[En tiedä mihin kategoriaan tämä pitäisi sijoittaa - siirtäkää mielellään, jos on sopivampi paikka!]

Aion rakentaa pienen laiturin kesällä ja pohdin perustuksia. Aikaisempien perustusten (sementillä täytetyt öljytynnyrit ja ratakiskot) ja olemassa olevien luonnonkivien perusteella jää ei ole suurin ongelma, mutta se on tietenkin otettava huomioon. Pohja koostuu luonnon "kivimurskasta", joka on vakaa ja hyvä. Noin 40 cm syvyydessä voi kaivaa ilman, että tarvitsee käyttää piikkiä. Ajattelin, että laituri olisi noin 1,5 m leveä ja perustusten tulisi olla noin 1,2 m leveitä.

Toivoisin voivani valaa perustukset muualla ja kuljettaa ne sitten veteen traktorilla. Painolla on siksi jonkin verran merkitystä.

Vaihtoehto 1:
Suunnitelma betoni- ja pilaripohjasta pienelle laiturille, mitat 1200x600x350 mm ja kaksi pyöreää pylvästä korkeus 500 mm.
Tämä ajatus koostuu suuresta betonimöhkäleestä, joka kaivetaan maahan, ja kahdesta pyöreästä pilarista (200 mm halkaisijaltaan), jotka kohoavat ja kantavat puurakenteen. Paino on noin 680 kg, jos olen laskenut oikein. Voisiko valmiita pilareita käyttää sijaan? Hinta on melkein sama kuin itse valaminen, mutta säästää hieman työtä. Valmiiden pilarien kiinnittäminen voi kuitenkin olla ongelma.

Vaihtoehto 2:
Suunnitelmapiirros betonifundamentista, jossa on mitat 1200 mm leveä, 850 mm korkea, ja kaksi yläosasta ulkonevaa pilaria, 200 mm halkaisija.
Tämä vaihtoehto on suurempi ja raskaampi (noin 980 kg) ja kaivetaan yhtä syvälle kuin edellä mainittu, mutta antaa rakenteelle joitain etuja verrattuna vaihtoehtoon 1, jotka oikeuttavat sen kalliimmat tuotantokustannukset?

En tiedä, miten parhaiten toimia ja toivon saavani mielipiteitänne!

soita firmalle joka tekee pålning så he hoitavat sen nopeasti ja helposti!

oleg sanoi:
soita yhdelle paalutusyritykselle, niin he hoitavat sen nopeasti ja helposti!
Ja luultavasti huomattavasti kalliimpaa kuin valaa jotain itse... ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.