Hei!

Ajattelen rakentaa konehallin (tai vastaavan konevaraston) tänä kesänä ja olen hahmotellut sitä hieman ja päätynyt mittoihin 21,6 m leveä ja 7,2 m syvä, ja niin että koko toinen pitkä sivu on avoin tai liukuovilla, jotta kaikkiin pääsee helposti käsiksi. Ajattelin rakentaa seinät puurimoista ja päällystää pellillä (ei siis eristetty, enemmänkin kuin peltivaja) ja katoksi ajattelin itsenkantavaa peltiä. Toivottavasti on saatavilla sellaista peltiä, joka kestää noin 7,8 m tukivälit (mitään suurta lumikuormaa ei täällä etelässä ole usein).

Nyt kysymykseeni: minkä palkin minun pitäisi valita avoimelle sivulle? Onhan olemassa liimapuuta, metallia, kerto, "masoniittipalkkeja" jne. Mikä on halvin ja paras? Kaksi tolppaa voin miettiä (kuten kuvassa), mutta en enempää. Mielellään vähemmän. Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!

maskinhall2.jpg

Kiva projekti :)
Leikin ajatuksissani tästä miniversiota, noin 3X6 metriä

3x6m on varmasti vähän helpompi asentaa palkki myös. ;-) Byggmaxissa on jopa liimapuupalkkeja siinä pituudessa...

Joo :) Ajatuksena oli pysyä juuri 6m standardipalkissa kustannusten alentamiseksi, mutta sillä on vaikutusta myös sinun projektiisi, kun sitä voidaan pitää 3 kpl 7 m palkkeina edessä. En löydä oikein hyvää laskentamallia mistään, mutta moelvenillä on laskentaohjelma liimapuulle :)

Tämän laskentaohjelman ja 7,2 m välimatkan joka pilarin välillä kanssa Moelven haluaa, että käytetään 115x630 mm liimapuupalkkia. Se tuntuu vähän liian massiiviselta mielestäni... :confused:

menhir sanoi:
Tällä laskentaohjelmalla ja 7,2 m välein jokaisen tolpan välillä Moelven haluaa, että käytetään 115x630 mm liimapuupalkkia. Se tuntuu hieman liian isolta minun mielestä... :confused:
Laskeeko se ohjelma jatkuvalla nelituettupalkilla?
Vai onko se kolme kaksituettua?
Momentinjakautuma on huomattavasti edullisempi nelituetulla.

Siitä tulee melkoinen tuulensuoja, kun on niin suuri avoin alue. Nyt en tiedä, miten se muuten sopii, mutta konehalli, jonka mitat ovat 10 m x 16 m. Se on paljon tukevampi eikä tarvitse olla kalliimpi rakentaa. Suuri portti toisella pitkällä sivulla.

anaitis: Siinä sanotaan, että palkkia ei saa jatkaa, joten oletan, että ohjelma laskee koko palkin ilman jatkoksia jokaisen pylvään kohdalla.

grävaren: Olen ajatellut tuulikuormaa. Todennäköisesti etupuolelle tulee liukuovet, jotta tuulikuorma ja sademäärä vähenevät. Tai sitten laitan seinän ylimpään 1,5 metriin ja jätän loput avoimeksi. Koska ajattelin pulpettikattoa, jotta välttyisin käyttämästä aikaa (tai rahaa) kattoristikoiden rakentamiseen, etuosa tulee hieman "liian korkeaksi", mutta sen voi rakentaa umpeen. Tuulikuormaa tulee kuitenkin, vaikkei yhtä paljon. Valitettavasti esimerkiksi 10x16 ei ole vaihtoehto. Tarvitsen pääsyn enimmäkseen (vaunut, heinä, traktori, hakkuvarasto ym.) edestäpäin, jotta ei tarvitse rakentaa niin suurta, että voi "ajaa ympäri" sisältä päästäkseen kaikkeen käsiksi. Olisi vähän hankalaa, jos jonain päivänä tarvitsee jotain, mikä on perällä, ja täytyy ensin siirtää edessä olevat... ;)

Etsi joku, jolla on pieni konehalli. Ei tarvitse siirtää koneita päästäkseen sisimmäiseen osaan. Tarkoitan konehallia, jossa on portti pitkällä sivulla. Minulla on itselläni kapea ja pitkä halli ja mielestäni se on tietenkin täydellinen. Se on 12 x 44 m, portti (7 x 4 m) pitkällä sivulla.

• Traktori nostaa rakennuselementtiä auki olevan hallin edessä. Halli on punatiilinen, ja siinä on iso ovi pitkässä seinässä.
menhir sanoi:
anaitis: Siinä sanotaan, että palkkia ei saa liittää, joten oletan, että ohjelma laskee koko palkin, eikä liitoksia kunkin pylvään yli.
Nyt tutustuin ohjelmaan itse. Luulen, että vaihtoehtoasi ei ole siellä, mutta jos käytät sitä, joka muistuttaa eniten halliasi, kaksiosainen (kolmitukinen) katos saat seuraavat mitat:

WebResource.axdLT 90x450 17 mm (L/423) 190 mm 81,0 kN 274 kg

WebResource.axdWebResource.axdLT 115x405 18 mm (L/391) 149 mm 81,2 kN 315 kg

Tässä sinun tulee huomioida, että palkkisi on edullisempi lujuusmielessä, eli tarkempi laskenta tuottaa varmasti vielä pienemmän palkin!

Anaitis: Kiitos laskelmistasi. Valitsin ohjelmassa "Bärlina över fri öppning" ja sitten annoin leveydeksi 14400 mm (oikea leveys on 7200 mm, mutta he laskevat harjakattoa varten, joten tuplasin leveyden saadakseni oikean leveyden "omalle" katolleni) ja avaukseksi 7200 (21600/3=7200). Katto: pelttikatto ilman eristystä, kallistus 15 astetta. Ainoa vaihtoehto, jonka saan, on 115x630 mm.

Jos sen sijaan valitsen Altantak 3-tuki pelttikaton kanssa ilman eristystä, en voi käyttää niin laajaa avausta kuin haluaisin, mutta jos pienennän avausta 6 metriin, voin käyttää palkkia 90x405 tai 115x360. Se kuulostaa järkevämmältä amatöörikorvissani kuin 115x630. ;) Asetin kattopalkkien jänneväliväliksi 10 cm. Itsestään kantava pelti on todennäköisesti suurin piirtein sen välin verran "laaksojen" välillä profiilissa. Kysymys kuuluu: voiko näitä palkkeja liittää? Olen piirtänyt "poikittaistukia" pylväiden yläosaan, mikä antaa tuet kohdissa 0, 1.5, 5.7 ja 7.2 m. Suurin todellinen vapaa avaus on siten 4.2 metriä. Voiko silloin liittää? Ja voiko laskea niin? Poikittaistuki ei ehkä kanna yhtä paljon kuin koko pylväs?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.