Olen järjestelemässä kaaosta koneen ruuveista ja prikoista työpajassa. Osana tätä olen nörttäytynyt täysin ruuvikantojen, mutterien ja prikkojen nimityksissä. Nimityksellä tarkoitan kirjaimia, jotka yleensä esiintyvät tuotenimessä. Esim. jos minulla on M6 60mm M6SF, se on M6, joka on 60 mm pitkä ja jonka kanta on kuusiokantainen laipalla:
Hopeakantainen kuusiokantaruuvi, jossa on näkyvät M8-5 merkinnät ruuvin päällä.
tai jos sanon MC6S, se on sylinterimäinen kanta kuusiokololla:
Kuvassa on musta M6-kuusiokoloruuvi sylinterimäisellä kannalla ja kuusikulmaisella sisäreiällä.

Tähän asti olen tullut siihen johtopäätökseen, että kirjaimet tulkitaan seuraavassa järjestyksessä (kokonaan perustuen googlaukseen):
* Alkuperäinen M tarkoittaa metristä ja U tuumaa
* Sitten tulee muoto, 6S = kuusikulmainen, C = sylinterimäinen, R = pyöreä, F = upotettu, K = kupera, KF = kupera-upotettu
* Sitten "bits" S = ura, X = Phillips tai Pozidriv, T=torx, 6S=kuusiokolo
* Lopuksi mahdolliset lisäominaisuudet, esim. F = laippa

Mutterit ovat samankaltaisia:
* Ensin M=metrinen, U=tuuma
* Mahdollisesti L=matala
* Sivujen määrä tai V=siipi
* Aina M, kuten m Mutteri(?)
* Mahdolliset lisäominaisuudet F=laippa, FT=hammastettu laippa

Esim.:
* ML6M on matala kuusiomutteri
* M6LM on kuusiomutteri nailontiivisteellä/lukolla
* MVM on siipimutteri
* M6MFT on kuusiomutteri hammastetulla laipalla

Prikat ovat suurempi kysymysmerkki, esim. mikä on ero RB:n ja BRB:n välillä... Tai miksei vaikka RBS, SRKB, TBRSUB, jne :thinking:

Nyt kysymykseni on: Onko jollakulla täydellinen (tai parempi käsitys) siitä, mitä eri kirjaimet tarkoittavat? Olen etsinyt ja etsinyt, mutta vaikuttaa siltä, ettei verkossa ole järkevää opasta, erityisesti kun on kyse prikoista. Tietysti voi löytää paljon nimityksiä kuvahaun kautta tai esim. selaamalla Arvid-Nilssonin verkkosivustoa (https://shop.arvidnilsson.com/sv/). Valitettavasti se ei ole helpoin tapa saada yleiskatsaus, eikä aina ole ilmeistä, mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa, vaikka useimmissa tapauksissa voi tehdä perustellun arvauksen.

Luulen, että tämä on kuvattu standardissa ISO 225:2010, joka valitettavasti maksaa 1195 kr. Olisi todella mielenkiintoista, jos löytäisit halvemman listan!

T
Miltä sinun tarpeesi näyttää, tarvitsetko tietää vakiomerkinnät aluslevyille voidaksesi tilata, aiotko valmistaa tai miksi haluat tutkia tätä lähes läpäisemätöntä standardien ja merkintöjen viidakkoa? Jokaisella aluslevytyypillä on vakiomerkintä (DIN, ISO, ANSI, BS ym. + nro) ja sitten merkintä, joskus yhden tai useamman kirjaimen muodossa, jotka osoittavat halkaisijan ja paksuuden. A on siis pienin mitta ja G (esim. British Standard/BS) on suurin mitta.

Ehkä tämä linkki auttaa hieman, mutta muuntotaulukon löytäminen standardien ja merkintöjen välillä voi olla hankalampaa.

https://www.fastenerdata.co.uk/fasteners/washers.html

Kiitos vastauksista. Argh, vaikuttaa siltä, että ISO 225:2010 on tässä avainasemassa, nämä typerät standardit, joista täytyy maksaa, rasittavaa...

Miltä tarpeesi näyttää, tarvitsetko tietoa aluslevyjen standarditunnuksista voidaksesi tilata, aiotko valmistaa itse vai miksi haluat tutkia tätä lähes läpitunkematonta standardien ja tunnusten viidakkoa?
Pääasiassa se on siksi, että haluan selvittää, mitä eri tunnukset tarkoittavat. Mutta myös, kuten sanoin, käyn läpi kaikkea sälää, mitä minulla on, ja olisi mukavaa voida lajitella ja merkitä hieman tyylikkäämmin kuin keksiä omia.

Ehkä pitäisi mainita, että ostin hiljattain suuren määrän koneruuvia ja aluslevyjä konkurssihuutokaupasta. Joten säläni ei ole vain kourallinen ylijääneitä ruuveja, vaan ehkä 200-300 erilaista kasaa/rasiaa/laatikkoa erilaisilla ruuveilla. Osa on merkitty, mutta selvä enemmistö ei...

Taas kerran kiitos paljon vastauksistanne!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.