13 689 lukukertaa ·
14 vastausta
14k lukukertaa
14 vastausta
Parvekelattia
Hei!
Rakensin terassini myöhään viime kesänä. Se on rakennettu painekyllästetystä puusta, joka oli silloin todella märkä. Nyt mietin, milloin pitäisi öljytä lattia? Pitäisikö se tehdä keväällä vai odottaa vielä jonkin aikaa? Mitä muuta on syytä ottaa huomioon, jotta terassi pysyy kauniina ja hyvässä kunnossa?
Hyvää viikonloppua
//Viktor
Rakensin terassini myöhään viime kesänä. Se on rakennettu painekyllästetystä puusta, joka oli silloin todella märkä. Nyt mietin, milloin pitäisi öljytä lattia? Pitäisikö se tehdä keväällä vai odottaa vielä jonkin aikaa? Mitä muuta on syytä ottaa huomioon, jotta terassi pysyy kauniina ja hyvässä kunnossa?
Hyvää viikonloppua
//Viktor
Rakensimme terassin myös viime kesänä ja täällä kestää hyvin kauan ennen kuin painekyllästetty saa öljyä.
Jos se edes saa sitä ollenkaan.
Pidän vaaleasta terassilaudasta ja olen saanut sen käsityksen, että se tummenee ja näyttää likaisemmalta öljyämisen myötä.
Ei, luotan varmaankin painekyllästykseen ja mahdollisesti pesen sen painepesurilla, jos tarvitaan.
Jos se edes saa sitä ollenkaan.
Pidän vaaleasta terassilaudasta ja olen saanut sen käsityksen, että se tummenee ja näyttää likaisemmalta öljyämisen myötä.
Ei, luotan varmaankin painekyllästykseen ja mahdollisesti pesen sen painepesurilla, jos tarvitaan.
Suosin asettaa läpimärkää lattiaritilää, koska silloin voin asettaa laudat toisiaan vasten, eikä tarvitse jättää rakoa jokaisen väliin. Kun puu sitten kuivuu, siitä tulee täydellistä. Olen tehnyt tämän sekä lasitetulla terassilla että ulkona avonaisella aurinkotasanteella, ja se on sujunut loistavasti. Kun ulko-osa kastuu, raot menevät yhteen, mutta ei ole riskiä, että reunat nousevat liian kapeiden rakojen vuoksi asennuksessa. Lisäksi asennus sujuu erittäin nopeasti, kun vain yhdistää laudat ja ruuvaa ne kiinni.
Öljyn käytöstä tai käyttämättömyydestä kokemukseni on, että öljyä tulisi välttää. Vanhaa puukantta öljysimme joka vuosi, ja siitä tuli melko nopeasti musta ja tylsä. Uuden olemme vain kuuranneet joka kevät saippuavedellä ja sitten töpötelleet vihreää puunsuoja-ainetta (sienellä, koska se roiskuu vähemmän kuin siveltimellä), ja se näyttää 4 vuoden jälkeenkin lähes uudelta.
Öljyn käytöstä tai käyttämättömyydestä kokemukseni on, että öljyä tulisi välttää. Vanhaa puukantta öljysimme joka vuosi, ja siitä tuli melko nopeasti musta ja tylsä. Uuden olemme vain kuuranneet joka kevät saippuavedellä ja sitten töpötelleet vihreää puunsuoja-ainetta (sienellä, koska se roiskuu vähemmän kuin siveltimellä), ja se näyttää 4 vuoden jälkeenkin lähes uudelta.
Hobbyfixarn, mitä on "grönt träskydd"?
Kuulostaa hyvältä asialta. Rakensimme sisäänkäyntiportaat neljä vuotta sitten ja olemme sitten öljynneet joka vuosi. Se on melkein täysin musta.
En halua toistaa samaa virhettä terassimme kanssa, jonka rakensimme viime kesänä eikä ole vielä öljytty.
Voiko sisäänkäyntiportaita, jotka ovat jo tummia, puhdistaa saadakseen ne taas vaaleammiksi?
/ DALE.
Kuulostaa hyvältä asialta. Rakensimme sisäänkäyntiportaat neljä vuotta sitten ja olemme sitten öljynneet joka vuosi. Se on melkein täysin musta.
En halua toistaa samaa virhettä terassimme kanssa, jonka rakensimme viime kesänä eikä ole vielä öljytty.
Voiko sisäänkäyntiportaita, jotka ovat jo tummia, puhdistaa saadakseen ne taas vaaleammiksi?
/ DALE.
Tärkeintä ennen jokaista öljyämistä on puhdistus, muuten vain sitoo vanhaa likaa öljyyn. Kannattaa yrittää hankkia ne puhdistusaineet, mitä voi ostaa tai käyttää esim. kloriini ja vesi, hyviä ovat myös ne terassipesuaineet painepesureihin, joita nyt löytyy, ole vain varovainen ettet suihkuta liian korkealla paineella.
Huomasin, että Copp myy eräänlaista kuullotetta terassilattioille, en tiedä miten se toimii, sillä aina on riski, että se värjää tai että se kuluu nopeasti pois.
On myös olemassa valkopigmenttiöljyjä, joita voi käyttää saadakseen hieman vaaleamman pinnan öljytyksi.
Mutta periaatteessa olen samaa mieltä, on todella vaikeaa säilyttää alkuperäinen väri, kun on alkanut öljytä.
Huomasin, että Copp myy eräänlaista kuullotetta terassilattioille, en tiedä miten se toimii, sillä aina on riski, että se värjää tai että se kuluu nopeasti pois.
On myös olemassa valkopigmenttiöljyjä, joita voi käyttää saadakseen hieman vaaleamman pinnan öljytyksi.
Mutta periaatteessa olen samaa mieltä, on todella vaikeaa säilyttää alkuperäinen väri, kun on alkanut öljytä.
Vihreä puunsuoja on saatavilla monilta valmistajilta, joten voit löytää sitä sekä maaliliikkeistä että tavarataloista. Olen kokeillut Cuprinol Puunsuojaa (K-Rauta), Alcroa ja sitä, mitä ÖB myy, enkä huomaa mitään eroa, haalistuvat yhtä nopeasti ja vaikuttavat sisältävän suunnilleen samoja ainesosia.
Portaista tulee melko haastava saada todella siistit, ellet ota esiin hiekkapaperia poistaaksesi mustan pinnan, mutta voi olla, että kannattaa yrittää clorinilla tai muulla...
Portaista tulee melko haastava saada todella siistit, ellet ota esiin hiekkapaperia poistaaksesi mustan pinnan, mutta voi olla, että kannattaa yrittää clorinilla tai muulla...
Sultaani, mikä siinä on niin hyvää?
Onko kukaan kokeillut Butinox terassiöljyä (myydään mm. Coopissa), sitä öljyä voi sävyttää kivenharmaaksi, männynväriseksi, kultaiseksi ja vihreäksi.
Olen kuten varmasti kaikki, etsimässä sitä vaaleaa puulattiaa, joka on kun sen asentaa, eli ennen kuin aloittaa sen öljyämisen!
Onko kukaan kokeillut Butinox terassiöljyä (myydään mm. Coopissa), sitä öljyä voi sävyttää kivenharmaaksi, männynväriseksi, kultaiseksi ja vihreäksi.
Olen kuten varmasti kaikki, etsimässä sitä vaaleaa puulattiaa, joka on kun sen asentaa, eli ennen kuin aloittaa sen öljyämisen!
Erittäin mielenkiintoisia mielipiteitä täällä. Olen nyt terassimme rakentamisen loppuvaiheessa, ja haluan ehdottomasti säilyttää vaalean värin mahdollisimman pitkään.
Mutta mitä tapahtuu, jos EI öljyä? Eikö öljyllä pitäisi olla jokin positiivinen ominaisuus, josta jää paitsi? Eikö lautojen pitäisi alkaa halkeilla, jos niitä ei öljyä?
Mutta mitä tapahtuu, jos EI öljyä? Eikö öljyllä pitäisi olla jokin positiivinen ominaisuus, josta jää paitsi? Eikö lautojen pitäisi alkaa halkeilla, jos niitä ei öljyä?
En ole huomannut, että terassin puu halkeilisi enemmän, kun käytetään puunsuojaa öljyn sijasta. Aion rakentaa toisen terassin tänä kesänä, ja se ei tule koskaan saamaan muuta suojaa kuin vuosittaisen käsittelyn vihreällä puunsuojalla.
Kuulin radiosta, että painekyllästetty, öljyämätön puu voi hyvin, kun sitä pestään vedellä, saippualla ja sitruunahapolla.
Öljyä ei ilmeisesti tarvita kestävyyden vuoksi.
Minulla on oma kokemus öljytystä puusta, joka vain tummuu ja tummuu >
Öljyä ei ilmeisesti tarvita kestävyyden vuoksi.
Minulla on oma kokemus öljytystä puusta, joka vain tummuu ja tummuu >
Ne merkit, joita olen nähnyt, ovat vihreä, ruskea ja väritön, aivan kuten "Nybyggare" kirjoittaa Alcro Värsuojasta, muita värejä en ole nähnyt.que sanoi:
Kävin katsomassa Alcron verkkosivuja, mutta en tullut paljon viisaammaksi erosta puunsuojauksen ja puuöljyn välillä? Tarkoitus käyttää terassilattialla. Jos se on vain väri, niin Alcrolla on sävytettyjä värejä heidän puuöljylleen, ehkä puunsuojaukseen ei tartu niin paljon likaa kuin öljyyn ja siksi se ei tummu niin helposti?
Klikkaa tästä vastataksesi