Hei! Toivottavasti tämä osuu nyt oikeaan osastoon.
Olen ajatellut rakentaa pergolan kesäksi ja olen hieman epävarma mitoista sekä menettelytavoista.
Talonani on L-muoto ja ajattelin rakentaa pergolan L:n sisälle ja kiinnittää sen julkisivuun.
Ajatuksena on, että se näyttäisi ylhäältä katsottuna tältä.
Ajattelin kiinnittää kaksi kantolinjaa julkisivuun 45x145, yhden pohjoiseen ja yhden länteen. Sitten rakentaa "kehyksen", joka kiinnitetään kantolinjaan ja lepää pylväiden päällä.
Ajattelin sitten rakentaa pergolan katon valmiiksi kahtena osana, katso kuvan 1 alempaa osaa. Ja sitten asentaa ne varsinaisen kehyksen sisään kuvasta 2.
Pohdintani on, riittääkö yksi pylväs oikeaan kulmaan vai taipuvatko palkit, jos minulla ei ole niitä pylväitä, jotka olen piirtänyt luonnokseen kysymysmerkeillä?
Tuleeko 28x70 liian heikoksi kattoparruille? Niistä tulee noin 2,7 metriä pitkiä, joten se ehkä heiluu, olisiko siinä tapauksessa 45x70 parempi vaihtoehto?
Toivottavasti onnistuin välittämään, mitä tarkoitan täällä. Kaikki vinkit ja ideat ovat erittäin tervetulleita!
Olen rakentanut melkein täsmälleen saman pergolan kuin sinä piirsit. Runko on 45x120 ja rimoitukset 22x70. Minulla on myös tolppa kysymysmerkkisi kohdalla. On erittäin vakaa.
Olen rakentanut melko tarkalleen samanlaisen pergolan kuin sinä piirsit. Kehys on 45x120 ja rimat 22x70. On myös tolppa kysymysmerkkisi kohdalla. On erittäin vakaa
Okei! Käytitkö 95x95 tolppia? Ja kuinka pitkiä rimat sinulla on omassa? Pelkään hieman, että ne saattavat vääntyä
Pylväät ovat 95x95, mutta tämä on vain sen vuoksi, että se näyttää paremmalta suhteellisesti. Laudat olen upottanut kehykseen, joten ne eivät pääse vääntymään.
Miten upotit laudat kehykseen? Olen hieman epävarma siitä, miten kiinnitykset pitäisi tehdä juuri lautoihin. Jos teen kaiken valmiiksi maassa, siitä tulee melko raskas nostaa ylös sitten.
Haluaisitko jakaa jonkin kuvan siitä, miten olet tehnyt?
Nyt olen hionut dimension ja tolpat.
Ja olen päättänyt upottaa ruoteet kehykseen vähentääkseni riskiä, että puu vääntyy, sekä esteettisistä syistä. Mutta sitten tuli seuraava pohdinta!
Mikä menetelmä on kätevin urittaa sääntö 75mm syväksi? Kierrosahan terä ei kyllä mene niin syvälle? Ja kuviosaha tuntuu epävarmalta.
Onko jollakulla hyviä vinkkejä tähän?