41 533 lukukertaa ·
39 vastausta
42k lukukertaa
39 vastausta
Paperisuikaleet kittauksen alla irtoavat... kuinka korjata helpoimmin?
Tietenkin teet sillä tavalla, joka tuntuu sopivan sinulle ja talollesi.MathiasS sanoi:Minusta tuntuu epäilyttävältä, että menettäisi niin paljon "vahvistusvaikutusta". Mahatuntuma sanoo, että sauma on suunnilleen yhtä vahva kuin muu osa kipsilevystä.
Asun vanhassa talossa, johon on lisäksi lisätty paljon uutta puuta. Toisin sanoen, huonoimmat mahdolliset edellytykset. En näe mitään ongelmia näiden nauhojen kanssa missään. Se on toiminut 100-prosenttisesti.
Toisaalta pitäisi objektiivisesti valottaa, mitkä ovat etuja ja haittoja eri ratkaisuille, kun antaa neuvoja muille, jotta he voivat itse lähteä liikkeelle "mahatuntumasta", mikä heidän mielestään toimii heidän taloonsa ja tehdä valintansa.
Ja kuten olen kirjoittanut aiemmin, "tuskintaa nämä ongelmat ovat olemattomia" tietyissä rakenteissa, joten pitäisi lähteä liikkeelle siitä, mikä on sopivaa kussakin tapauksessa.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 viestiä
Lähes yhtä kiihkeä keskustelu kuin siitä, mikä levy pitäisi laittaa kipsin taakse.MathiasS sanoi:tästä on keskusteltu monta kertaa foorumilla, ja johtopäätös on, että
1. Paperiliuskojen liimaaminen märkätilaliimalla on vakiintunut menetelmä, joka on helppo toteuttaa meille amatööreille ja mahdoton epäonnistua.
2. Tällä tavalla liimatut liuskat eivät näytä aiheuttavan enemmän halkeamia kuin muut vaihtoehdot, joten ei ole syytä yrittää kitata liuskoja märkä-märällä menetelmällä kittiin.
Mutta jokainen tekee tietysti kuten haluaa.
On tärkeää, että liima ei ole vesiliukoinen. Tapettiliisteri ei toimi. Kuten kirjoitit, märkätilaliima tai erityisen vahva kuituliima on sopiva.
Luonnollisesti kipsirako pohjustetaan/täytetään levytasoitteella, joka saa kuivua ennen ensimmäistä liimakerrosta. Eli kyse on saumasta, ei koko upotetusta pitkäsivusta. Muuten voi olla riski, että paperiliuska murtuu sisäänpäin sauman liikkuessa talon mukana.
Anders, selitä minulle, miksi valettu pahvinauha on huomattavasti vahvempi kuin kokonaan liimattu nauha erityisesti leikkauksen suhteen?AndersS sanoi:Tietenkin toimit tavallasi, joka sopii sinulle ja talollesi.
Sen sijaan on objektiivisesti valaistava, mitkä ovat erilaisten ratkaisujen edut ja haitat, jos antaa neuvoja muille, jotta he voivat itse luottaa "omaansa intuitioon", mikä heidän mielestään toimii heidän talossaan ja tehdä päätöksensä.
Ja kuten olen aiemmin kirjoittanut "näitä ongelmia tuskin esiintyy ja ovat olemattomia" tietyissä rakenteissa, joten on lähtökohtana, mikä on sopivaa kussakin tilanteessa.
Katso tämä YBG-linkki. Liitän mukaan sivun "Fråga&svar", jossa se on selitetty muun muassa kohdassa "Får man klistra remsan över skarven".MathiasS sanoi:
http://www.ybg.nu/artikel.php
Ja sitten on muilla sivuilla joitakin suositusten dokumentaatioita ja yhteydenottojen alta ketkä ovat takana, sekä kipsilevyvalmistajat, Måleriförbundet jne.
Jos haluaa syventyä, voi lukea heidän ohjeitaan. Ne ovat suosituksia, mutta jos tulee ongelmia, voi niihin viitata.
Päätän keskustelusta, että vaikuttaa paremmalta käyttää paperinauhaa, mutta ensin tasoitetaan ohuesti kertaalleen levysementillä ja sitten liimataan nauha vedenkestävällä liimalla (kuten märkätilaliimalla) ja tasoitetaan kuten tavallisesti sen päälle... eikö niin?
Tässä minun tapauksessani he ovat liimanneet tavallisella kangasliimalla suoraan kipsilevyyn... se ei siis toimi! >(
//Anders
Tässä minun tapauksessani he ovat liimanneet tavallisella kangasliimalla suoraan kipsilevyyn... se ei siis toimi! >(
//Anders
YBG oli hyvä aloite - en ollut tietoinen siitä aiemmin. Juuri tällaista haluamme nähdä useammilla eri aloilla alalla.
Näin YBG sanoo nauhan liimaamisesta:
VASTAUS: Kipsilevyjen upotettujen saumojen tasoituksen yhteydessä nauha tulee aina asettaa tasoitteeseen. Suorien ilman upotusta leikattujen saumojen kohdalla nauhan voi edullisesti liimata ensimmäisen tasoituksen jälkeen. Katso sivu 27, kappaleet 6.3.1 ja 6.3.2.
Minulle tulee tunne, että liimattu nauha toimii melko hyvin, kun luen tämän. Mutta, utelias kun olen, selaan sivulle 27.
Tässä sanotaan:
Kappaleessa 6.3.1 kuvataan, kuinka tasoitetaan upotetun reunan sauma. Tässä kuvataan, kuinka nauha asetetaan tasoitteeseen.
Sitten luen kappaleen 6.3.2, joka kuvaa kuinka leikattujen saumojen käsittely tapahtuu. Tässä kuvataan, kuinka nauha asetetaan liimalla.
Näyttää siltä, että upotetuilla reunoilla tulisi olla nauha tasoitteessa ja leikatuilla reunoilla nauha liimassa.
Näin YBG sanoo nauhan liimaamisesta:
VASTAUS: Kipsilevyjen upotettujen saumojen tasoituksen yhteydessä nauha tulee aina asettaa tasoitteeseen. Suorien ilman upotusta leikattujen saumojen kohdalla nauhan voi edullisesti liimata ensimmäisen tasoituksen jälkeen. Katso sivu 27, kappaleet 6.3.1 ja 6.3.2.
Minulle tulee tunne, että liimattu nauha toimii melko hyvin, kun luen tämän. Mutta, utelias kun olen, selaan sivulle 27.
Tässä sanotaan:
Kappaleessa 6.3.1 kuvataan, kuinka tasoitetaan upotetun reunan sauma. Tässä kuvataan, kuinka nauha asetetaan tasoitteeseen.
Sitten luen kappaleen 6.3.2, joka kuvaa kuinka leikattujen saumojen käsittely tapahtuu. Tässä kuvataan, kuinka nauha asetetaan liimalla.
Näyttää siltä, että upotetuilla reunoilla tulisi olla nauha tasoitteessa ja leikatuilla reunoilla nauha liimassa.
Viimeksi muokattu:
...mutta sitten luen lisää kohdassa 6.3.2 ja siellä sanotaan:
Yllä oleva käsittelyprosessi voidaan myös suorittaa upotetuille reunoille, jos haluat mieluummin liimata nauhan.
Joten jos haluaa, näyttää siltä, että upotettujen reunojen liimaaminen käy aivan yhtä hyvin. Onko tämä analyysi oikea?
Yllä oleva käsittelyprosessi voidaan myös suorittaa upotetuille reunoille, jos haluat mieluummin liimata nauhan.
Joten jos haluaa, näyttää siltä, että upotettujen reunojen liimaaminen käy aivan yhtä hyvin. Onko tämä analyysi oikea?
....ja kun luen vähän lisää, näen, että YBG suosittelee myös liimattua nauhaa, kun liitos on tullut hieman liian leveäksi. Tämä ei todellakaan osoita, että tämä on huonompi menetelmä.
AndersS - mitkä osat YBG:sta olet oikeastaan lukenut?
Ehkä joudun syömään nämä kolme viestiäni, koska olen lukenut vain sivun 27, mutta se ei haittaa. Ehkä opimme jotain siinä samalla.....
AndersS - mitkä osat YBG:sta olet oikeastaan lukenut?
Ehkä joudun syömään nämä kolme viestiäni, koska olen lukenut vain sivun 27, mutta se ei haittaa. Ehkä opimme jotain siinä samalla.....
Olen saanut kuvauksia sukulaiselta, kuinka pitäisi tehdä ja miksi.
Kun sitten kysyin, kuinka tietää tekevänsä oikein, hän viittasi YBG:n kotisivuille, koska hän toimii maalausalalla ja haluaa jotain "pitkää" tietyissä asiakaskeskusteluissa. Maalari ei tiedä, miltä näyttää levymateriaalin alla, mutta voi osoittaa noudattaneensa sovittuja alan menetelmiä, jos kuitenkin tulisi halkeamia alusrakenteen vuoksi. Mutta hän myös sanoo, että tietyt nauhat ovat yksinkertaisesti huonoja työskennellä tasoitteessa. Hyvä nauha tarttuu kiinni tasoitteeseen, ja sitten materiaalin tulisi hieman kohota siten, että siitä tulee pieniä piikkejä, jotka sulautuvat tasoitteeseen optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi. Jos kuitenkin tulee halkeilua, se tapahtuu sauman kohdalla kipsin ja levyn välillä, ei nauhan kanssa tasoitetussa osassa. Näin olen saanut sen selitettyä, nyt olen varmaan tyhjentänyt tietoni
Mutta myönnä, että YBG sanoo, että liimattu nauha on ok ja joissakin tilanteissa jopa parempi kuin tasoitettu nauha? Ja ettei vaistossa ollut mitään suurempaa vikaa?
Ja tämän perusteella menetelmän valinta on varsin helppoa kotinikkarille. On vaikeaa tasoittaa nauha ja todella helppoa liimata se paikalleen. Harmi vain, että Anders07:n puuseppä käytti väärää liimaa.

Ja tämän perusteella menetelmän valinta on varsin helppoa kotinikkarille. On vaikeaa tasoittaa nauha ja todella helppoa liimata se paikalleen. Harmi vain, että Anders07:n puuseppä käytti väärää liimaa.
Jotta keskustelua hämmentäisin vielä hieman, aion ottaa esille vinkin, jonka sain maalikaupastani koskien nauhojen kiinnittämistä tasoitteeseen. He ehdottivat, että voisi leikata sopivan pituisia nauhoja ja sitten liottaa niitä kymmenestä viiteentoista minuuttiin ennen niiden kiinnittämistä. Ne on sitten hieman helpompi kiinnittää tasoitteeseen ilman ilman kuplia alle. Käytin tätä menetelmää viimeksi nauhoja kiinnittäessäni ja mielestäni se toimi hyvin. Mitä alastandardi sanoo tästä menetelmästä, en kuitenkaan tiedä. En myöskään tiedä, kuinka hyvin tämä kestää pitkällä aikavälillä (vielä). Mutta oli joka tapauksessa helppo asentaa nauhat tällä menetelmällä.