Jonkin aikaa sitten minun piti rakentaa muutamia kattotuoleja saadakseni aikaan hyvät liittymät kolmen katon välillä katon uusimisen yhteydessä.

Nyt on tullut aika siistiä kokonaisuutta, ja kun olen hiljattain vaihtanut paneelin liittyvän rakennuksen osaan, tuntuu OK-ratkaisulta laittaa paneelia osittain alas päätyyn peittämään ruma väli vanhan julkisivutiilen ja katon alapuolisen uuden tason välillä.

Aion myös verhoilla räystään ja vuorilaudat.

Ajattelen, että (katso kuvat siitä, mikä on mitä):
1. Laitan etäisyyksiä (punainen laatikko toisessa kuvassa) uloimpaan kattotuoliin niin, että pääsen tiilen ulkopinnan linjaan.
2. Laitan säännön (keltainen) ylös, joka työntyy hieman ulos, jotta voin verhota räystään kiinnittämällä hieman rimaa/paneelia ja paneelia sinne jälkikäteen (olen laittanut 45x45 tuulilaudoituksen sisään, joka toimii toisena kiinnityspisteenä rimalle paneelille, joka laitetaan räystään alle).
3. Laitan pystysuuntaisen harvariman (liila)
4. Laitan vaakasuuntaisen harvariman (syaani) naulausrimana vaakariman päälle
5. Laitan paneelin pystysuorassa

Olen merkinnyt, kuinka alas paneelin täytyy mennä ollakseen linjassa tulevan vuorilaudan alapuolen kanssa.

Minun täytyy tehdä kattoluukku ja myös sahata ulkoilman ilmanoton tuuletusaukko, se saattaa näyttää OK:lta, jos paneeli on vain hieman lyhyempi juuri venttiilin kohdalla.

Ajattelen, että päädyn paneeli on paneelin päällä, joka on asennettu liittyvään osaan - myös sinne täytyy rakentaa vuorilauta, vasemmalla kuvassa näkee ulkonevan osan räystään laudasta - se täytyy lyhentää niin, että saan sinne vuorilaudan, se on hieman matalampi kuin oikealla kuvassa.

Onko tämä hyvä ratkaisu?

Talossa on puurunko, jossa on julkisivutiili, ja olen sen vuoksi ajatellut, että koko rakennelma roikkuu kattotuolista, jotta ei kuormiteta tiiltä - vai pitäisikö minun kiinnittää pystysuuntaiset rimat tiileen, jotta voin olla varma, että asiat pysyvät siellä, missä haluan niiden olevan eikä kierry jne.? Tietysti kattotuoliin tulee vähän lisäpainoa... Matkaa kattotuolista tiilen ulkoreunaan on 20-22 cm.

• Tiilitalon pääty, jossa on merkattuja ohjeviivoja tulevaan rakennusprojektiin, mukaan lukien värilliset paneelit ja kattorakenne.
  • Punatiiliseinä, katto ja merkittyjä kohtia: keltainen (räystäälle), punainen (etäisyydelle), sininen, violetti ja syaaninen paneeliasennukselle.
Viimeksi muokattu:
Eikö olekin helpompaa vain kiinnittää peitelista kuilun päälle julkisivutiilen ja katon väliin?

Oldboy Oldboy sanoi:
Eikö ole helpompaa vain kiinnittää peitelistaa rakoa peittämään julkisivutiilen ja katon väliin?
On olemassa pääty noin 5 metrin päässä tästä, missä minulla on paneeli ”kolmiossa” harjan ja räystäskourun välillä, joten voisi näyttää vähän oudolta, jos olisi erilainen ratkaisu kahdelle päädylle, jotka näkyvät samanaikaisesti. Kyseessä on siis kaksi rakennusosaa, jotka ovat kiinni toisissaan, mutta tämä, josta kysyn, on pienempi katto, joka on noin 80 cm matalammalla kuin pääosa.

Ok.
Oletan, että tiilijulkisivu seisoo perustusmuurilla?
Paneeli tulisi luultavasti kiinnittää myös tiiliseinään. En näe syytä, miksei se kestäisi sitä.

Kyllä, tiili seisoo perustuksessa - sitten on ilmarako sisällä ja sitten jokin epäorgaaninen levy.

Ehkä minun pitäisi kiinnittää pystylaudat tiileen hieman alempaa.

Olen myös ajatellut laittaa jonkinlaista vahvaa liimaa katon aluslautojen alapintaan sinne, missä jotain pitää kiinnittää siihen, erityisesti rimoille, jotka ovat keltaisia kuvassani, mutta ehkä myös etäisyyksille. Ajattelin käyttää PL800:aa tai ehkä jotain muuta, kuten Tec7:n vahvaa liimaa.

P Prosit sanoi:
Olen muuten ajatellut laittaa jonkinlaista vahvaa liimaa katon raakaponttiin, missä tarvitsee jotain kiinnittää siihen, ennen kaikkea koolausten kohdalla, jotka ovat keltaisia kuvassani, mutta ehkä myös etäisyyspalojen kohdalla.
Miten se toimii raakapontin kosteuseläytymisen kanssa?
Liima sitoo varmaan raakapontin eri tavalla kuin naulaus?

Hmm, ehkä pitäisi olla jotain elastista liimaa - elastista leikkaussuunnassa mutta ei vetosuunnassa olisi varmaankin parasta... :-)

Jos julkisivu kestää painon, katon tarvitsee vain pitää paneeli suorassa sivusuunnassa, ts. ei merkittävää kuormitusta. Silloin pitäisi riittää se sääntö/etäisyys, joka kulkee kattoristikon yli tiilien?

• Tykkään
Prosit
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.