Hei! Minulla on parveke, joka on noin 3,5 x 8 m, jota ajattelin vihdoin 20 vuoden jälkeen alkaa käyttää, nyt kun kastanja, joka varjostaa koko parvekkeen, on poissa. Parvekkeella ei ole kattoa (kirjoitan varmaan toisessa ketjussa ja pyydän ehdotuksia mahdollisesta ratkaisusta siihen).

Parvekkeen lattia toimii pesutuvan ja ruokailutilan kattopintana. Alustana on huopakatto, mikä tekee siitä sekä kuuman että epämiellyttävän kävellä. Sen vuoksi katolla on aina ollut puuritilä, mutta se on osittain huono ja lisäksi vaikeahoitoinen, jos minun täytyy nostaa se, esimerkiksi jos rakoihin kertyy roskia tai jos haluan vetää uuden kerroksen "tervaa" tai vain tarkastaa. Olen alkanut miettiä, onko olemassa vaihtoehtoja ja olen lukenut vähän Bergo:sta ja heidän tuotteistaan.

Onko jollain kokemuksia näistä? Kestävyys? Käyttöikä? Onko helppo purkaa tarkastusta varten? Paras merkki kohtuuhintaan?

Tai onko teillä muita ideoita? Mietin hetken lattialevyä, mutta se tulee ehkä valtavan kalliiksi 28 neliömetrille? Ja se lämpenee varmasti myös? Kiitollinen palautteesta!

Joustavia, niitä on myös puusta, jos haluat säilyttää sen tunnelman? Kuitenkin saat paljon likaa laattojen väliin, joten siitä et pääse eroon. Ja onhan siinä myös jonkin verran työtä purkaa, jos aiot siivota alta, joten sitä ei varmaan tee kovin usein. Mutta on ehdottomasti helpompaa välttää ruuvit, jos aiot poistaa sen kerran tai useammin.

Yksi vaihtoehto on rakentaa omaa isompaa palaa esimerkiksi laudoista. Esim. 3.5x1m tai 3.5x1.5m osiot, jotka voivat kellua lattialla. Itse olisin varmaan valinnut tämän ratkaisun, jos minun täytyisi poistaa se silloin tällöin. Koska silloin täytyy vain siirtää muutama osio ja ne voidaan laittaa päällekkäin samalla kun siivotaan/tervoitetaan jne.

Olen asentanut useita Bergo-laattojen lattioita. Ihan OK lattia, helppo asentaa, siinä on alapinta, jossa on välikkeet, jotka sallivat ilman kierron. Valitse joko täysin kattava laatta tai laatta, jossa on pieniä reikiä. Reikällinen laatta sopii esimerkiksi varastoon. Likahiukkaset putoavat reikiin, mikä helpottaa puhtaana pitämistä.

Asensimme lattian, jossa on täysin kattavia laattoja parvekkeelle, jossa oli avoin puulattia. Tässä jouduimme ruuvaamaan ulkolaatoitusta, koska voimakkaat tuulet saattoivat nostaa osan laatoista.

Grillen Grillen sanoi:
Smidiga, finns även i trä om du vill ha den känslan kvar? Däremot kommer du få ner en hel del smuts mellan plattorna så det kommer du inte undan. Och det är ju även en del jobb att ta isär om du ska städa under så det är väl inget man gör alltför ofta ändå. Men helt klart enklare att slippa skruvar om du ska ta bort det någon/flera gånger.

Ett alternativ är ju att bygga egna större bitar med t ex trall. T ex 3.5x1m eller 3.5x1.5m sektioner som d kan ha flytande på golvet. Jag personligen hade nog valt den lösningen om jag skulle ha tagit bort det lite då och då. Pga att då behöver man bara flytta några få sektioner och kan lägga dom på varandra medans man städar/tjärar osv.
Idag är det uppdelat på 4 bitar som är 3,5 x 2. Men jag tycker att de är så jäkla tunga och otympliga.

E etompau sanoi:
Olen asentanut useita lattioita Bergo-laatoilla. Ihan OK lattia, helppo asentaa, alapuolella on väylät, jotka mahdollistavat ilman kierron. Valitse joko täysin peittävä laatta tai laatta pienillä rei'illä. Reikälaatta on hyvä esimerkiksi varastossa. Lika putoaa reikien läpi, mikä helpottaa puhtaana pitoa.

Asensimme täysin peittävistä laatoista lattian parvekkeelle, jossa oli avoin puulattia. Tässä meidän piti ruuvata ulkoreunan laatat kiinni, koska voimakkaat tuulet saattoivat nostaa osan laatoista.
Mietin hieman vedenpoistoa. Ei ole riskiä, että vesi jää seisomaan laattojen alle?

john68 john68 sanoi:
Tänään se on jaettu neljään osaan, jotka ovat 3,5 x 2. Mutta mielestäni ne ovat niin pirun raskaita ja kömpelöitä.
Ok, voit valita käyttää 3.5x1 metriä saadaksesi ne kevyemmiksi. Mutta muuten laattojen asentaminen on helppoa. Mutta kuten sanottu, se on jonkin verran työtä, jos sinun täytyy jakaa ne siivouksen aikana jne., koska ne ovat melko hyvin yhdessä.

john68 john68 sanoi:
Mietin vähän vedenpoistoa. Ei kai ole riskiä, että vesi jäisi seisomaan laattojen alle?
Laatat eivät ole täysin tasaiset pohjasta, joten ei ole huolenaihetta

john68 john68 sanoi:
Mietin vähän vedenpoistoa. Ei kai ole riskiä, että se jää seisomaan laattojen alle?
En näe, että se olisi ongelma, kuten sanottu, alapinta koostuu korotuksista, jotka nostavat laatan alustasta.

Minulla oli aiemmin puulaattoja parvekkeella, mutta vaihdoin ne viime vuonna muovilaattoihin. Ostin Jula-version ja se on toiminut tosi hyvin. Ei huoltoa ja koen, että laattojen nostaminen ja imurointi niiden alta on helppoa, ja siitepölyn voi helposti pyyhkiä mopilla.

Kiitos nopeista vastauksista! Tuntuu spontaanisti hyvältä idealta Bergo, ja nyt kun olen katsonut vähän esimerkkikuvia, pidän ajatuksesta, että voi sekoittaa värejä. Pidän paljon väreistä ja kuvioista.

Hei taas! Nyt olen poistanut vanhan terassin ja paljastanut tervapahvin. Aion nyt primata ja sitten laittaa kaksi kerrosta uutta pintakäsittelyä.
Nyt minulla on toinen kysymys liittyen laattoihin. Huomasin, että kattohuovassa on tullut jonkin verran painaumia, kun jotain roskaa on jäänyt laudan ja huovan väliin. Näkyviä jälkiä on myös niistä laudoista, joiden päällä terassi on ollut.
Ei niin, että reikiä olisi tullut, mutta mietin Bergolaattoja, joissa on kohoumia/välikkeitä alla - painuvatko nekin alustaan, kun on lämmintä ja kävelee niiden päällä? Vai jakavatko ne painetta paremmin?

Olen kirjoittanut Bergolle ja kysynyt, mutta ajattelin, että ehkä joku täällä on kokeillut.
JOS riski on olemassa - mitä silloin tehdä? Laitetaanko levyt alle kuormituksen keventämiseksi?
Muita ehdotuksia? Kuten sanottu, kyseessä on 3 x 8 metriä.
kiitollinen palautteesta.

Se, että laatat painavat alustaa vasten, on väistämätöntä. Alustan on kestettävä tämä, muuten jokin on vialla.
Bergoplate jakaa paineen korotettujen etäisyyksien avulla. On vaikea uskoa, että oikein tehty parvekealusta kärsisi tästä.

E etompau sanoi:
Että laatat painavat alustaa vasten on tietysti väistämätöntä. Alustan täytyy kestää tämä, muuten siinä on jotain vikaa.
Bergoplattan jakaa painetta korotetuilla etäisyyksillä. Vaikea uskoa, että oikein tehty alusta parvekkeella kärsisi tästä.
Ongelma on, että se tulee erittäin kuumaksi ja silloin alusta pehmenee. Näemme saman ilmiön, kun kävelemme kengättömillä hevosilla kuumalla asfaltilla (joka on kuitenkin vanha), että siihen tulee jälkiä. Jopa varsa, joka ei paina niin paljon. Ehkä pitää ostaa yksi paketti alkuun ja kokeilla.

john68 john68 sanoi:
Ongelma on se, että siitä tulee erittäin kuuma ja silloin alusta pehmenee. Näen saman ilmiön, kun kuljemme kengättömien hevosten kanssa kuumalla asfaltilla (joka on kuitenkin vanha), että siihen tulee jälkiä. Jopa varsasta, joka ei paina niin paljon. Ehkä kannattaa ostaa yksi pkt aluksi ja testata.
Jos alusta on vakaa, ei ole kovin vakavaa, että laattojen jälkiä jää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.