Olen laittamassa kellaria kuntoon, ja ensimmäinen vaihe on portaiden kunnostus. Siellä on seinä, josta olen poistanut rappauksen, ja mietintäni koskee nyt oviaukkoa. Katso kuvat.
Portaikko on muuttunut vihreästä ja ruskeasta siihen, että seinät maalataan valkoiseksi, ovet harmaaksi, itse portaat vaaleanharmaaksi, runko harmaaksi sekä tiiliseinä paljastetaan (sähkökeskus siirretään, mutta se on myöhemmin, maalatan sen harmaaksi myös siihen mennessä). Valaistus tulee olemaan pintaan asennettavat spotit, ja äärettömän kaunis linoleumimatto vaihdetaan mustaan klinkkeriin pikkuhiljaa, samaa kuin se tulee olemaan pesutuvassa.
Tässä sitten kysymys:Miten minun pitäisi toimia oviaukon kanssa (ja siihen liittyvän oven, joka ei näy kuvassa)? Haluaisin poistaa karmin kokonaan, mutta en ole varma pysyykö tiili paikoillaan ilman tukea. Onko kenelläkään kokemusta tästä? Vai pitäisikö tehdä yksinkertaisesti ja vain maalata se harmaaksi? Haluan, että lattia jatkuu pesuhuoneen alueelle, kun se asennetaan, joten kynnys poistuu joka tapauksessa.
Vinkkejä siitä, miten käsitellä vesiputkia, jotta ne näyttävät siistimmiltä, otetaan myös kiitollisena vastaan.
En todellakaan maalaisi tiiltä harmaaksi. Mieluummin huovuttaisin tai säkkiskuuraisin pinnan harmaalla laastilla, ehdotuksena hydraulinen kalkkilaasti, jolla on yleensä hyvä sävy ja joka sopii erittäin hyvin kellarisi kaltaiseen muuraukseen.
"Fasad: Putsa huset med tunnputs | Gör Det Själv" https://gds.se/hus/fasad/fasad-putsa-huset-med-tunnputs
Jos seinä ei ole kantava, voit poistaa kaiken tiilen oviaukon yläpuolelta ja antaa putkien roikkua vapaasti ilmassa.
Ole vain tarkkana, jos eristeen ympärillä olevissa lämpöputkissa on asbestia. Yleensä löytyy pääasiassa mutkista, harmaana jauheena. Ei leikin asia.
Kiitos vastauksesta.
Olin todennäköisesti epäselvä. Kun sanoin maalata "sen" harmaaksi, tarkoitan tietenkin karmia. Tiilien pitäisi säilyä ennallaan (tosin pestynä).
Kysymys on siis, mitä minun pitäisi tehdä karmille; Poistaa vai maalata harmaaksi?
Ajatuksesi tiilien poistamisesta aukon yläpuolelta on myös mielenkiintoinen, mutta se vaatii vähän enemmän kattojen sovittelua (joka on jo valmiiksi sekavaa). Mutta ehdottomasti otan sen huomioon pohdinnoissani.
Jos esim. putsaisit koko seinäpinnan sileäksi tai vastaavaa, voisit harkita karmin poistamista, ja putsata hienon nurkan ja saada huoneiden välisen siirtymän hyväksi. Mutta jos et aio tehdä sitä, luulen että sinun on vaikea saada siistiä lopputulosta. Listojen takana on varmasti tiilen pääty, joka ei ole täysin siisti, koska alun perin siinä on ollut ovi.
Jos esimerkiksi siistisit koko seinäpinnan tasaiseksi tai vastaavaa, voisit harkita karmin poistamista ja siistiä nurkkaa niin, että siirtymä huoneiden välillä olisi hyvä. Mutta jos et aio tehdä sitä, epäilen, että saat aikaan siistin lopputuloksen. Listojen takana on taatusti tiilen pääty, joka ei ole täysin siisti, koska alun perin siellä on ollut ovi.
Tai sitten se on suora ja siisti pääty, koska he aikoivat asentaa karmin sinne.
Tai se on suora ja siisti lopetus, koska he aikoivat asentaa karmin siihen
Plus miinus joitain cm, voi olla hakattu kivi jne. Se peittyy kuitenkin karmi alle. Miksi muurari käyttäisi enemmän aikaa kuin tarpeellista?
Mutta sen huomaa kai vasta, kun/jos karmi revitään.