9 035 lukukertaa ·
2 vastausta
9k lukukertaa
2 vastausta
Pieniä halkeamia uudessa rappauksessa
Hei,
Olen laittamassa kuntoon kellaria ja olen laittanut kahdelle seinälle 8-10 mm rappauksen (Finja B-bruk) sisäseiniin. Nyt kun rappaus on alkanut kuivua kunnolla (3 päivää sitten rappaus), näen, että siellä täällä on alkanut ilmestyä pieniä halkeamia. Mistä se voi johtua ja mitä pitäisi tehdä? Ne eivät näytä olevan mitään "kunnollisia" halkeamia vaan ne ovat lyhyitä ja ohuita, noin 4-8 cm parissa eri paikassa. Voiko vain maalata päälle? En käyttänyt mitään raudoitusta, koska minulle sanottiin, että sitä ei tarvitse käyttää leca-seinillä sisätiloissa.
Olen laittamassa kuntoon kellaria ja olen laittanut kahdelle seinälle 8-10 mm rappauksen (Finja B-bruk) sisäseiniin. Nyt kun rappaus on alkanut kuivua kunnolla (3 päivää sitten rappaus), näen, että siellä täällä on alkanut ilmestyä pieniä halkeamia. Mistä se voi johtua ja mitä pitäisi tehdä? Ne eivät näytä olevan mitään "kunnollisia" halkeamia vaan ne ovat lyhyitä ja ohuita, noin 4-8 cm parissa eri paikassa. Voiko vain maalata päälle? En käyttänyt mitään raudoitusta, koska minulle sanottiin, että sitä ei tarvitse käyttää leca-seinillä sisätiloissa.
Sain piipun rapatun vähän aikaa sitten ja siihen tuli aivan kuten sinullekin pieniä halkeamia rappaukseen. Ne katosivat, kun maalasin piipun ja kaikki näyttää nyt hyvältä. Nyt en ole asiantuntija tällä alalla, vaan tämä on vain minun kokemukseni.
Jos on pieniä hienoja halkeamia, ne ovat todennäköisimmin niin kutsuttuja kutistumahalkeamia, jotka todennäköisesti johtuvat liian nopeasta kuivumisesta. Tämän välttämiseksi varmista, että esikastellaan seinä ja poltettuna kostutetaan myös rappauksen pintaa. Normaalisti tämäntyyppiset halkeamat eivät vaikuta kestävyyteen, ellei sinulla ole "bom", eli rappaus ei ole kiinnittynyt alustaan. Sen huomaat, jos napautat pintaa. Jos on selkeitä halkeamia, niitä voi täyttää laastilla, mutta monet hiuksenhienot halkeamat peittyvät, kun maalaat.
Klikkaa tästä vastataksesi