29 065 lukukertaa ·
18 vastausta
29k lukukertaa
18 vastausta
Paloturvallinen levy
Hei...
Muurari edellyttää, että minun on rakennettava savupiipun liitoskohta paloturvalliseksi.
Edellytys: Savupiipun liitoskohta on noin 150 mm päässä puurakenteesta, ja kattoon kohdistuvan lämmön ei saa ylittää 85 °C.
Ajattelin seuraavaa: Eristää liitoskohta putken ympäriltä ja rakentaa pienen kasetin tyyppisestä MINERIT-levystä tai vastaavasta materiaalista.
Tarve noin 1 neliömetri. Ongelma on se, että Minerit-levyjä myydään vain kokonaisina levyinä, 2,8 neliömetriä, enkä oikein halua ostaa kokonaista levyä, koska neliöhinta on kokonaista 245 €/neliömetri.
Kysymys on, onko olemassa vastaavankaltaista paloluokiteltua levymateriaalia, jolla voin rakentaa, vai onko Minerit ainoa vaihtoehto?
Mistä sitä voi hankkia ja mihin hintaluokkaan se asettuu?
Muurari edellyttää, että minun on rakennettava savupiipun liitoskohta paloturvalliseksi.
Edellytys: Savupiipun liitoskohta on noin 150 mm päässä puurakenteesta, ja kattoon kohdistuvan lämmön ei saa ylittää 85 °C.
Ajattelin seuraavaa: Eristää liitoskohta putken ympäriltä ja rakentaa pienen kasetin tyyppisestä MINERIT-levystä tai vastaavasta materiaalista.
Tarve noin 1 neliömetri. Ongelma on se, että Minerit-levyjä myydään vain kokonaisina levyinä, 2,8 neliömetriä, enkä oikein halua ostaa kokonaista levyä, koska neliöhinta on kokonaista 245 €/neliömetri.
Kysymys on, onko olemassa vastaavankaltaista paloluokiteltua levymateriaalia, jolla voin rakentaa, vai onko Minerit ainoa vaihtoehto?
Mistä sitä voi hankkia ja mihin hintaluokkaan se asettuu?
On olemassa kipsilevy, jonka
luulen olevan nimeltään ProtectF tai jotain vastaavaa.
Siinä ei ole muistaakseni paperipintaa.
Ja se on hieman paksumpi kuin tavallinen kipsi.
Erityisesti palosuojausta varten tehty.
Terveisin Putte
luulen olevan nimeltään ProtectF tai jotain vastaavaa.
Siinä ei ole muistaakseni paperipintaa.
Ja se on hieman paksumpi kuin tavallinen kipsi.
Erityisesti palosuojausta varten tehty.
Terveisin Putte
ProtectF on perinteinen kipsilevy, joka on 15 mm ja lasikuituvahvistettu. Se, mitä ajattelet, on promatec.ByggPutte sanoi:
Ovatko he tehneet virheen gyprocin verkkosivustolla? 
"Gyproc GF 15 PROTECT® F
Paloeristeriippilevy
Paksuus: 15,4 mm
Leveys: 1200 mm"
"Gyproc GFE 15 PROTECT® F Ergo
900-paloeristeriippilevy
Leveys: 900 mm"
Se, missä olin väärässä, on että siinä on paperi.
Monia levyjä tulee.
Terveisin Putte
"Gyproc GF 15 PROTECT® F
Paloeristeriippilevy
Leveys: 1200 mm"
"Gyproc GFE 15 PROTECT® F Ergo
900-paloeristeriippilevy
Leveys: 900 mm"
Se, missä olin väärässä, on että siinä on paperi.
Monia levyjä tulee.
Terveisin Putte
Ei, Gyproc on oikeassa 
Se, mitä tarkoitin perinteisellä kipsilevyllä, on, että se on niissä muodoissa ja ulkonäöltään. Mutta erona on, että 1 protect F antaa saman palonsuojan kuin 2 tavallista 13 mm:n kipsilevyä. Sitä käytetään yleensä teräsrakenteiden tai hormiseinien verhoamiseen, joissa on saavutettava EI60. Promatec on vielä parempi palotilanteessa, jos en väärin muista, mutta sitä ei haluta käyttää, jos saa valita materiaalin.
Se, mitä tarkoitin perinteisellä kipsilevyllä, on, että se on niissä muodoissa ja ulkonäöltään. Mutta erona on, että 1 protect F antaa saman palonsuojan kuin 2 tavallista 13 mm:n kipsilevyä. Sitä käytetään yleensä teräsrakenteiden tai hormiseinien verhoamiseen, joissa on saavutettava EI60. Promatec on vielä parempi palotilanteessa, jos en väärin muista, mutta sitä ei haluta käyttää, jos saa valita materiaalin.
Kiitos vastauksista, mietin laittaa kuvan siitä, miltä se näyttää. En siis aio laittaa levyjä suoraan kamiinan päälle, vaan ne kiinnitetään kulmarautojen avulla suoraan savupiippuun. Ajattelin, että etuluukussa olisi siipimutteri, ulkonäön ja käytännöllisyyden vuoksi, nokiluukku on edessä tossa, ja se helpottaa avaamista nuohoojalle samalla kun se näyttää hyvältä kunnon kiiltävien siipimutterien kanssa... vai pitäisikö valita kupumutterit..? 
Onko foorumilla paikka, johon voin lisätä kuvan, vai pitäisikö käyttää esimerkiksi Imagehack?
Onko foorumilla paikka, johon voin lisätä kuvan, vai pitäisikö käyttää esimerkiksi Imagehack?
Se on valetusta kipsistä ja siinä on enemmän sitoutunutta vettä. Siinä voi myös olla sementtiä. En ole lukenut rakennustuotedeklaraatiota. Koska siitä on aikaa, kun käytimme juuri promatecia jossakin projektissa. Niissä on myös lasikuituvahvistusta, jos en väärin muista. Luulen myös, että toisella puolella on eräänlainen kalvo...ByggPutte sanoi: