Hei,

Aiomme laajentaa nykyistä parveketta, joka on nykyään noin 1,8 m syvää ja 6 m leveää sekä katettu. Illalla ei auringonvaloa. Joten aiomme pidentää sitä noin 3 m ulos saadaksemme hieman aurinkoa myös iltaisin.

Se on nykyään rakennettu kantavalla palkilla 1, joka on kiinnitetty seinään, ja kantavalla palkilla 2, joka on kiinnitetty nykyisiin pylväisiin, jotka tukevat myös kattoa.

Kaikki kantavat palkit ja palkit on vaihdettava uusiin, nykyiset pylväät jäävät tietysti paikalleen ja uusia tulee uuden parvekkeen ulkoreunaan.

Haluaisin tietää, mitkä mitat, miten mitoitan uudet kantavat palkit, palkit ja pylväät, jotka lisätään.
Uusi lisäsyvyys on noin 3 m (yhteensä 4,8 m) ja sillä on siis jänneväli nykyisen pylvään ja uuden pylvään välillä syvyyssuunnassa. Leveyssuunnassa nykyiset pylväät ovat c/c 265 cm ja niin ovat myös 3 uutta pylvästä ulkoreunassa.

Mitä mittoja kantaville palkeille, palkeille ja uusille pylväille suositellaan. Ajatuksena on käyttää liimapuuta uusissa pylväissä ja ainakin ulommassa kantavassa palkissa. Palkkeina on tarkoitus käyttää puulankkuja ja maalata.

Liitän luonnoksia siitä, miten se on tarkoitus näyttää.
 
  • Balkongin laajennuksen piirros. Näyttää 3 kantolinjaa, 6 uutta tolppaa ja 60 cm välein olevat palkit. Koko 480x600 cm.
  • Kaavio, joka esittää olemassa olevan ja laajennettavan parvekkeen rakennesuunnitelman, mukaan lukien palkit ja pylväät sekä niiden kiinnityskohdat.
Ei vastauksia, mutta kokeilen, miten ajattelin mitoittaa.

Kantopalkki 1: Liimapuupalkki 56x270
Kantopalkki 2: Liimapuupalkki 56x270
Kantopalkki 3: Liimapuupalkki 66x315
Rimat: 45x220 c24 (c/c 60cm)
Tolpat: Liimapuupalkki140x140

Kestääkö tämä vai romahtaako maahan, jos tanssimme liikaa lauantai-iltana?
 
M mangew sanoi:
Ei vastauksia, mutta kokeilen miten ajattelin mitata.

Kantopalkki 1: Liimapuupalkki 56x270
Kantopalkki 2: Liimapuupalkki 56x270
Kantopalkki 3: Liimapuupalkki 66x315
Koolaust: 45x220 c24 (k/k 60cm)
Pylväät: Liimapuu140x140

Kestääkö tämä vai romahdammeko maahan, jos tanssimme liikaa lauantai-iltana?
Miten meni tämän kanssa? Minulla on nimittäin samanlainen kysymys.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.