Hei. Rakennan uutta taloa ja aion rakentaa autotallin samaan rakennukseen kuin asuinrakennus. Autotalli sijaitsee asuinpinnan alapuolella. Olen kuullut useilta tahoilta, että jos haluaa saavuttaa 30 minuutin paloturvallisuuden ulkoseinille, voi käyttää tavallista 13 mm kipsilevyä + tavallista 13 mm lastulevyä/OSB-levyä. Mutta vastuuhenkilöni ei ole perillä tästä!

Joten mikä on tilanne? Onko ok käyttää 1 kpl kipsilevyä + 1 kpl lastulevyä = 30 min paloluokka?

Entä katon osalta? Onko siellä saavutettava 60 minuuttia? Siinä tapauksessa 2 kpl kipsilevyä + 1 kpl lastulevy? Kannattaako ylimääräinen työ 3 levyn kattamiseksi? Mielestäni on aina hyvä olla lastulevy kiinnitystä varten. Mutta ärsyttävää kaikkien sähkörasioiden kanssa!

Mutta tärkeintä on, toimivatko levyt? Onko joku asiantuntija, joka tietää varmasti?
 
Mikael_L
Tässä esitteessä löydät sekä tyyppirakenteita että hyvän kuvauksen lisäysmenetelmästä ja sekä arvoja eri materiaaleille, joita voi käyttää yhdessä tämän menetelmän kanssa.
Se on melko helppoa laskea itse.
Piirrä haluamasi seinä ja laske sitten tarkasti ohjeiden mukaan, käyttämällä oikeaa (annettua) kerrointa eri osille.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
 
  • Tykkään
mycke_nu
  • Laddar…
Käytämme Gyprocin luokituksia monissa tapauksissa seinien suunnittelussa. Heidän käsikirjansa on ilmaiseksi tilattavissa ja löytyy myös verkosta. Tässä on pikakuvake kätevään yhteenvetoon, jos seinä on rakennettu peltirangka/skena.
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.6.pdf

Täältä löytyy myös kuvaus, millainen luokitus vaaditaan monissa tavallisissa seinätyypeissä:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.0.pdf

Ei sanota mitään kuitulevyistä heidän luokituksissaan, mutta esimerkiksi EI60 seinässä, jossa on 2*13 mm kipsiä per puoli, on ok vaihtaa molempien kerrosten sisin levy esim. 12 mm OSB-levyksi. Se on hieman heikompi, mutta kestää silti EI60.
 
kiitos kaikista hienoista vastauksista. Senhän täytyy melkein tarkoittaa, että se on okay sitten?
 
Mikael_L
Mrlewies sanoi:
kiitos kaikista mukavista vastauksista. Se täytyy melkein tarkoittaa, että se on ok sitten?
Kyllä mutta vain melkein sitten ... ;)

En lukenut täältä vastausta siitä, että oletuksesi olisi oikea.

Annoin sinulle hyvän aloituksen siitä, miten voit hyvin vähällä omalla työllä laskea ja tarkistaa sen itse ja samalla oppia vähän lisää.
Ja lisäksi voi olla ihan hyvä, että osaat sen itse sitten, kun puhut KA:n kanssa.

Omien laskelmien ja/tai lähteiden näyttäminen on 1000 kertaa parempaa, kun keskustelet KA:n kanssa, kuin vain sanoa, että "eräällä foorumilla" olet lukenut, että se on OK.
 
En ole nyt tarkistanut yllä olevia linkkejä, mutta vaatimus on edelleen olemassa FireSealille tai vastaavalle tuotteelle, jokaisen kerroksen jälkeen!?
 
Mrlewies sanoi:
Mitä kattoon tulee? Onko minun pakko saavuttaa 60 min siellä? Jos niin, 2 kipsiä + 1 lastulevy? Onko se ylimääräisen työn arvoista, jne. 3 levyä katossa? Aina kiva, että on lastulevy taustalla, mihin kiinnittää, mielestäni. Mutta ärsyttävää kaikkien sähkörasioiden jne. kanssa!
Koska gyprocin yläpuolella on sekä välikerroksia että harvalaudoitusta, kiinnitykseen on yleensä hyvin paikkoja, mutta pitää tietenkin etsiä oikea kohta ennen kuin kiinnittää jotain raskasta.

Sähkörasioita en pidä kovin vaarallisina, mittaa vain tarkasti.
 
slacker sanoi:
En ole nyt tarkistanut yllä olevia linkkejä, mutta vaatimus on kai edelleen olemassa FireSeal:lle tai vastaavalle tuotteelle, jokaisen kerroksen jälkeen!?
Minulla ei ole lisälähteitä, mutta käyttämämme tulisuoja-insinööri väittää, että seinän molemmille puolille vaaditaan palotiivistettä. Tämä pitäisi olla tulen lähimpänä ja siten kiinnittää viimeisen levyn asennuksen jälkeen.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.