52 311 lukukertaa ·
26 vastausta
52k lukukertaa
26 vastausta
Peitä pilariantura
Hei.
Ostin viime syksynä entisen kesämökin, jossa asumme nyt pysyvästi.
Talviasuttava sen piti olla, mutta jotain puuttuu hieman.
Se saatiin kokea tänä paukkupakkastalvena.
Mm. lattia on karmivan kylmä!!
Kysymykseni koskee sokkelia. Mökki on vain 54 m2 toistaiseksi.
Luonnontontti koostuu enimmäkseen kivistä.
Seisoo pilareilla ja siellä on tilaa kulkea alapuolella.
Koko matkan ympäri on ladottu suuria kiviä mäyriltä suojautumiseksi.
Maa on jonkinlaista hiekkaa, sekoitettuna erilaiseen pikkukiveen.
Olen nyt poistamassa kiviä ympäriltä ja aion laittaa ikääntymistä kestävän muovin.
MITÄ teen sen jälkeen?
Voinko peittää sokkelin jollakin, joka ei maksa maltaita?
Esim. puuta, kuten paneeli, ilmareikien kanssa?
Joku sanoi kevytsoraharkkoja, mutta silloin tarvitsisin jotain, mihin ne asettaa.
Joku muu sanoi jonkinlaisia eterniitilevyjä, mutta se tulisi karmivan kalliiksi.
Liitän kuvia. Oikealla näkyvät kivet, jotka pitää poistaa.
Olisin kiitollinen vinkeistä ja ideoista!!
Ostin viime syksynä entisen kesämökin, jossa asumme nyt pysyvästi.
Talviasuttava sen piti olla, mutta jotain puuttuu hieman.
Se saatiin kokea tänä paukkupakkastalvena.
Mm. lattia on karmivan kylmä!!
Kysymykseni koskee sokkelia. Mökki on vain 54 m2 toistaiseksi.
Luonnontontti koostuu enimmäkseen kivistä.
Seisoo pilareilla ja siellä on tilaa kulkea alapuolella.
Koko matkan ympäri on ladottu suuria kiviä mäyriltä suojautumiseksi.
Maa on jonkinlaista hiekkaa, sekoitettuna erilaiseen pikkukiveen.
Olen nyt poistamassa kiviä ympäriltä ja aion laittaa ikääntymistä kestävän muovin.
MITÄ teen sen jälkeen?
Voinko peittää sokkelin jollakin, joka ei maksa maltaita?
Esim. puuta, kuten paneeli, ilmareikien kanssa?
Joku sanoi kevytsoraharkkoja, mutta silloin tarvitsisin jotain, mihin ne asettaa.
Joku muu sanoi jonkinlaisia eterniitilevyjä, mutta se tulisi karmivan kalliiksi.
Liitän kuvia. Oikealla näkyvät kivet, jotka pitää poistaa.
Olisin kiitollinen vinkeistä ja ideoista!!
Viimeksi muokattu:
Jos tavoitteena on parantaa ulkonäköä, aseta esimerkiksi 22X95 painekyllästetty puutavara vaakasuuntaan muutaman cm raolla lautojen välillä.
Jos tavoitteena on nostaa lämpöä, panostaisin enemmän lattiaeristykseen. Jotkut sanovat, että riittää ruuvata styroksi lattian alle, toiset sanovat sen olevan riskirakenne kosteusongelmien vuoksi styroksin yläpuolella. En ole perehtynyt tarpeeksi muodostamaan omaa mielipidettä siitä.
Jos tavoitteena on nostaa lämpöä, panostaisin enemmän lattiaeristykseen. Jotkut sanovat, että riittää ruuvata styroksi lattian alle, toiset sanovat sen olevan riskirakenne kosteusongelmien vuoksi styroksin yläpuolella. En ole perehtynyt tarpeeksi muodostamaan omaa mielipidettä siitä.
Makaava painekyllästetty puu vaikuttaa järkevältä. Kiitos!
Sitten oli se toinen osa, lämpö.
Nykyään meillä on solumuovia, en tiennyt, että sen yläpuolelle voi mahdollisesti muodostua kosteutta.
Olen googlettanut, mutta en löydä mitään, joka sanoisi puolesta tai vastaan.
Entä jos laittaa muovia alle, solumuovia kohti?
Tietääkö joku, onko se täysin väärin?
Tuntuisi suojavan kosteudelta yläpuolelta, luulen niin.
Sitten oli se toinen osa, lämpö.
Nykyään meillä on solumuovia, en tiennyt, että sen yläpuolelle voi mahdollisesti muodostua kosteutta.
Olen googlettanut, mutta en löydä mitään, joka sanoisi puolesta tai vastaan.
Entä jos laittaa muovia alle, solumuovia kohti?
Tietääkö joku, onko se täysin väärin?
Tuntuisi suojavan kosteudelta yläpuolelta, luulen niin.
Ei koskaan muovia rakennuksen uloimmaksi kerrokseksi!
-ei ainakaan Ruotsin ilmastossa...
(jos puhumme diffuusiotiiviistä muovista)
Kosteus on asia, jossa "terve maalaisjärki" voi joskus
olla harhaanjohtava...
* Kosteus tuotetaan talon sisällä ja kulkeutuu ulospäin.
* Suhteellinen kosteus aiheuttaa ongelmia:
"Kuiva ja miellyttävä", lämmin sisäilma voi sisältää suuria määriä kosteutta ilman ongelmia,
Jos tämä ilma karkaa rakenteeseen ja jäähtyy, niin sama ilma
muuttuu yhtäkkiä "Kylmäksi ja kosteaksi"...
Jos haluat eristää mökin alta ilman riskiä saada ongelmia, aseta
avoinhuokoinen solumuovilevy ("drenointilevy") palkiston alle.
Esim. Pordrän, Isodrän, Jackodrän
-ei ainakaan Ruotsin ilmastossa...
(jos puhumme diffuusiotiiviistä muovista)
Kosteus on asia, jossa "terve maalaisjärki" voi joskus
olla harhaanjohtava...
* Kosteus tuotetaan talon sisällä ja kulkeutuu ulospäin.
* Suhteellinen kosteus aiheuttaa ongelmia:
"Kuiva ja miellyttävä", lämmin sisäilma voi sisältää suuria määriä kosteutta ilman ongelmia,
Jos tämä ilma karkaa rakenteeseen ja jäähtyy, niin sama ilma
muuttuu yhtäkkiä "Kylmäksi ja kosteaksi"...
Jos haluat eristää mökin alta ilman riskiä saada ongelmia, aseta
avoinhuokoinen solumuovilevy ("drenointilevy") palkiston alle.
Esim. Pordrän, Isodrän, Jackodrän
Solumuovi on erinomainen eristämään lattiaa, seiniä ja kattoa. Thermisol ja Cellplastdirekt ovat joitakin merkkejä. Täältä esim. löydät tietoa:
http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.golv.php
http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.golv.php
Lue thermisol.se-sivustolta:haavard sanoi:
Solumuovi eristeenä
Solumuovieristys koostuu 2% polystyreenistä - loput 98% tilavuudesta on suljettua ilmaa, joka antaa materiaalille sen lämpöä eristävät ominaisuudet.
ThermiSol-eristys ei päästä haitallisia aineita eikä sisällä kuituja, jotka voivat vapautua käsittelyn ja asennuksen yhteydessä.
ThermiSol-solumuovituotteet eivät sisällä väriaineita tai muita kemiallisia lisäaineita, ja materiaalia suositellaan Astma ja Allergia Liiton toimesta.
Esitteestä Thermisol ja ympäristö (http://www.thermisol.se/pdf/environ.pdf):
EPS on erinomainen energialähde jätteiden poltossa. 1 kg EPS sisältää saman määrän energiaa kuin 1,3 kg öljyä. Täydellisessä EPS:n palamisessa jäljelle jää vain puhdasta hiilidioksidia ja vettä.
Vanhoja myyttejä kuolee hitaasti. Solumuovi ei tuota myrkyllisempiä savukaasuja kuin muu eristys...kuitenkin sillä on huomattavasti matalampi leimahduspiste ja se palaa nopeasti, mikä tekee siitä, että palosuojaus solumuovilla on olematonta...ja on syy siihen, miksi solumuovi tulee suojata paloa hidastavan materiaalin, kuten kipsin, taakse, jolloin se toimii erinomaisesti.
Itse laitan mineraalivillaa ja solumuovia seinien sisään ja annan solumuovin muodostaa itsenäisen yksikön kaksoisväliseinien väliin...ei romahda eikä ala vuotaa.
Muuten, jos rakentaa puutalon ja se alkaa palaa niin, että se täytyy evakuoida, ei ole paljon taloa pelastettavaa riippumatta siitä, onko seinissä solumuovia vai villaa...
Itse laitan mineraalivillaa ja solumuovia seinien sisään ja annan solumuovin muodostaa itsenäisen yksikön kaksoisväliseinien väliin...ei romahda eikä ala vuotaa.
Muuten, jos rakentaa puutalon ja se alkaa palaa niin, että se täytyy evakuoida, ei ole paljon taloa pelastettavaa riippumatta siitä, onko seinissä solumuovia vai villaa...
Solumuovi ei ole muotostabiili. Se laajenee ja kutistuu ilman kosteuden mukaan ja muotoutuu ajan kuluessa kuormituksessa.Forbo sanoi:Vanhoja myyttejä kuolee hitaasti. Solumuovi ei tuota enemmän myrkyllisiä savukaasuja kuin muu eristys...sillä on kuitenkin huomattavasti matalampi syttymispiste ja se palaa nopeasti, mikä tekee solumuovin palosuojauksesta olemattoman...ja on syy siihen, miksi solumuovin pitää olla suojattu paloa hidastavalla materiaalilla, kuten kipsillä, jolloin se toimii erinomaisesti. Itse laitan mineraalivillaa ja solumuovia seinien sisään ja annan solumuovin muodostaa itsenäisen yksikön kaksinkertaisten väliseinien väliin...ei romahda eikä ala rakoilla.
Kun rakennetaan puutaloja ja ne syttyvät tuleen siten, että on pakko evakuoida, niin ei ole paljoa taloa pelastettavaksi riippumatta siitä, onko seinissä solumuovia tai villaa...
Olet oikeassa, että solumuovin palosuojaus on olematon. Se on mahdollista suojata, mutta valitettavasti se ei tule kunnolla hyväksi edes silloin kun se rakennetaan sisään, koska on enemmän tai vähemmän mahdotonta tehdä täydellisesti tiiviitä pintoja siihen, mitä suojaat sillä. Sähköpalot lisäksi omavat ikävän ominaisuuden usein alkaa seinän sisällä, suojakerroksen takana, missä ne hitaasti leviävät ja pääsevät ulkopuolelle.
Palava puutalo selviytyy usein. Remontti vaaditaan, mutta savuvahinkojen lisäksi se on suhteellisen paikallista. Kun rakenteessa on suuria määriä solumuovia, tapahtuu leimahdus ja leviäminen lähes räjähdysmäisesti. Mikä ei ole yllättävää. Se on käytännössä vain vaahdotettua öljyä.
---
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article897281/Idrottshall-i-lagor.html "...// Puoli kahden aikaan tuli sai otteen pääsisäänkäynnin yläpuolella, kaikessa styroksissa, joka oli käytetty hallin uuden katon eristykseen. Puoli tuntia myöhemmin joukkueet joutuivat perääntymään ja katselemaan katon romahtamista. - Styroksi antaa erittäin voimakkaan palonkulun, kehittyy uskomattoman paljon energiaa. //..."
---
http://www.youtube.com/watch?v=bJAWPfZzIKY On palokoe sandwichpaneeleilla eps:llä. Valitettavasti ei näy, mistä pintamateriaalit koostuvat, mutta palonkehitys on samanlaista kun tämä on läpikäyty. (Alkaa 1:10 jälkeen)
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aseta levy plinttien väliin, hio sitten ja simsalabim näyttää kuin kiinteältä perustalta. Liitän linkin edelliseen talooni, jossa tein niin.
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/147659-mitt-foersta-hus-jag-byggde-om.html
Onnea matkaan
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/147659-mitt-foersta-hus-jag-byggde-om.html
Onnea matkaan
Asenna levy pilareiden väliin.
Aivan mitä mietin. Mutta millainen levy?
Olen saanut useita ehdotuksia siitä, mitä minun pitäisi käyttää ulospäin.
Joku paneelityyppi, Leca, kattohuopa, ja useita muita vinkkejä.
Mikä on sinun ehdotuksesi "levylle"?
Aivan mitä mietin. Mutta millainen levy?
Olen saanut useita ehdotuksia siitä, mitä minun pitäisi käyttää ulospäin.
Joku paneelityyppi, Leca, kattohuopa, ja useita muita vinkkejä.
Mikä on sinun ehdotuksesi "levylle"?

