11 361 lukukertaa ·
22 vastausta
11k lukukertaa
22 vastausta
Parveke pisarattomalla autokatoksella alla
En tiedä onko tämä oikea kategoria, mutta mielestäni se oli lähinpänä, moderaattori voi siirtää jos on sopivampi.
Olen rakentamassa noin 30 m2 (7 * 4m) parveketta. Tämän alla tulee olemaan katos autolle. Koska en halua, että vettä tippuu ritilän läpi auton päälle, olin ajatellut laittaa metallin/muovin katon ritilän alle, hieman kaltevana talosta poispäin. Miten teen tämän helpoiten? Pitäisikö minun asentaa alakatto ennen kuin laitan ritilän? Kallistus on noin 200 mm talosta ulkoreunaan.
Liitän mukaan pari kuvaa siitä, miltä se näyttää nykytilassaan.
/Samuel
Olen rakentamassa noin 30 m2 (7 * 4m) parveketta. Tämän alla tulee olemaan katos autolle. Koska en halua, että vettä tippuu ritilän läpi auton päälle, olin ajatellut laittaa metallin/muovin katon ritilän alle, hieman kaltevana talosta poispäin. Miten teen tämän helpoiten? Pitäisikö minun asentaa alakatto ennen kuin laitan ritilän? Kallistus on noin 200 mm talosta ulkoreunaan.
Liitän mukaan pari kuvaa siitä, miltä se näyttää nykytilassaan.
/Samuel
Haha voi luulla että kopioit projektini 
Minun parvekkeeni oli saman kokoinen 8,5x4m ja tein yksinkertaisesti niin, että sahasin 5 siihen 2 asteen ja nousevan korkeuden kulmassa, jonka sitten ruuvasin alapuolelle palkkeeseen ja ruuvasin sitten kiinni tavallisen kattolevyn (hopeanvärinen) näiden alle.
Minun tapauksessani kaltevuus oli seinästä ulospäin ja pudotuskorkeus 4m noin 100mm.
Tämä toimii erinomaisesti eikä ongelmia lukuun ottamatta keväällä/syksyllä, kun voi muodostua hieman jäätä, mutta ei mitään, mikä olisi aiheuttanut ongelmia minulle ainakaan.
Minun parvekkeeni oli saman kokoinen 8,5x4m ja tein yksinkertaisesti niin, että sahasin 5 siihen 2 asteen ja nousevan korkeuden kulmassa, jonka sitten ruuvasin alapuolelle palkkeeseen ja ruuvasin sitten kiinni tavallisen kattolevyn (hopeanvärinen) näiden alle.
Minun tapauksessani kaltevuus oli seinästä ulospäin ja pudotuskorkeus 4m noin 100mm.
Tämä toimii erinomaisesti eikä ongelmia lukuun ottamatta keväällä/syksyllä, kun voi muodostua hieman jäätä, mutta ei mitään, mikä olisi aiheuttanut ongelmia minulle ainakaan.
Kyllä, en ole kopioinut sitä tietoisesti ainakaan, se vain osoittaa, etten ole ainoa tässä foorumissa, jolla on hieman omituisia ideoita...Tossegubbe sanoi:Haha voin uskoa, että olet kopioinut minun projektini
Parvekkeeni oli saman kokoinen 8.5x4m ja tein yksinkertaisesti niin, että sahasin 5 kpl tukipalkkeja 2 asteen kulmassa kasvavin korkeuksin, jonka jälkeen ruuvasin ne alapuolelta palkistoon ja ruuvasin sitten tavallisen kattopellin (hopeanvärisen) niiden alle.
Minun tapauksessani kaltevuus oli seinästä ulospäin ja laskukorkeus 4 metrillä noin 100 mm.
Tämä toimii erinomaisesti, enkä näe mitään ongelmaa paitsi keväällä/syksyllä, jolloin saattaa muodostua vähän jäätä, mutta se ei ole aiheuttanut minulle ongelmia ainakaan.
Minulla on kuitenkin muutama jatkokysymys; Mikä oli cc-etäisyys tukipalkkeissa, jotka asensit, ja miten asensit ne? Käytitkö läpimenevää ruuvia suoraan alhaalta palkkeihin vai käytitkö kulmarautoja? Jos voit näyttää kuvia projektistasi, olisin erittäin iloinen.
Käytitkö muuten painekyllästettyä puutavaraa tukipalkkeihin?
/Samuel
Ei kuvia tällä hetkellä, mutta yritän löytää jonkun, liian paljon lunta kuvattavaksi nyt 
Mutta voin vastata kysymyksiin ja kyllä, se oli painekyllästettyä puuta luokassa A (eli sellainen siltoihin ym.) koska siitä tulee kostea ympäristö.
Porasin ja upotin läpi ranskalaista ruuvia 8x180 korkeimpaan sääntöön, mutta kulmien kanssa toimii yhtä hyvin, jos haluaa, vaikka se on enemmän näpertelyä.
CC-etäisyys oli noin 90 cm, mutta ei ole väärin tehdä tiheämminkin, ajattelin, ettei koskaan tule lumipainetta tai vastaavaa pellille.
On hyvä, jos voit lainata levyhissin, kun peltiä nostetaan, en olisi selvinnyt ilman sellaista.
Kysy vain, jos mietit jotain muuta.
Mutta voin vastata kysymyksiin ja kyllä, se oli painekyllästettyä puuta luokassa A (eli sellainen siltoihin ym.) koska siitä tulee kostea ympäristö.
Porasin ja upotin läpi ranskalaista ruuvia 8x180 korkeimpaan sääntöön, mutta kulmien kanssa toimii yhtä hyvin, jos haluaa, vaikka se on enemmän näpertelyä.
CC-etäisyys oli noin 90 cm, mutta ei ole väärin tehdä tiheämminkin, ajattelin, ettei koskaan tule lumipainetta tai vastaavaa pellille.
On hyvä, jos voit lainata levyhissin, kun peltiä nostetaan, en olisi selvinnyt ilman sellaista.
Kysy vain, jos mietit jotain muuta.
Kiitos tiedoista!d^_^bTossegubbe sanoi:Ei ole kuvia tällä hetkellä, mutta katson, jos löydän jonkun, liian paljon lunta kuvattavaksi nyt
Mutta voin vastata kysymyksiin kuitenkin ja kyllä se oli painettua puutavaraa luokassa A (eli sellaista, jota käytetään laitureihin ym.) koska siitä tulee kostea ympäristö.
Porasin ja upotin läpi ranskalainen-ruuvi 8x180 ylimpään sääntöön, mutta kulmat toimivat yhtä hyvin, jos haluaa, mutta siitä tulee enemmän näpertelyä.
CC etäisyys oli noin 90cm, mutta ei ole väärin, jos se on tiheämpää, ajattelin, että levylle ei koskaan tule lunta painamaan tai vastaavaa.
Sitten on hyvä, jos voit lainata levynosturin, kun levy laitetaan ylös, en olisi pärjännyt ilman sellaista.
Kysy vain, jos ihmettelet jotain muuta.
Olin paikallisessa rautakaupassa tänään iltapäivällä saadakseni tarjouksen lopuista parvekkeen materiaaleista, saan sen huomenna. On jännittävää nähdä, voivatko he päihittää rakennuttajien hinnat, joita laskin itse. Haluan mielelläni tukea paikallista kauppiasta, mutta en, jos se on kohtuuttoman kallista...
Joka tapauksessa myyjä ei mielestään tarvinnut luokkaa A säännöissä, vaikka hän suostui laskemaan sen perusteella.
Viidellä säännöllä saan cc 80cm. Olen myös kahden vaiheilla, ostaako 2,5m vai 4m kattopaloja. Se on noin 600kr kalliimpi (rakennuksen maksimien mukaan) 4m kappaleilla, mutta on vähemmän työtä laittaa se ylös. 2,5m kappaleilla saan aukon, johon minun pitäisi varmaankin olla ylimääräinen sääntö alla...
Luulen, että voin pärjätä ilman levynosturia, jos vain on pari ihmistä. Muuten voit aina rakentaa T-tuen, jolla painat katon ylös ennen kuin ruuvaat sen kiinni.
@ Arne: Katsoin Til-Tak, mahtavan fiksu järjestelmä! Harmi, että se on niin kallis vain. Soitin nimittäin yhteen heidän jälleenmyyjäänsä pääkaupungissa saadakseni hieman enemmän tietoa ja hintoja. Terassirakennukselleni se maksaisi kaksi kertaa enemmän kuin terassilauta ja kaide ja viisi kertaa niin paljon kuin muovikatto, sitten se ei ollut enää kiinnostavaa:x
Yleinen kysymys:
Heillä oli yksi versio (Til-Tak light), jonka voisi asentaa sen jälkeen, kun lattia oli laitettu, joka koostui jonkinlaisesta muovikankaasta, joka kiinnitettiin kaareen jokaisen palkin väliin. Eikö voisi keksiä versiota siitä tavallisella pressulla? Se olisi mielettömän paljon halvempaa kuin muovi/metallikatto.
/Samuel
Hmm miten voi olla kalliimpaa, että 4m pelti on 2,5 metriä??
Siinä täytyy olla jokin virhe?
Mitä annat pellille? Minä maksan yleensä 55krm2 ellei ole toisluokan, jonka saa noin 35kr/m2
Hinta luokka A painekyllästetty on sama kuin luokka AB (tavallinen terassi), mutta se on myrkyllisempää käsitellä.
Katon vedenpoisto on tulossa, mutta ei ole vielä tehty, pitäisi tulla räystäskouru päätyyn, mutta minun tapauksessa se ei ole suuri ongelma, koska minulla on melko karkea sepeli missä se tippuu, joten se ei roisku ylös niin pahasti ja ei aiheuta vahinkoa.
Yksi toinen asia, jota sinun pitäisi miettiä, on että sinun täytyy joskus pystyä puhdistamaan lehdet jne. peltikaton yläpuolelta, minä ratkaisin sen jättämällä sisimmän terassilaudan irralleen, niin että sen voi vain nostaa ylös ja huuhdella ylhäältä esim. painepesurilla.
Siinä täytyy olla jokin virhe?
Mitä annat pellille? Minä maksan yleensä 55krm2 ellei ole toisluokan, jonka saa noin 35kr/m2
Hinta luokka A painekyllästetty on sama kuin luokka AB (tavallinen terassi), mutta se on myrkyllisempää käsitellä.
Katon vedenpoisto on tulossa, mutta ei ole vielä tehty, pitäisi tulla räystäskouru päätyyn, mutta minun tapauksessa se ei ole suuri ongelma, koska minulla on melko karkea sepeli missä se tippuu, joten se ei roisku ylös niin pahasti ja ei aiheuta vahinkoa.
Yksi toinen asia, jota sinun pitäisi miettiä, on että sinun täytyy joskus pystyä puhdistamaan lehdet jne. peltikaton yläpuolelta, minä ratkaisin sen jättämällä sisimmän terassilaudan irralleen, niin että sen voi vain nostaa ylös ja huuhdella ylhäältä esim. painepesurilla.
Halpa katto (2,5m) on vain 0,8mm paksu ja maksaa 38,95kr/m2 tai 100,42kr/levy. Kallis (4m) on 1mm paksu ja maksaa 59,95kr/m2 tai 249,39kr/levy. Jos menen 1mm:iin 2,5m leveydellä, tulee saman hintaiseksi kuin 4m pala, mutta enemmän hukkaa ja työtä.:@
Olihan se hyvä kuulla, että hinta on sama luokassa A kuin AB, luulin että A olisi ollut todella paljon kalliimpi.
Myrkyllistä luokan A kanssa? Pah
! Minulla on kolmisenkymmentä vanhaa ratapölkkyä, jotka makaavat ladon takana odottamassa, että keksin niille sopivaa käyttötarkoitusta...
Siinäpä vasta myrkyllistä kreosootin ja paskan kanssa:blushing:
Miten aiot asentaa sadevesikourun? Tolppien sisä- vai ulkopuolelle. Eli, mitä oikeastaan kysyn on, loppuvatko pellit tolppien sisä- vai ulkopuolella...
Minun kattopellini (vaikka ne tulevat olemaan muovia...) loppuvat tolppien sisäpuolelle, koska kantava tukipalkki on sisäpuolella ja koska se tuntuisi olevan paljon ylimääräistä työtä leikata peltejä tolppien kohdalla.
Ideasi irrotettavalla sisälaudalla oli kyllä fiksua, mutta mietin, riittäisikö pelkästään mahdollisuus huuhdella pitkältä sivulta. Tulee kuitenkin olemaan rako kantavan tukipalkin ja terassin välillä, koska en (ainakaan nyt) aio vuorata kehystä terassilla.
Katso alla oleva kuva.
Musta on tolppa, punainen on kantava tukipalkki, sininen on runko ja vaaleanpunainen on aluskatto.
Olihan se hyvä kuulla, että hinta on sama luokassa A kuin AB, luulin että A olisi ollut todella paljon kalliimpi.
Myrkyllistä luokan A kanssa? Pah
Miten aiot asentaa sadevesikourun? Tolppien sisä- vai ulkopuolelle. Eli, mitä oikeastaan kysyn on, loppuvatko pellit tolppien sisä- vai ulkopuolella...
Minun kattopellini (vaikka ne tulevat olemaan muovia...) loppuvat tolppien sisäpuolelle, koska kantava tukipalkki on sisäpuolella ja koska se tuntuisi olevan paljon ylimääräistä työtä leikata peltejä tolppien kohdalla.
Ideasi irrotettavalla sisälaudalla oli kyllä fiksua, mutta mietin, riittäisikö pelkästään mahdollisuus huuhdella pitkältä sivulta. Tulee kuitenkin olemaan rako kantavan tukipalkin ja terassin välillä, koska en (ainakaan nyt) aio vuorata kehystä terassilla.
Katso alla oleva kuva.
Musta on tolppa, punainen on kantava tukipalkki, sininen on runko ja vaaleanpunainen on aluskatto.
Hmm 1mm? arvaan että tarkoitat muovia sillä eihän se voi olla 1mm peltiä? minun ovat 0.6 ja kovia kuin p-rkele.
En haluaisi käyttää muovia, sillä se likaantuu ajan myötä ja sitä on vaikea pestä, koska se jää varjoon lautalattian alle ja sinne kasvaa paljon levää ym.
Rakenteeni eroaa hieman edestä, sillä minulla on teräspalkki eikä välitolppaa kuten sinulla, joten ränneni tulee osumaan tavallaan tolppien väliin.
En haluaisi käyttää muovia, sillä se likaantuu ajan myötä ja sitä on vaikea pestä, koska se jää varjoon lautalattian alle ja sinne kasvaa paljon levää ym.
Rakenteeni eroaa hieman edestä, sillä minulla on teräspalkki eikä välitolppaa kuten sinulla, joten ränneni tulee osumaan tavallaan tolppien väliin.
Tulin ajatelleeksi, että voisit sijoittaa sadevesikourun kanttipalkin sisäpuolelle, jos haluat peittää sen hieman ja saada hienovaraisemman sijoituksen. Minulla ei ole kanttipalkkia alapuolella kuten sinulla, vaan minun lattiarakenteeni sijaitsee samalla tasolla teräspalkin/kanttipalkin etureunan kanssa, koska halusin mahdollisimman paljon vapaata korkeutta, kun alapuolella on tavallinen kerros.
Joo, tarkoitin muovikattoa, yritän rakentaa mahdollisimman edullisesti tinkimättä laadusta liikaa. Joten tarkoitatko, että muovikattoon tulisi levää nopeammin kuin peltikattoon? Vai onko niin, että muovikatto kärsii levästä enemmän kuin peltikatto? En ole edes ajatellut, että se voisi olla niin, onko sinulla omakohtaisia kokemuksia tai voitko viitata johonkin lähteeseen, olisi mielenkiintoista tietää "ihan oikeasti"Tossegubbe sanoi:Hmm 1mm? oletetaan, että tarkoitat muovia, sillä eihän se voi olla 1mm terästä? minun ovat 0.6 ja kovia kuin piru
En varmaan haluaisi muovia, koska se likaantuu ajan myötä, eikä sitä voi pestä kunnolla, koska varjon takia terassin alla kasvaa enemmän levää ym.
Minun rakennelmassani on hieman eroa etureunassa, koska minulla on teräspalkki eikä keskimmäistä tolppaa kuten sinulla, joten minun kouruni tulee tolppien väliin, voisi sanoa.
Ränniä olin ajatellut pitää kantavan palkin sisäpuolella, jos lopetan levyt sisäpuolelle. Oikeastaan se ei johdu estetiikasta vaan kuten aiemmin kirjoitin, se on käytännöllisempää, koska minun ei tarvitse leikata levyjä tolppien kohdalla.
Kaikki suuremmat peltifirmat yleensä omistavat virheellisen pituisia ja kuljetusvaurioituneita peltejä, joita voit ostaa II-luokassa hyvään hintaan, vaikka niissä ei itse asiassa ole mitään vikaa. Kokemukseni mukaan muovi-pelti ei välttämättä kasva enempää kuin tavallinen pelti, mutta läpinäkyvässä muovissa näkyy paljon enemmän kuin pellissä. On melko selvää, että meidän tyyppisessä katossa tulee olemaan enemmän kasvustoa, koska siitä tulee paljon kosteampaa, koska aurinko ei koskaan paista suoraan pellille. Mutta jos googlaat algpåväxt, saatat löytää enemmän tieteellistä tietoa. Mielipiteeni perustuu vain käytännön kokemukseen useista terassi- ja ulkotilarakennusprojekteista vuosien varrella.