Olen parhaillaan remontoimassa kellaria ja ajattelin laajentaa ikkunaa ja ovea ulkoseinässä, joka on kevytsoraharkkoa (talo on yksikerroksinen rinteeseen rakennettu kellarilla).

Tällä hetkellä on ikkuna, joka on 60x60, aivan sisäkaton korkeudella. Haluaisin siirtää sen alemmaksi ja laittaa isomman ikkunan (B140, h100), ja silloin minun täytyy kai vaihtaa kynnystä välipohjan kohdalla. Tämän foorumin avulla olen selventänyt, että palkin täytyy olla vähintään 150mm pidempi kuin ikkunan leveys kummallakin puolella, mikä tarkoittaa, että sen täytyy olla vähintään 170 cm pitkä. Mutta kuinka paksun sen täytyy olla? Olen ajatellut laittaa HEA-palkin.

Lisäksi noin 1,5 metriä ikkunasta vasemmalle on tällä hetkellä "kääpiöovi", noin 170 cm korkea. Haluaisin suurentaa sen normaalikokoiseksi ulko-oveksi, mikä tarkoittaisi, että palkin pitäisi olla vähintään 130 cm pitkä. Jälleen kysymys on mitoista.

Oletan, että tähän on vaikea vastata ilman tarkkoja numeroita. Luultavasti joudun lopulta ottamaan rakennusmestarin antamaan neuvoja. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku muu on tehnyt vastaavia töitä, mitä mittoja he käyttivät ja onko olemassa mitään "standardia" sille, mitä pitäisi käyttää 140 ikkunaan ja 100 oveen, kun yläpuolella on kerros.

Kuten huomaat, olen noviisi....:o

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.