Tossegubbe sanoi:
Kaikki suuremmat peltifirmat yleensä pitävät virhepituutta ja kuljetusvaurioitunutta peltiä varastossa, joita voit ostaa II-laatuisena hyvään hintaan, vaikka niissä ei oikeastaan olekaan mitään vikaa.
Kokemukseni mukaan muovilevyillä ei kasva paljon enempää kuin tavallisella pellillä, mutta se näkyy paljon enemmän läpinäkyvässä muovissa kuin metallissa. Katollamme kasvaa varmasti enemmän, koska se tulee olemaan paljon kosteampi, sillä aurinko ei koskaan paista suoraan pellille.
Mutta jos googlailet 'algpåväxt', saatat löytää enemmän tieteellistä tietoa, mielipiteeni perustuu vain käytännön kokemukseen useista terassi- ja verannarakennuksista vuosien varrella.
Täytyy kysyä paikallisilta peltifirmoilta, jos saisi hankittua palasia...
Nyt ymmärrän, mitä tarkoitat levillä, katsotaan, tuleeko pellistä vai muovista.

Olen nyt saanut tarjouksia sekä paikalliselta rakennuskauppiaalta että suuremmalta rakennusketjulta, Byggmax peittoaa tavalliset rakennuskauppiaat noin 2500 kruunulla. Luulen, että ostan Byggmaxilta kuitenkin. Tällä hetkellä ajattelen rakentaa vain parvekkeen ja odottaa aluskaton kanssa, koska talous ei riitä kaikkeen hauskaan, mitä pitäisi tehdä juuri nyt...q(;^;)p

Lisäksi mietin, näyttäisikö oudolta, jos käytän 28*145-ritilää sijaan 28*120. Byggmaxilla on ainakin erittäin hyvä hinta 28*145:lle tällä hetkellä, eroa on noin 500 kruunua paksumman eduksi.
Onko joku rakentanut parvekkeen/terassin niin paksusta ritilästä ja haluaisi jakaa ajatuksiaan?

/Samuel

Se, mikä erottaa, on että 145mm voi kaartua enemmän ja jos asennat sen väärinpäin, vesi jää seisomaan lautojen päälle. Henkilökohtaisesti pidän kuitenkin, että 145 on tyylikkäämpi kuin 120, mutta 95 antaa tasaisimman lattian ;)

Olen nyt ostanut terassilautoja ja lankkuja kaiteeseen. Valitsin 28-145, koska Byggmaxilla on kampanja tässä koossa, 9,95kr/m verrattuna 12,95kr/m. Säästän noin 750kr tavalliseen hintaan verrattuna ja vielä hieman lisää, jos olisin ostanut 28-120. Perävaunuun tuli sopiva lasti, noin 1,3 tonnia. Onneksi minulla on bece-pätevyys...

Oletan, että ajattelet laittaa vuosirenkaat niin, että ne näyttävät iloiselta ukolta (tiedän, että aiheesta on valtavasti kirjoituksia...:x).

Aion aloittaa terassilautojen asennuksen viikonloppuna ja ehkä ehdin myös kaiteen tekemiseen viikonlopun aikana. Ajattelin laittaa muutaman kuvan työskentelystä matkan varrella.

Ennakkona tässä on sketchup-kuva siitä, miltä sen on tarkoitus näyttää valmiina.

• Puutalon 3D-kuva, jossa näkyy terassi ja kaide luonnosvaiheessa, harmaa katto ja punaiset seinät. Terassi kohoaa maasta pylväiden varassa.
No niin, parveke on periaatteessa valmiiksi rakennettu, vain ristikko puuttuu aidasta. Lähes koko pääsiäisviikonloppu kului minulta ja eräältä ystävältä, joka tuli kylään. Ei vain saatu parvekkeesta valmista, vaan saimme myös tilaisuuden testata perusteellisesti hänen juuri hankkimiaan 10.8v makita koneitaan, jotka olivat erittäin miellyttäviä työskennellä. Linkki kuviin parvekkeesta (ja koneista) ennen ja jälkeen työn löytyy alhaalta.

Nyt uusiin pohdintoihini liittyen alakattamiseen.
Kuten tiedätte, olin ajatellut tehdä kuten Tossegubbe ja asentaa muovi/peltikaton parvekkeen alle, jotta auto ei kastuisi. Koska talous ei tällä hetkellä salli tällaisia projekteja, mietin vaihtoehtoisia (tilapäisiä?) ratkaisuja.
Suurimmaksi osaksi olen pohtinut, ettenkö voisi ostaa presenningin sopivassa koossa, tyyliin 8*4m tai vastaavaa, leikata sen suikaleiksi tyyliin 70*400cm ja sitten ruuvata nämä kiinni kapeilla rimoilla, jotka kallistuvat lattiakakkokkeiden väliin. Tämä ratkaisu, joka muuten on saanut inspiraationsa Til-tak:n tuotteesta, joka on tarkoitettu asennettavaksi laudoituksen jälkeen (kiitos arne linkistä), voi aiheuttaa sen, että vettä tippuu itse rimoista, mikä veisi projektilta koko tarkoituksen.
Vaihtoehto on yrittää asentaa KOKO presenningi samalla tavalla niin, että se kulkee rimojen alla ja nousee niiden väliin. :x
Liitän muutaman kuvan miten ajattelin suikaleiden kanssa.

http://picasaweb.google.se/samuel.dahlor/Balkong?authkey=Gv1sRgCMyRt4fz1oWzfg&feat=directlink
Kiitos ystävälleni Karinille kuvista.

• Rakennuksen katosrakenne: harmaa muovipeite kiinnitettynä valkoisiin tukipuihin ja asetettuna vinoon punaisten palkkien väliin.
  • Lähikuva parvekkeen alapuolisesta räystäästä, johon kiinnitetään pressu suojaksi, näkyy osa puurungosta ja kiinnityspaikat ylhäältä päin katsottuna.
Mutta tuleeko pressu halvemmaksi silloin?
Et voi käyttää sellaista halpaa kevyttä pressua, koska se menee rikki ennen kuin kesä on ohi, ja jos haluat oikean PVC:n, se maksaa suuruusluokassa 2-3000kr, ellet voi mennä jonnekin, missä valmistetaan kapelleja, ja ostaa jäännöspaloja esimerkiksi?
Eikö luulet, että se tulee lepattamaan ja iskemään kun tuulee muuten?

Tossegubbe sanoi:
Mutta tuleeko pressusta halvempi silloin?
Et voi käyttää sellaista halpaa kevytpressua, koska se hajoaa ennen kesän loppua, ja jos haluat oikean PVC:n, se maksaa suurin piirtein 2-3000kr ellei sinulla ole mahdollisuutta mennä jonnekin, missä tehdään peitteitä, ja ostaa ylijäämäpaloja esim?
Etkö usko, että se lepattaa ja paukkuu, kun tuulee muutenkin?
Laskujeni mukaan pressusta tulee halvempi. Jos ostan tällaisen täältä Harald Nyborgilta, se riittää koko parvekkeen kaistaleille, eikä maksa enempää kuin 5-satanen. Mielestäni sen pitäisi kestää, koska se on sekä UV-kestävä että vahvistettu.
Sitten, jos toteutan idean, aion kiinnittää pressun tiukasti palkkien väliin sen sijaan, että jättäisin pientä väljyyttä kuten olen piirtänyt. Sitten vältyn lepattamiselta.
Pitkällä aikavälillä aion päällystää myös pitkän sivun ja yhden lyhyen sivun, ja siten pääsen eroon melko paljosta tuulikuormituksesta.

Bumppaan vähän.. Onko joitakin kuvia lopputuloksesta? Tyytyväinen 10 vuotta myöhemmin? :)

Hyvä nostatus!
En koskaan laittanut presseningiä. Parveke on yhä pystyssä, mutta tukipuita on keskellä, koska jänneväli on vähän liian pitkä ja siten hieman liikaa joustoa. Suunnittelen purkamista ja uuden rakentamista 3 vuoden sisällä, koska terassilaudat ovat alkaneet irrota kotona kyllästetyistä palkeista. Mahdollisesti asetan 20’ kontin alle, koska yritykseni vie yhä enemmän tilaa ladossa ja tarvitsen säilytystilaa!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.