16 120 lukukertaa ·
8 vastausta
16k lukukertaa
8 vastausta
Paloluokitus lastulevy + kipsi?
Hei. Rakennan uutta taloa ja aion rakentaa autotallin samaan rakennukseen kuin asuinrakennus. Autotalli sijaitsee asuinpinnan alapuolella. Olen kuullut useilta tahoilta, että jos haluaa saavuttaa 30 minuutin paloturvallisuuden ulkoseinille, voi käyttää tavallista 13 mm kipsilevyä + tavallista 13 mm lastulevyä/OSB-levyä. Mutta vastuuhenkilöni ei ole perillä tästä!
Joten mikä on tilanne? Onko ok käyttää 1 kpl kipsilevyä + 1 kpl lastulevyä = 30 min paloluokka?
Entä katon osalta? Onko siellä saavutettava 60 minuuttia? Siinä tapauksessa 2 kpl kipsilevyä + 1 kpl lastulevy? Kannattaako ylimääräinen työ 3 levyn kattamiseksi? Mielestäni on aina hyvä olla lastulevy kiinnitystä varten. Mutta ärsyttävää kaikkien sähkörasioiden kanssa!
Mutta tärkeintä on, toimivatko levyt? Onko joku asiantuntija, joka tietää varmasti?
Joten mikä on tilanne? Onko ok käyttää 1 kpl kipsilevyä + 1 kpl lastulevyä = 30 min paloluokka?
Entä katon osalta? Onko siellä saavutettava 60 minuuttia? Siinä tapauksessa 2 kpl kipsilevyä + 1 kpl lastulevy? Kannattaako ylimääräinen työ 3 levyn kattamiseksi? Mielestäni on aina hyvä olla lastulevy kiinnitystä varten. Mutta ärsyttävää kaikkien sähkörasioiden kanssa!
Mutta tärkeintä on, toimivatko levyt? Onko joku asiantuntija, joka tietää varmasti?
Tämä antaa muutamia vinkkejä eri levyistä ja rimoista paloluokituksen saavuttamiseksi.
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Tässä esitteessä löydät sekä tyyppirakenteita että hyvän kuvauksen lisäysmenetelmästä ja sekä arvoja eri materiaaleille, joita voi käyttää yhdessä tämän menetelmän kanssa.
Se on melko helppoa laskea itse.
Piirrä haluamasi seinä ja laske sitten tarkasti ohjeiden mukaan, käyttämällä oikeaa (annettua) kerrointa eri osille.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
Se on melko helppoa laskea itse.
Piirrä haluamasi seinä ja laske sitten tarkasti ohjeiden mukaan, käyttämällä oikeaa (annettua) kerrointa eri osille.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
Käytämme Gyprocin luokituksia monissa tapauksissa seinien suunnittelussa. Heidän käsikirjansa on ilmaiseksi tilattavissa ja löytyy myös verkosta. Tässä on pikakuvake kätevään yhteenvetoon, jos seinä on rakennettu peltirangka/skena.
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.6.pdf
Täältä löytyy myös kuvaus, millainen luokitus vaaditaan monissa tavallisissa seinätyypeissä:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.0.pdf
Ei sanota mitään kuitulevyistä heidän luokituksissaan, mutta esimerkiksi EI60 seinässä, jossa on 2*13 mm kipsiä per puoli, on ok vaihtaa molempien kerrosten sisin levy esim. 12 mm OSB-levyksi. Se on hieman heikompi, mutta kestää silti EI60.
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.6.pdf
Täältä löytyy myös kuvaus, millainen luokitus vaaditaan monissa tavallisissa seinätyypeissä:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.0.pdf
Ei sanota mitään kuitulevyistä heidän luokituksissaan, mutta esimerkiksi EI60 seinässä, jossa on 2*13 mm kipsiä per puoli, on ok vaihtaa molempien kerrosten sisin levy esim. 12 mm OSB-levyksi. Se on hieman heikompi, mutta kestää silti EI60.
Kyllä mutta vain melkein sitten ...Mrlewies sanoi:
En lukenut täältä vastausta siitä, että oletuksesi olisi oikea.
Annoin sinulle hyvän aloituksen siitä, miten voit hyvin vähällä omalla työllä laskea ja tarkistaa sen itse ja samalla oppia vähän lisää.
Ja lisäksi voi olla ihan hyvä, että osaat sen itse sitten, kun puhut KA:n kanssa.
Omien laskelmien ja/tai lähteiden näyttäminen on 1000 kertaa parempaa, kun keskustelet KA:n kanssa, kuin vain sanoa, että "eräällä foorumilla" olet lukenut, että se on OK.
Koska gyprocin yläpuolella on sekä välikerroksia että harvalaudoitusta, kiinnitykseen on yleensä hyvin paikkoja, mutta pitää tietenkin etsiä oikea kohta ennen kuin kiinnittää jotain raskasta.Mrlewies sanoi:
Sähkörasioita en pidä kovin vaarallisina, mittaa vain tarkasti.
Minulla ei ole lisälähteitä, mutta käyttämämme tulisuoja-insinööri väittää, että seinän molemmille puolille vaaditaan palotiivistettä. Tämä pitäisi olla tulen lähimpänä ja siten kiinnittää viimeisen levyn asennuksen jälkeen.slacker sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi