15 455 lukukertaa ·
21 vastausta
15k lukukertaa
21 vastausta
Pehmeä sauma oven listan kohdalla?
Sivu 1 / 2
Ovimallistamme on asennettu hieman huonosti, joten sen ja seinän väliin jää pieni rako (noin 1 - 2 mm) (eli ne listat, jotka on naulattu seinään ovien sivuilla). Rako näkyy melko selvästi, koska sekä ovilista että seinä ovat valkoisia ja siihen muodostuu musta varjo.
Sen sijaan, että iskisin lisää nauloja, jotta lista pysyisi paremmin (mikä ei näytä siistiltä), mietin, voisinko sen sijaan laittaa raon täyteen valkoisen pehmeän tilkkeensä. Jos valitsen lateksin, sen pitäisi olla mahdollista maalata päälle, jos valkoinen sauma eroaa liikaa tukholmanvalkoisesta seinäväriä.
En ole koskaan nähnyt tai kuullut kenenkään tekevän näin. Onko tämä jostain syystä typerää vai voinko vain aloittaa?
Sen sijaan, että iskisin lisää nauloja, jotta lista pysyisi paremmin (mikä ei näytä siistiltä), mietin, voisinko sen sijaan laittaa raon täyteen valkoisen pehmeän tilkkeensä. Jos valitsen lateksin, sen pitäisi olla mahdollista maalata päälle, jos valkoinen sauma eroaa liikaa tukholmanvalkoisesta seinäväriä.
En ole koskaan nähnyt tai kuullut kenenkään tekevän näin. Onko tämä jostain syystä typerää vai voinko vain aloittaa?
Minusta näyttää parhaalta piilottaa kaikki raot pehmeällä saumalla. Älä käytä lateksia, koska se kuivuu ja kovettuu. Käytä sen sijaan Sikaflex AT, siitä tulee kumimainen ja se säilyttää pehmeytensä ajan myötä. On myös Cascol multifog ja Bostik multifog, jos en muista väärin. Cascolia saa eri väreissä, NCS-värikoodi on putkilossa. Näitä voi myös maalata hyvällä lopputuloksella ilman, että ne halkeilevat kuten lateksi tekee.
Olen etsinyt Casco multifog:ia, koska siinä on täsmälleen sama värikoodi kuin seinilläni, mutta sitä on vaikea löytää. Olen juossut useissa suurissa rakennustavarataloissa Tukholmassa (Beijer, Bauhaus, Fredells). Tiedätkö mistä sitä voisi saada?
Fredellsillä se on hyllyssä maalinsekoitus tiskin ja tapetti näyttelyn välissä, se nimeltään S 30 tai S 20 ja sitä on saatavilla eri NCS-koodeilla. Minun täytyy tarkistaa, annanko väärän nimen, mutta luulen, että se nimeltään multifog.....palaan asiaan....
Tässä on linkki heidän tuotelehtiseensä. Se on nimeltään Multibygg eikä multifog kuten aiemmin kirjoitin, pahoittelut siitä. Mutta se on tosi hyvä joka tapauksessa ja fredellsillä on se hyllyssä.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Multibygg S 30.pdf
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Multibygg S 30.pdf
Itse käytän aina lateksia liitoksissa valkoisissa listoissa. En ymmärrä, mikä voisi tulla liian kovaksi. Ja väri sopii hyvin yhteen listojen kanssa.
Muokattu. Minulla ei ole latex halkeamaa. Ja mielestäni kaikki pysyy kuin f_n. Kuitenkaan lateksi ei toimi ulkona.
Muokattu. Minulla ei ole latex halkeamaa. Ja mielestäni kaikki pysyy kuin f_n. Kuitenkaan lateksi ei toimi ulkona.
Viimeksi muokattu:
Joo, ehkä se toimii joskus. Mutta jos sinulla on latex yhtenä päivänä ja maalaat samana tai seuraavana päivänä, se todennäköisesti halkeilee muutaman viikon kuluttua. Tätä ei tapahdu sellaisen tiivisteen kanssa, joka ei ole vesipohjainen, koska se ei kutistu kuivuessaan. Lisäksi se ei kellastu ja sitä on saatavilla eri sävyissä. Mukaan lukien S 0502-Y, joka on yleisesti käytetty valkoinen väri.
PIHVI PIHVI PIHVI!jerk sanoi:
Olen itse maalari ja olen tehnyt sen työvaiheen useammin kuin puilla on lehtiä.
Ei koskaan halkeile!
Voit laittaa latex/akryylitiivisteen ja maalata suoraan päälle (edellyttäen että maalaat vesiliukoisella maalilla) ilman ongelmia.
Bostikin Latexmassa on muuten markkinoiden paras, minun mielestäni.
Voi myös jäätyä – vain sulata lavuaarissa ja käytä. Toisin kuin muut latexmassat markkinoilla.
Että lateksitiiviste kellastuu ei mielestäni kuulu asiaan, tiiviste maalatussa alueessa tulee aina maalata yli mielestäni.
Erityisesti kun kyseessä on puusepäntyöt, koska kiilto eroaa suuresti maalin ja tiivisteen välillä.
Mutta tässä tapauksessa ovilista pitäisi myös pitää paikallaan, jotta vältettäisiin ylimääräinen naulaaminen, ja silloin on luultavasti parempi käyttää jotain muista vaihtoehdoista._bystrom_ sanoi:PIENUSET PIENUSET PIENUSET! Työskentelen itse rakennusmaalarina, ja olen tehnyt kyseistä työvaihetta useammin kuin puissa on lehtiä. Ei koskaan halkea! Voit laittaa lateksi/akryylisauman ja maalata sen heti päälle (edellyttäen, että maalaat vesiliukoisella maalilla) ilman ongelmaa. Bostikin Lateksimassa on muuten mielestäni markkinoiden paras. Voidaan myös jäädyttää - vain sulattaa lavuaarissa ja käyttää. Toisin kuin muut markkinoilla olevat lateksimassat. Se, että lateksisauma kellastuu, ei liity asiaan, mielestäni maalatulla alueella oleva sauma tulee aina maalata päälle. Erityisesti kun kyseessä ovat puutyöt, sillä kiilto eroaa huomattavasti maalin ja sauman välillä.
Kuten minä ymmärrän, alkuperäisessä viestissä ei mainita, että saumauksen tulisi myös pitää vuori paikoillaan.
ogren kirjoitti - "sen sijaan, että naulaisin enemmän niin, että se istuu hyvin (mikä ei näytä hyvältä), ajattelen, voisinko laittaa valkoista pehmeää saumaa rakoon sen sijaan."
Eli, naulataanko enemmän vuoreen, jotta se istuisi oikein/kauniisti/oikein, ei kiinnittämistä varten?
ogren kirjoitti - "sen sijaan, että naulaisin enemmän niin, että se istuu hyvin (mikä ei näytä hyvältä), ajattelen, voisinko laittaa valkoista pehmeää saumaa rakoon sen sijaan."
Eli, naulataanko enemmän vuoreen, jotta se istuisi oikein/kauniisti/oikein, ei kiinnittämistä varten?
Jaa kokeile sitten. Jos sanot olevasi maalari. Purista lateksia ja Sikabond AT tai Casco S30, anna niiden kuivua puoli vuotta ja tunne koostumus ja vertaa, mikä niistä on kovinta. Jos saan arvata, et ole koskaan käyttänyt muita tuotteita kuin lateksia. Tuotteet on oikeastaan tarkoitettu merkittävästi vaativampiin tarkoituksiin ja tarttuvuuteen kuin lateksi ja siksi hinta on. Lateksi muuttuu muovin kaltaiseksi verrattuna muihin, jotka ovat täysin erilaisia tuotteita ja joita ei oikeastaan voida verrata tällä tavalla. Siksi suosittelen tätä.
Kovaa kuin muovi?
Se ei ole pehmeää kuin silikoni, jos sitä tarkoitat, mutta kovaa se ei ole. Ei ole ongelma painaa kynsillä siihen. Ja kiinnityskyvyssä ei ole mitään vikaa. Muun muassa otin alas kipsilevyn viime viikolla, joka oli saumattu latexilla suoraan kipsisaumaan... Minun piti leikata se irti ja ajattelin juuri, että piru vieköön, miten se pysyy pelkällä kipsillä. Eli ei paperilla.
Se ei ole pehmeää kuin silikoni, jos sitä tarkoitat, mutta kovaa se ei ole. Ei ole ongelma painaa kynsillä siihen. Ja kiinnityskyvyssä ei ole mitään vikaa. Muun muassa otin alas kipsilevyn viime viikolla, joka oli saumattu latexilla suoraan kipsisaumaan... Minun piti leikata se irti ja ajattelin juuri, että piru vieköön, miten se pysyy pelkällä kipsillä. Eli ei paperilla.