Olen rakentamassa lasitettua ulkotilaa ja rakennusluvassa sanotaan, että seinän naapurin puolella on oltava palosuojaluokka EI30. Meillä on jo seinä naapuria vasten, jossa on 21 mm paneeli molemmilla puolilla 70 mm puurunkoa ilman eristystä.
Katsoessa sivua 100 tässä: http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf ja ylintä vaihtoehtoa, vaikuttaa siltä, että se on helpoin tapa edetä, mutta vastaako meidän seinämme sitä?
Jos se ei riitä, miten parhaiten täydentäisimme? Kipsilevyllä vai voiko maalata palosuojamaalilla? Miten te olisitte tehneet?
Muutama vuosi sitten asensin kaksinkertaiset kipsilevyt, siirretyllä saumalla. En tiedä onko se riittävää tänä päivänä. Katso kipsilevyvalmistajien ohjeet, luulen, että he antavat tarkat ohjeet seinän rakentamiseen.
Mm, mietin samalla tavalla, että se ei varmaan riitä. Helpoin tapa täydentää on ulkopuolelta, mutta jos ymmärrän taulukkoa oikein, ei riitä tehdä kaikkea vain yhdellä puolella sääntöä. Pahimmassa tapauksessa 4 kerrosta kipsilevyä, jotta se hyväksyttäisiin, mutta riittääkö edes se? Olen tarkistanut myös Boverketissa, mutta he viittaavat siihen, että rakennuttajan pitäisi itse tietää sellaiset asiat.
Hieman harmi, ettei useampia vastauksia ole tullut. Minusta tuntuu, että säännökset viittaavat luokitukseen ja sitten toimittajien ja rakentajien tulisi itse tietää tämä. En ole rakentaja, mutta yritän rakentaa, jos se ei ole liian monimutkaista. Lyökö kaikki kaksinkertaiset kipsilevyt, kun he rakentavat verantoja vai eivätkö kaikki välitä säännöksistä? Kysyin rakennuslupakäsittelijältä, miten se tehdään, ja sain vastaukseksi, että se yleensä ratkaistaan kipsilevyllä. Ehkä se on yleisratkaisu... Haluan lisäksi huomauttaa, että haluan tehdä sen oikein, ymmärrän sen pointin, että palon ei pitäisi levitä liian nopeasti naapurille!
Rakensin juuri autotallin, ja silloin käytettiin kaksoislevyjä. Joko kipsiä tai osb:ää ja kipsiä. Sitten on varmasti muita hyväksyttyjä vaihtoehtoja. Googlaa palo-luokitus EI30, niin pitäisi löytyä hyödyllistä tietoa.
Miten päädyit siihen, että tarvitaan kaksinkertainen kipsilevy? Tiedoston mukaan linkissä sivun 101 ja 102 yläreunassa näyttää riittävän yksi kipsilevy? Olen juuri myös rakentamassa autotallia ja etsin tietoa aiheesta. Minulla on 95 mm puutolppa ja 95 mm eristys ja silloin näyttää riittävän 9 mm kipsilevy sisäpuolella. Ja katossa 12,5 mm kipsi.
Miten teitte itse autotallin oven kanssa, olen etsinyt turhaan EI30 autotallin ovea mutta löydän vain Daloc S60 teräsovet, jotka eivät ole kovin kauniita...
Autotalli sijaitsee talon sisäpuolella tontilla, ja portti on kadulle päin mutta myös taloon päin, ja autotalli sijaitsee vain 1,8 metrin päässä talosta. Saamassani rakennusluvassa on vaatimus, että koko autotalli, mukaan lukien portti, tulee olla EI30.
Autotallinovi m EI30 voi olla hankalampi. Voivatko he asettaa vaatimuksia sille? Tai voiko väittää, että tavallinen kattokisko-ovi AL-levystä + eristys kestää 30 minuuttia !?
Miten päädyit siihen, että tarvitaan tuplakipsi? Linkin tiedostossa sivuilla 101 ja 102 näyttää riittävän yksi kipsilevy? Olen juuri myös rakentamassa autotallia ja etsin tietoa aiheesta. Minulla on 95 mm puurunko ja 95 mm eristys, ja silloin näyttää riittävän yksi 9 mm kipsilevy sisäpuolella. Ja katossa 12,5 mm kipsi.
Miten teitte varsinaisen autotallin oven kanssa, olen etsinyt turhaan EI30 autotallin ovea, mutta löydän vain Daloc S60 teräsovet, jotka eivät näytä niin hyvältä...
Kunnan rakennusvalvoja ja kunta sanoivat niin. Tuplakipsi tai osb + kipsi. En tiedä portista, koska omani on kadun suuntaan, joten se ei ollut miettimisen aihetta.
Kyllä se siltä vaikuttaa.... autotalli on ajotien päässä, joka on talon vieressä. Autotallin nurkka on noin 1,8 metrin päässä talon kulmasta. On myös autokatos autotallin ja kadun välissä. Voin aina asentaa Daloc-teräsoven, mutta se ei ole yhtä kaunis kuin tavallinen autotallin ovi...
Autotalli sijaitsee tontin sisällä talon vieressä, ja portti on kadun puolella mutta myös taloa kohti ja autotalli on vain 1,8 metrin päässä talosta. Sain rakennusluvan, jossa on vaatimus siitä, että koko autotalli, portti mukaanlukien, täytyy olla EI30.
pyydä valvojaasi ottamaan tämä kysymys esille SBK:n kanssa, tietääkseni ei ole vaatimusta, että autotallin pitää olla ei30. Sen sijaan voi olla paloraja, joka erottaa talon ja autotallin toisistaan. Esim. jos talon julkisivu täyttää ei30 (ei60) vaatimukset, niin säännöt ovat täyttyneet. Eli tarkoituksena on erottaa palo talon ja autotallin välillä.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.