hempularen sanoi:
Pieni vinkki, jos aiot ostaa palkin. Tarvitsen yksinkertaisemman vahvistuksen välipohjapalkille. Aion ostaa 4,5 m litteätä terästä 150 mm.

Soitin rakennustyöpajafirmaan, he halusivat 3000 kr. Sitten soitin romuliikkeeseen, jonka löysin keltaisilta sivuilta, heidän mainoksessaan luki, että he myyvät myös "handelsstål", joten kyse ei ole romusta, mitä heiltä ostaa. Siellä se tulee maksamaan 600 kr.

Halvemmassa vaihtoehdossa minun pitää tehdä ruuvinreiät itse.

Edit: Yläpuolella olevassa viestissä sanottiin, että palkki tarvitsee palosuojausta. Konstruktöörimme mukaan sitä ei tarvita huvilassa, vaan ainoastaan julkisissa tiloissa (ja tämä keskustelu koski hieman edistyneempää palkkia, jota tarvitsemme seuraavassa vaiheessa rakennuksessamme). Se voi kuitenkin tarvita kondenssieristystä, jos se sijaitsee osittain talon kylmässä vyöhykkeessä.
Kiinnostavaa - juuri rautaostopaikat ovat suuri mysteeri. Olen löytänyt muutamia paikallisia yrityksiä, mutta kun tiedän mitä tarvitsen, minun täytyy käydä läpi tavanomainen hankintamenettely.... :)

Hei..
Minulla on teräspalkki kantavana palkkina autokatoksessani
vapaa jänne on noin 5 m autotallin seinästä palkkiin ja noin 1,5 m uloke palkista.. uskoakseni minulla on 160x90 palkki 8 mm koossa
se pitää hyvin, mutta viime talvena se taipui kunnolla, kun katolla oli noin 50 cm lunta

Aion hitsata toisen palkin nykyisen alle ja
esijännittää ne ylöspäin noin 3 cm + että varmastikin hitsaan kiinni tukia pystypylväisiin, jotka auttavat kantamaan lumikuormaa
asun Pohjois-Suomessa, joten lunta meillä on runsaasti =)

Teräs on hyvä materiaali, se on kuinka tukevaa tahansa, noin 100x parempaa kuin puu ja helppoa työstää =)
Voi tosin johtua siitä, että on toiminut hitsaajana xxx vuotta

jockefors sanoi:
Hej..
Jag har en järnbalk som bärlina i min car port
fribär på ca 5 m i från garage vägg till balken  å ca 1,5
m över häng från balken..tror jag har en 160x90 balk med 8 mm gots i
den håller fint men i vintras så sviktade den rejält sdå jag hadde ca 50 cm snö på taket

ska svetsa fast en till balk under den befintliga och
förspänna dom uppåt ca 3 cm  + att det blir nog till att svetsa fast stag under i stolparna  som hjälper till att hålla upp snötyngden
bor i norrland så snö har vi gott om=)

järn e ett bra matreal  e hur stadigt som hällst  typ 100x bättre än trä  å lätt och jobba med =)
kan iofs bero på att man jobbat som svetsare i xxx år
Bäst effekt om du vill förstärka balken (är det en I/H-balk?) får du om du förstärker lika mycket på över- som på undersidan. Genom att bara förstärka på undersidan kommer du skapa ännu högre spänningar i balkens överkant. Stål är ju lika starkt/svagt när det gäller tryck- och dragbelastningar.

//Magnus, läser sista året till maskiningenjör

hei ..
joo sinulla on siinä varmasti oikeus, mutta ongelma on se, että kattorakenteet lepäävät yläpuolella ja en haluaisi purkaa kaikkea mitä rakensin viime vuonna.. katto on kuitenkin noin 15x7m  joten siinä on hieman liikaa työtä
palkki on suorakaiteen muotoinen palkki, jonka mitat ovat ..noin
160 mm korkea, 90 mm leveä ja 8 mm gots

joten täytyy tehdä pieni hätäratkaisu, joka on kätevä...ja toivottavasti se jäykistyy hieman, eihän paljon puutu, että se olisi 100%

Hei MathiasS!

Takaisin alkuperäiseen kysymykseesi!

25 neliömetrin kattopinta-ala, joka kuormittaa 6 metriä pitkää palkkia, antaa katon jänneväliksi 4,2 metriä (Jos tämä pitää paikkansa, oletan, että tarkoitat, että talon keskellä oleva kantava seinä toimii alakehyksen tukipisteenä).

Katon omapaino ja lumikuorma huomioiden, palkin pitäisi kestää 18,5 kN/m kuorma (mukaan lukien eri tekijät).

Tämä johtaa siihen, että tarvitset HEA220 (korkeus 210 mm, paino 50,5 kg/m).

Kumarrus on sitten 22 mm normaalilla katon lumikuormalla.

Liimapuupalkin, joka tekisi saman työn, pitäisi olla yli 500 mm korkea, joten siitä et varmaankaan ole kiinnostunut...

Muista, että pylvään/seinän/kiinnityksen/perustuksen, jolla palkki lepää, pitää kestää 5500 kg pistekuormana!

/Insinööri

Ingenjören sanoi:
Hei MathiasS!

Palaamme alkuperäiseen kysymykseesi!

25 neliömetrin katto, joka kuormittaa 6 metriä pitkän palkin, tarkoittaa 4,2 metrin jänneväliä katolle (Jos tämä pitää paikkansa, oletan, että tarkoitat, että kantava niin sanottu sydänseinä talon keskellä toimii alustan tukena)

Katon ja lumikuorman omapainolla laskettu kuorma (sisältäen useita tekijöitä), jonka palkin tulee kestää, on 18,5 kN/m

Tämä johtaa siihen, että tarvitset HEA220 (h=210mm, paino 50,5kg/m)

Silloin taipuma on 22mm normaalilla lumikuormalla katolla.

Liimapuupalkki, joka tekisi saman työn, pitäisi olla yli 500mm korkea, joten et luultavasti ole kiinnostunut siitä.....

Huomioi, että pylväs/seinä/kiinnitys/perusta, joilla palkki lepää, tulee kestää 5500kg pistekuormana!

/Ingenjören
Lähetän sinulle PM:n täällä foorumilla!

/M

Ammattilaiskikka on tilata esitaivutettu palkki, joka asetetaan kuperapinta ylöspäin, ja sitten oma paino ja normaalikuorma suoristavat sen.

Ei ole tilaa ullakolla ripustaa kyynärvarsia palkkiin?
Luultavasti sen asentaminen on todella hankalaa, mutta on hauskaa pohdiskella.

Fiksua.

Mutta ei kuulosta kovin halvalta tilata valmiiksi taipunutta rakkinetta? Olen myös oppinut, että noin puolet taivutuksesta voidaan johtaa omapainosta+palkit/katosta ja toinen puoli lumesta. Täysin taipumattomaksi ei siis voi tulla...

Koska tämä palkki sijoitetaan entiseen ulkoseinään, palkki törmää olkavarteen, jos sen asettaa päälle. Olen kuitenkin asentanut liimapuupalkin tällä tavalla toiseen kohtaan talossa - se toimi erittäin hyvin.

Näyttäisi siltä, että kyseessä on HEA tai HEB 200-240. Tukipisteet ovat 3kpl 45x120 kummassakin päässä. Luultavasti täytyy tehdä jonkin verran muutoksia lattian kantaviin rakenteisiin saadakseen hyvän jalansijan ontelotiiliseinään. Esimerkiksi voisi valaa u-palkin (joka sattuu olemaan minulla) jakamaan kuormitusta hieman ja saamaan tasaisen tuen.

Valitettavasti minulla ei ole aavistustakaan, mitä kaarevan palkin tilaaminen maksaa, luultavasti se maksaa melko paljon.

Jos se pitää paikkansa, että omapaino aiheuttaa puolet taipumasta, voi mitoittaa kaarevuuden siten, että suurin poikkeama suorasta palkista on noin neljäsosa siitä, mitä se olisi suoralle palkille. Neljäsosa ylöspäin ilman lumikuormaa ja neljäsosa alaspäin maksimilumikuormalla. Mutta se on enemmän ääritapauksissa.

Taipuma on muuten pienempi, jos pylväät ovat erittäin tukevia ja palkki on tiukasti kiinnitetty pylväisiin, jolloin liitos pylvään ja palkin välillä ei pääse kiertymään.

Talossamme meidän oli pakko asentaa 2 kpl 15 metrin HEA 220 kummallekin puolelle harjaa. Se on kyllä erikoisrakennus (hirsitalo), mutta sen pitäisi silti antaa viitteitä. Suurin "vapaan" jänneväli on juuri 6 metriä.

/J

Jos tiivistetään tutkimusten tulokset (lue: laskenta-apua Jontenilta ja Ingenjörenilta täällä foorumilla + muilta tässä ketjussa), päädytään HEA tai HEB 200 tai 220. Tämä antaa maksimaalisen taipuman 15-20 mm. Tukipisteitä on todennäköisesti 3 kpl 45x120 jokaisessa päässä, jotka valmistellaan mukavaksi paikaksi suoraan alla olevalle kellariseinälle. Mitattu kuorma kullekin tukipisteelle on noin 5,5 tonnia.

Jos se on taloudellisesti perusteltua (todennäköisesti ei), on hyvä idea esijännittää palkki noin puolella taipumasta.

Joudun varmaan palaamaan projektiketjulla aiheesta "Kuinka raskasta on asentaa 400 kg terästä kattoon?".....

Lopuksi täytyy iloita ja ihmetellä sitä avuliaisuutta ja tietoa, joka täällä foorumilla on - mahtavaa!

Minä + monet kaverit asensimme 7 metrin hea 180 harjalle kahden savupiipun välissä remonttimme aikana. Palkki painoi noin 300 kg mutta sen asentaminen sujui yllättävän helposti. Hankalinta oli saada palkki taloon sisään.

Voiko olemassa olevan palkin molemmille puolille kiinnittää ruuveilla kaksi L-muotoista teräspalkkia, joiden korkeus on sama kuin olemassa olevan palkin?

Eli ne asetetaan "selkä" olemassa olevaa palkkia vasten molemmille puolille, porataan läpiviennit ja sitten vedetään pultit läpi vahvistamaan olemassa olevaa palkkia (jos siinä jo on puupalkki)? Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisen kantavuuden lisääntyminen siitä seuraisi.

Hei!

Olen seppä, ja mielestäni sinun tulisi antaa suunnittelijan laskea tämä, sillä se on laajempi kokonaisuus kuin miltä aluksi vaikuttaa, 6 metriä on pitkä jänneväli ja sinun täytyy ottaa huomioon lumikuormat ja muuta.

Kysymykseen siitä, pitäisikö sinulla olla liimapuuta, kerto tai terästä, vastaus on yksinkertainen: teräs, jos et halua puolen metrin liimapuupalkkia huoneeseen =)

Uskon, että HEA 200 on liian heikko tälle jänneväli, HEA 240 tai 260 on todennäköisesti tarpeen. Voit asentaa sen itse 2-3 kaverin ja alppinostimen avulla, jota voit vuokrata cramo:sta tai vastaavasta. Suosittelisin kuitenkin, että kokeneet sepät suorittavat tämän, vaikka se olisi kallis yksityishenkilölle, he osaavat asiansa.

Pilarit kannattaa tilata paikalliselta sepältä, jossa on jalka- ja ylälaipat, reikiä palkissa ja levyt kiinnitystä varten, sinun tulisi myös ostaa kiiloja olemassa olevan lattian jännittämiseksi.

Kuten joku mainitsi aiemmin, ei ole huono idea palosuojata esimerkiksi 2-kerroksisella kipsilevyllä, siitä ei ole haittaa, vaikka kyseessä ei ole julkinen rakennus.

Tein nopean laskelman ja päädyin siihen, että ilman pilareita ja kiiloja kustannusten tulisi olla 25.000:- ilman alv:ia, joten jos sinulla on 30 budjetti, selviät siitä.

Jos kaipaa työteliäitä ja vahvoja ystäviä, voi monia ongelmia ratkaista myös itse. Asennuksen voi tehdä nostamalla palkin taljoilla, jotka kiinnitetään kattopalkkeihin. Teoriassa pitäisi siis onnistua täysin yksin :). Vain muutama senttimetri kerrallaan molemmista päistä nostaen ja edestakaisin juosten. Kun saat palkin paikalleen, voit asettaa tolpat alle ja kiilata ne paikalleen. Jos tarvitset lisänostoa, voit asettaa hydraulisen tunkin ja tuen palkkia vasten ja nostaa hieman ylös ja kiilata lisää. Sitten voit purkaa vanhan seinän tai tukipylväät, jotka korvasivat seinän palkin asennuksen aikana.

400 kg:n palkin sisäänkantaminen voi olla yksin hieman hankalampaa. Tässä tarvitaan luultavasti apua. Vaihtoehtoisesti, jos voit työntää sen ulkoa pienestä reiästä seinässä. Tee kuten tehtiin ennen vanhaan veneitä maalle vedettäessä. Sopivan mittaisia pyöröpuikkoja, jotka asetat palkin alle ja saat sen pyörimään päälle :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.