satunnaisesti talvella tulisi muutama cm lunta. Lumikategoria 2.
Mitä mieltä olette?
Aion rakentaa yksinkertaisen katoksen rimoituksella pyörien säilyttämistä varten. Olen etsinyt ja katsonut Träguiden-sivustoa, mutta en saa oikein selvää.
Takimmainen kantava palkki kiinnitetään suoraan olemassa olevaan autotallin seinään, etummainen 3:een 70x70 tolppaan. Leveys on 2400, joten tolppien väli on noin 1200. Onko 45x120 sopiva kantaviin palkkeihin vai voisiko mennä ylös tai alas yhden koon verran?
Ajattelin laittaa tavallisen peltikaton päälle. Palkkien jänneväli on 2 metriä, c/c 60. Tarvitaan kuitenkin säästää mahdollisimman paljon kattokorkeudessa, jotta ei lyö päätä kattoon ulkona. Pääsenkö mahdollisimman pienellä palkkien mitoittamisella? 45x95? Yhteenliimatut 45x70? Laitan ruoteet päälle sopivalla c/c-mitalla riippuen katosta.
Voisiko kallistuksesta mahdollisesti säästää? Olin ajatellut 1:10, mutta jos sen voisi vähentää vielä, se pelastaisi muutaman cm siinäkin. Pieni vuoto pahimpien sadeaikojen aikana voidaan hyväksyä, samoin tietty notkahdus, jos satunnaisesti talvella tulisi muutama cm lunta. Lumikategoria 2.
Mitä mieltä olette?
Meidän ulkorakennukset ovat kooltaan 95 x 45, noin 3 metrin jänneväli. Lumialue 1.5. En ole itse mitoitusta tehnyt, mielestäni se on hieman heikko. Kattoa on lapioitu kerran 15 vuoden aikana, ja katto on asbestisementtiä, joten se on ilmeisesti toiminut vuosien ajan.
Mahdollisesti aiempi omistaja on asentanut pönkät kattoparrujen alle kiinnitykseen lattialaattaan tai lapioinut katolta lumet, tai ollut vain onnekas.
Jos tiedostaa, että kattoristikot ovat heikot, voi suunnitella katon lapioimista.
En olisi yleensä laskenut katonkulmaa alle 14 asteeseen pellillä normioloissa, mutta jos siellä pidetään vain polkupyöriä, luulisin ettei sillä ole suuria seurauksia, jos katto vuotaa vähän?
Mahdollisesti aiempi omistaja on asentanut pönkät kattoparrujen alle kiinnitykseen lattialaattaan tai lapioinut katolta lumet, tai ollut vain onnekas.
Jos tiedostaa, että kattoristikot ovat heikot, voi suunnitella katon lapioimista.
En olisi yleensä laskenut katonkulmaa alle 14 asteeseen pellillä normioloissa, mutta jos siellä pidetään vain polkupyöriä, luulisin ettei sillä ole suuria seurauksia, jos katto vuotaa vähän?
Kuulostaa hyvältä!B BSOD sanoi:Meidän ulkorakennuksilla on 95 x 45, noin 3m jänneväli. Lumivyöhyke 1.5. En ole itse mitannut niitä, mielestäni ne ovat hieman heppoiset. Olen luonut kattoa kerran 15 vuoden aikana, ja katto on eterniittiä, joten se on ilmeisesti toiminut kaikki nämä vuodet.
Mahdollisesti edellinen omistaja on asentanut tukipylväitä palkkien alle betonilaatan päälle tai luonut katon. Tai sitten heillä on vain ollut onnea.
Jos on tietoinen siitä, että kattotuolit ovat heikkoja, voi suunnitella lumi katon poistamiseen.
En yleensä vähentäisi kattokulmaa alle 14 metalli katossa, mutta jos siellä on vain pyöriä, voi olla, ettei sillä ole niin suurta merkitystä, vaikka vähän vettä pääsisikin katon alle?
Katto kulman osalta mietin lähinnä, onko muita riskejä kuin vähän vuotoja silloin tällöin? Kaksi sivua ovat joka tapauksessa avoinna, joten sade ja tuuli pääsevät sisään ajoittain joka tapauksessa. Olen nähnyt, että on olemassa saumakattoa, joka kestää matalampia kattokulmia (7-8°/1:8) ja jota vaikuttaa olevan melko helppo asentaa. Sen pitäisi toimia kohtuullisesti ja kestää myös hieman enemmän lumikuormaa, jos lisäksi pienennän palkkien välistä etäisyyttä, kuten nimhed ehdotti.
Katolle tarttuu hieman roskia, jos se on loivasti kalteva. Ajan myötä voi muodostua sammalta. Lumi ei liu'u yhtä helposti pois, siksi on vähän tärkeämpää lapioida lumi pois, jos kattotuolit ovat heikkoja ja lunta on paljon.
En näe tästä erityisiä ongelmia tässä tapauksessa.
En näe tästä erityisiä ongelmia tässä tapauksessa.
Jäsen
· Blekinge
· 12 281 viestiä
Voit säästää muutaman cm, jos lovaat parrujen kohdalta, missä ne sijaitsevat kantopuilla tai tolppien päällä. Lovauksen viereen laitat vaunupultin ylhäältä alas sitomaan yhteen.
En pysy mukana aivan täysin. Minulla ei ole ajankohtaista kuvaa, mutta tältä autotalli näyttää. Ajatuksena on kiinnittää sisäinen bärlina räystään alle (poistaa nykyinen lista) ja sitten kiinnittää bjälkarna balkskoilla, mahdollisesti tukea pystysuorilla stolpilla seinää vasten tarvittaessa. Sitten ajattelimme saada yttertaket niin pitkälle räystään alle kuin mahdollista ja asentaa ståndskiva garagetaket alareunan paneelin taakse (se, joka on poistettu kuvassa). Miten luulette tämän toimivan? Autotallin räystään pituus on noin 25 cm.T Thomas_Blekinge sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi