Hei,
Suunnittelen rakentavani piharakennusta Värmdössä Tukholman ulkopuolella, joka eristetään hampukalkilla. Olin ajatellut aloittaa 1. heinäkuuta, mutta olen jäljessä rakennussuunnitelmassani, joten nyt tähtään rungon rakentamiseen elokuussa, ja se todennäköisesti venyy syyskuuhun, koska olen kokematon, teen sen puolipäiväisenä ja siitä, mitä olen oppinut siitä vähän mitä olen rakentanut, on se, että se ei koskaan valmistu ajallaan. Sen on vain kestettävä niin kauan kuin kestää, mutta ongelmana on, että hampukalkkia ei tulisi valaa, kun on liian kylmää tai märkää. Lisäksi halutaan mieluiten valaa seinät, täyttää katto hampulla ja viimeiseksi asettaa katto.
Koska aika alkaa loppua, olen alkanut tehdä suunnitelmaa B. Jos valaminen ei onnistu tänä syksynä, teen sen keväällä ja silloin arvostaisin neuvoja siitä, miten suojata runkoa talven aikana.
1. Voinko antaa puurunkoisen seisoa ilman kattoa talvella, ja mitä minun pitäisi peittää se, jos se ei maksa liikaa? Pahimmassa tapauksessa, jos se tekee sen mahdolliseksi, minun on asetettava katto syksyllä, mutta haluan mieluiten välttää sitä tekniikan vuoksi, jota aion käyttää valuun.
2. Pitäisikö minun käyttää painekyllästettyä puuta vai käsitellä puuta jotenkin muuten? Ehkä se on hieman ristiriidassa koko periaatteen kanssa luonnollisella, terveellisellä hampulla valmistetulla talolla. Runkorakenne tulee olemaan näkyvissä talon sisäpuolella.
3. Onko täällä foorumilla ketään, joka tietää jotain hampukalkista ja on perillä syksyn kuivumisajoista?
Paljon kiitoksia!