Hei.

Ostin tiilitalon vuodelta 1958. Kaveri, jolta ostin, oli juuri remontoinut paikan kokonaan myyntiä varten, mikä tietenkin remontoitiin "mahdollisimman hienoksi halvimmalla hinnalla" oikoteillä ja alhaisen budjetin materiaaleilla.

Kaikki ulkoseinät ovat betonisia sisältä ja maalattu. Yksi seinä poikkeaa - siinä on kipsilevy betonin päällä, jossa on alla kosteusuoja/muovi. Pitäisikö olla huolissaan tästä poikkeuksesta, että kipsin alle on piilotettu kosteutta/vaurioita tai jotain muuta, vai onko tämä "normaali rakennustekniikka"? Tämä seinä on juuri alakerrassa.

Toisin sanoen - Pitäisikö minun repiä koko kipsiseinä auki vain varmistaakseni, ettei mitään epäilyttävää ole takana?

Terveisin
Andreas

peternicklas
Hajottaisin kaiken, mikä on suoraan ulkoseinää vasten. Muovi estää seinää hengittämästä.

Tässä muovi on asetettu koolausten ulkopuolelle.... eli betoni, sitten runkorakenne, sitten muovi, sitten kipsi.... se on varmaankin ammattimaisesti tehty, eikö niin?

Mutta kysymys onkin, miksi seinä on peitetty? Jos kyseessä on maan alla oleva seinä, olisin poistanut kaiken, mikä on rakennettu seinän päälle.

Jepp. Se on avainkysymys.... Koko talo on juuri remontoitu, mutta vain tämä seinä on peitetty.
Koko seinä on maanpinnan yläpuolella, mutta tiedän, että aiemmin on rakennettu kukkapenkki, joka oli suoraan ulkoseinää vasten... noin 50 cm korkea.

Miksi ei kysyä?

Olen kysynyt.... hänellä ei ole aavistustakaan... joitain ulkomaalaisia hantverkare, joita hän ei tunne...
Olisitteko purkaneet ja tarkistaneet?... vai odottaneet ja pitäneet peukkuja...?..;)

Pari kipsilevyä on erittäin helppo ja halpa sekä repiä että asentaa uusia, joten onhan se yhtä hyvä repiä, niin sinun ei tarvitse olla huolissasi.

Jos vastaus olisi tuo kysymykseen miksi, niin purkaisin seinän heti, koska ei hitto mitään hanttimiestä tee mitään, mitä ei ole pyydetty tekemään. Entä jos he keksisivät muurata sisäänkäynnin niin, ettei kukaan pääse sisään, vastaisiko hän samalla tavalla silloinkin ja maksaisi työstä.

Jos ne ovat laittaneet muovia taakse, niin tekijä on luultavasti epäillyt kosteutta. Betoninen ulkoseinä pitäisi saada hengittää, joten muovi on varmasti nostanut kosteustasoa seinässä. Minä ottaisin sen alas, puhdistaisin seinän ja maalaisin.

Terveisin,
Anders

Kiitos kaikista vastauksista.

Vaikuttaa täysin riittävän epäilyttävältä purkaa se.....vaikka se on valtava projekti minulle...Peukalo on aivan keskellä kämmentä.

Minä puran ja toivon, että takana ei piileskele mitään suurempaa saneeraustyötä.

Jos siellä on kosteutta, se paljastuu tulevaisuudessa ja silloin ratkaisu on purkaa seinä ja tasoittaa. Mutta riskinä on, että sinulla on terve seinä eikä ole kosteusongelmaa, jolloin olet tehnyt purkamisen turhaan. Ehdotan, että odotat ja katsot. On varmasti muita projekteja, joihin on parempi käyttää aikaa.

• Tykkään
Tiger79
  • Laddar…
Monet asentavat kipsiä betoniseinään välttääkseen liiallisen tasoituksen. Mutta ei koskaan tiedä mitä piilossa on.

Miten tiedät muovista ja koolauksista?

Löysin muovin ja palkit kun asensin sähkörasian sinne aiemmin....
Ehkä ei tarvitse purkaa koko aluetta....Ajattelen sahata yhden neliömetrin reiän katsoakseni...pitäisi olla tarpeeksi helppo sitten paikata takaisin.

Vaihtoehtoisesti voisin ostaa jonkin kuituoptisen kameran poratakseni useita reikiä ja katsoa...muita ehdotuksia?

Ehkä olen erityisen huolissani...osittain siksi, että huone on alakerrassa, jossa pienet lapset nukkuvat, ja koska alakerrassa näyttää olevan jatkuvasti 6-7 % enemmän ilmankosteutta kuin yläkerrassa.

Viimeksi muokattu:
Selitys saattaa olla niin yksinkertainen, että asennetaan kiskoja, jotta voidaan vetää vähän sähköputkia. Onko muovin oltava siinä vai ei, voi miettiä - kevytbetoniseinässä sen ei pitäisi olla siinä, mutta mikä on suositus betoniseinässä? Soita jollekin eristevalmistajalle ja kysy. Monet laittavat muovin sinne, koska niin tehdään "normaalisti". Mielestäni kannattaa olla varovainen salaliittoteorioiden kanssa....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.