Parvekkeemme, joka on rakennettu 40-luvun lopulla, tarvitsee kunnostusta. Nykyisessä rakenteessa parvekelaatta oli tiivistetty paksulla kerroksella asfalttia, asfaltin päällä oli jonkinlainen tasoitus valettu kaltevuuden luomiseksi ja päällimmäisenä oli klinkkeri:
Minusta laatta näyttää hyvältä, siinä ei ole halkeamia, vaikka joitain vaurioita on reunoilla ja rappeutumaa yläpuolen reunoilla tippalistojen alla (luultavasti johtuen kuluneesta vedeneristeestä). Reunat on aiemmin kittattu/korjattu, mutta en minä.
Parvekelaatta on täysin vaakasuorassa ja siinä ei ole kaltevuutta. Minun ideani on ensin rakentaa kaltevuus ja sitten asettaa uusi vedeneristys päälle ja sen päälle laatta.
Kuulostaako tämä hyvältä etenemistavalta?
Kaltevuuden rakentamiseksi ajattelin käyttää joko jotain korjausbetonia, joka voidaan valaa ohuina kerroksina, kuten Weber REP 920, tai ulkokäyttöön tarkoitettua tasoitusmassaa, kuten Finja 260. Valamista varten ajattelin rakentaa yksinkertaisen valumuotin kovalevystä, joka pidetään paikoillaan parvekkeen kaiderakennelmilla.
Uudeksi vedeneristeeksi ajattelin Mapei Mapelasticia, jonka tuoteselosteen mukaan pitäisi kestää laattojen asettamista suoraan vedeneristyksen päälle. Laatat levylle ja klinkkeri pystyasennossa vasten julkisivua.
Muutamia pohdintoja minulla on:
- Tarvitaanko liikuntasauma rakennetun kaltevuuden ja julkisivun välillä, ja mikä olisi sopivaa, ehkä pari kerrosta rakennusmuovia tai ohutta solumuovia (10mm)?
- Kaiderakenteeseen valuna kiinnitetyt kierteytetyt tangot ovat ruostuneet, ja jonkin verran pakkasrappeuma on tapahtunut niiden ympärillä. Onko suositeltavaa maalata ne jollakin ruostesuojamaalilla ennen kuin kitataan/korjataan reuna?
- Ennen kuin uusi vedeneriste voidaan asentaa, täytyy tiili tasoittaa tai kitata niin, että se on tasainen ja vedeneristys voidaan asentaa, mikä olisi sopiva materiaali tähän?
Ovatko tangot edelleen ok, ehkä aloita puhdistamalla ne ja sitten käyttää zink-spraya kylmägalvanoimiseen? Mutta en tiedä, voiko sillä olla negatiivinen vaikutus, kun puolet teräksestä on valetussa...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.