Heippa!
Aloitamme pian portaikon remontin. Se on kaareva ja siinä on sininen muovimatto, joka on hyvin tiukasti kiinni.
Voiko portaisiin laittaa tavallista tammiparkettia?
Mitä liimaa käytetään siinä tapauksessa?
Mitä käytetään portaiden etuosaan?
Onko joku tehnyt vastaavaa? Mielellään kuvia lopputuloksesta ja mahdollisesti siitä, kun parketti asennettiin.
Hei.
Tarttuimme vihdoin tähän ja se näyttää lupaavalta.
Aloitimme ottamalla tarjouksia maalauksesta ja porrasaskelmista ja halvin hinta oli noin 10000 + 15000 maalaus/askelmasetistä.
Mutta kun oli ongelmia saada järjestettyä asiaa käsityöläisten ja ajan puolesta, päätimme tehdä sen itse.
Kustannus on noin 5300kr
Sivellin, pohjamaali, tasoite, maali 1700kr
Nordsjö professional 15
Parketti 1600kr
Tarkett 8,5mm viva white
Porrasnokka 2000kr
Habo porrasnokka
Takimmainen lista 300kr
21x21mm noin 13m
Alkuperä
Ei paljon sanottavaa, jonkinlainen korkkimatto joka jätettiin paikalleen.
Aloitimme hiomalla/karhentamalla ja lopetimme koko portaikon pesulla, kaiteet ym. maalattiin erikseen.
Vauriot ja reiät tasoitettiin ja hiottiin
Sen jälkeen kerros pohjamaalia, joka kiinnittyy hyvin. Sitten tuli noin kaksi kerrosta lisää maalia. On hyvä, että siveltimessä on paljon maalia, jotta saadaan hyvä pinta.
Tähän meni pari viikkoa, koska emme halunneet kiirehtiä.
Löysimme sitten tämän lattian, jolla oli hyvä hinta, mutta periaatteessa mikä tahansa käy. Siinä on tietty rakenne, eikä se ole superliukas ja kiiltävä kuten monet muut.
Käytimme Bauhausin porrasmittaa.
Sahasimme pistosahalla ylös ja alas ja saumattimme reunat pitkin. Tarvitaan kaksi kerrosta saumaa, koska se kutistuu hieman kuivuttuaan.
Sitten takimmainen lista männystä. Se kestää tuskin mitään kuormitusta tai vahvistusta, kunhan et kulje kengät jalassa ja aseta askelmia epänormaalin syvään ylös mennessäsi.
Liimasimme nämä pikaliimalla.
Lopuksi porrasnokka. Näiden löytäminen ja tilaaminen vei aikaa. Ne ovat alumiinia kestävä kalvo päällä. Saatavilla eri väreissä.
Sahasin loput askelmat tänään. Vuokrasin Festoolin upotussahan ohjainkiskolla, ja se oli suuri apuväline, suosittelen.
Jäljellä ovat listat edessä ja takana (tilattu)
Liimaamiseen käytämme PL200-liimaa.
[kuva] [kuva]
Hei!
Tyylikäs portaat! Kun liimasitte PL200:lla, käytittekö runsaasti liimaa portaiden askelmiin ja kiristitte ne paikalleen liimauksen jälkeen kovettumisen ajaksi? Jos ette, miten teitte ja ilmenikö ongelmia narinan yms. kanssa?
Liimasin Sika T2 -tuubilla kaksi askelta.
Asetin 3 cm välein viiruja ja painoin alas kehon painolla. Se liima tarttuu erittäin hyvin. Ei narinaa, sillä uusi askelma kulkee vapaasti muihin portaisiin nähden.
Liimasin Sika T2:lla yhden tuubin kahteen askeleeseen.
Laitoin nauhoja 3 cm välein ja painoin alas kehon painolla. Se liima tarttuu todella hyvin. Ei natinaa, sillä uusi askel kulkee vapaasti muiden portaiden suhteen.
En käyttänyt mitään puristimia.
Okei, kuulosti hyvältä. Minulla on PL200 kotona, tiedätkö/suositteleko riittääkö kehon painolla painaminen hetkeksi vai pitääkö käyttää puristimia ennen kuin liima tarttuu?
Valitettavasti en tiedä, miten PL200 käyttäytyy.
Sika T2 tarttui heti suoraan, oli jopa hankalaa "liukua" uuden pintakerroksen kanssa tarkalleen oikeaan paikkaan - niin hyvin se tarttui.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.