Milkshaken
Hei...

Muurari edellyttää, että minun on rakennettava savupiipun liitoskohta paloturvalliseksi.
Edellytys: Savupiipun liitoskohta on noin 150 mm päässä puurakenteesta, ja kattoon kohdistuvan lämmön ei saa ylittää 85 °C.

Ajattelin seuraavaa: Eristää liitoskohta putken ympäriltä ja rakentaa pienen kasetin tyyppisestä MINERIT-levystä tai vastaavasta materiaalista.

Tarve noin 1 neliömetri. Ongelma on se, että Minerit-levyjä myydään vain kokonaisina levyinä, 2,8 neliömetriä, enkä oikein halua ostaa kokonaista levyä, koska neliöhinta on kokonaista 245 €/neliömetri.

Kysymys on, onko olemassa vastaavankaltaista paloluokiteltua levymateriaalia, jolla voin rakentaa, vai onko Minerit ainoa vaihtoehto?

Mistä sitä voi hankkia ja mihin hintaluokkaan se asettuu?

Nyt en tiedä tästä juuri mitään, mutta eikö sen pitäisi onnistua asentamalla kerros esimerkiksi 75mm kivivillaa stoseristeen päälle ja sitten 2 kerrosta tavallista kipsilevyä?

Milkshaken
Hei..
aion rakentaa sen kamiinan päälle. silloin kipsi ei oikein sovi, koska kipsin paperi varmaan syttyy palamaan...

On olemassa kipsilevy, jonka
luulen olevan nimeltään ProtectF tai jotain vastaavaa.
Siinä ei ole muistaakseni paperipintaa.
Ja se on hieman paksumpi kuin tavallinen kipsi.
Erityisesti palosuojausta varten tehty.

Terveisin Putte

ByggPutte sanoi:
On olemassa kipsilevy, joka
luullakseni nimeltään ProtectF tai jotain vastaavaa.
Siinä ei, jos oikein muistan, ole paperipintaa.
Ja se on hieman paksumpi kuin tavallinen kipsi.
Tehty erityisesti palosuojaukseen.

terv. Putte
ProtectF on perinteinen kipsilevy, joka on 15 mm ja lasikuituvahvistettu. Se, mitä ajattelet, on promatec.

Ovatko he tehneet virheen gyprocin verkkosivustolla? ;)
"Gyproc GF 15 PROTECT® F
Paloeristeriippilevy
Paksuus: 15,4 mm
Leveys: 1200 mm"

"Gyproc GFE 15 PROTECT® F Ergo
900-paloeristeriippilevy
Paksuus: 15,4 mm
Leveys: 900 mm"

Se, missä olin väärässä, on että siinä on paperi. 8-)
Monia levyjä tulee.

Terveisin Putte

Ei, Gyproc on oikeassa :-)

Se, mitä tarkoitin perinteisellä kipsilevyllä, on, että se on niissä muodoissa ja ulkonäöltään. Mutta erona on, että 1 protect F antaa saman palonsuojan kuin 2 tavallista 13 mm:n kipsilevyä. Sitä käytetään yleensä teräsrakenteiden tai hormiseinien verhoamiseen, joissa on saavutettava EI60. Promatec on vielä parempi palotilanteessa, jos en väärin muista, mutta sitä ei haluta käyttää, jos saa valita materiaalin.

Milkshaken
Kiitos vastauksista, mietin laittaa kuvan siitä, miltä se näyttää. En siis aio laittaa levyjä suoraan kamiinan päälle, vaan ne kiinnitetään kulmarautojen avulla suoraan savupiippuun. Ajattelin, että etuluukussa olisi siipimutteri, ulkonäön ja käytännöllisyyden vuoksi, nokiluukku on edessä tossa, ja se helpottaa avaamista nuohoojalle samalla kun se näyttää hyvältä kunnon kiiltävien siipimutterien kanssa... vai pitäisikö valita kupumutterit..? :)

Onko foorumilla paikka, johon voin lisätä kuvan, vai pitäisikö käyttää esimerkiksi Imagehack?

Eikö se riitä, että liität kuvan
viestiin?
Minulla ei ollut mitään ohjelmaa
kun lisäsin kuvani.

Ystävällisin terveisin Putte

mr Z luulen, että olen käyttänyt promatecen jossain vaiheessa työssäni. En usko, että siinä on lainkaan pappersipintaa.

Yst. terv. Putte

Voit attach:ta kuvan viestiin. Selaa ja valitse kuva. Se ei kuitenkaan näy, jos otat preview:n, vaan se täytyy post:ata suoraan.

Milkshaken
Luulen, että onnistuin kuvan kanssa..:)

Tässä näette takan yläosan, olen laittanut siihen stosisoleringin, jotta voin polttaa sillä sillä aikaa kun metsästän palolevyä. :)

tarkoitus on rakentaa kasetti, joka kiinnitetään muurattuun savupiippuun. etupuoli avattavissa.

• Kaminin yläosa, jossa stosisuoja suojaamassa savupiippua. Tarkoitus rakentaa kasetti, joka kiinnittyy muuraukseen ja on edestä avattava.
ByggPutte sanoi:
mr Z luulen, että olen käyttänyt promatecen jossain työpaikassa.
Luulen, ettei siinä ole lainkaan paperipintaa.

Terveisin, Putte
Se on valetusta kipsistä ja siinä on enemmän sitoutunutta vettä. Siinä voi myös olla sementtiä. En ole lukenut rakennustuotedeklaraatiota. Koska siitä on aikaa, kun käytimme juuri promatecia jossakin projektissa. Niissä on myös lasikuituvahvistusta, jos en väärin muista. Luulen myös, että toisella puolella on eräänlainen kalvo...

Milkshaken
Ei kuulosta kovin hauskalta silloin promatec...

Milkshaken sanoi:
Ei kuulosta kovin hauskalta silloin promatecin kanssa...
Ukot eivät pidä siitä.... Promatec ja minerit eivät ole suosittuja rakennuksella, kun ne saapuvat.... Kukaan ei oikein halua tietää niistä... Ja ymmärrän heitä...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.