16 036 lukukertaa ·
51 vastausta
16k lukukertaa
51 vastausta
Palikka rakentamisjärjestelmä
Lind:
Joo, se oli erittäin hyvä kysymys! Olen yrittänyt selvittää tätä hieman, mutta se vaikuttaa vaikealta täällä foorumilla.
Haluaisin saada noin hinta per m2 seuraaville:
Ytong: ?
H+HCelcon: ?
Hebel (saksalainen Ytong): ?
Kevytsorabetoni eristeellä (Leca): ?
Kevytsorabetoni prefab. täysseinä (Leca): ?
Palikka: ~1200kr/m2
Esivalmisteltu betonielementti (sis. rappaus): ~1040kr/m2 (Sweli)
Ystävällisin terveisin Stefan
Joo, se oli erittäin hyvä kysymys! Olen yrittänyt selvittää tätä hieman, mutta se vaikuttaa vaikealta täällä foorumilla.
Haluaisin saada noin hinta per m2 seuraaville:
Ytong: ?
H+HCelcon: ?
Hebel (saksalainen Ytong): ?
Kevytsorabetoni eristeellä (Leca): ?
Kevytsorabetoni prefab. täysseinä (Leca): ?
Palikka: ~1200kr/m2
Esivalmisteltu betonielementti (sis. rappaus): ~1040kr/m2 (Sweli)
Ystävällisin terveisin Stefan
Hei taas!
Kysyin Webvirke:ltä hinnasta 1200kr/m2 Palikka-rakennusjärjestelmälle ja sain seuraavan vastauksen:
Ei Betoni+Pinnoitus+raudoitus maksaa 800 rahaa!!
Hinta 1200kr/m2 on laskettu seuraavasti:
kr/m2 valmis seinä tämä on vuoden 2002 hinnat:
Betoni 174 kr/m2
Raudoitus 51 kr/m2
Pinnoitus 550 kr/m2
Kipsi 25 kr/m2
Palikka 4,2 kpl per m2 noin 400 kr/m2
Suurin kuluerä on pinnoituksessa.
Joten nyt tiedätte!
Yst. terv. Stefan
Kysyin Webvirke:ltä hinnasta 1200kr/m2 Palikka-rakennusjärjestelmälle ja sain seuraavan vastauksen:
Ei Betoni+Pinnoitus+raudoitus maksaa 800 rahaa!!
Hinta 1200kr/m2 on laskettu seuraavasti:
kr/m2 valmis seinä tämä on vuoden 2002 hinnat:
Betoni 174 kr/m2
Raudoitus 51 kr/m2
Pinnoitus 550 kr/m2
Kipsi 25 kr/m2
Palikka 4,2 kpl per m2 noin 400 kr/m2
Suurin kuluerä on pinnoituksessa.
Joten nyt tiedätte!
Yst. terv. Stefan
Jos laskimeni toimii niin kuin sen pitäisi, niin talon seinän kustannus 200 neliömetrin talolle kahdessa kerroksessa ilman lattian välipalkkeja tai katto
4 * 10 * 6 * 650 = 156 kK€ Palikalle
4 * 10 * 6 * 550 = 132 kK€ rappaukselle
Ei ole ihan huonoa
Stefan: voitko tarkistaa webvirke:stä mitä he ajattelevat lattian välipalkkien osalta, onko heillä järjestelmä, joka sopii Palikan kanssa
4 * 10 * 6 * 650 = 156 kK€ Palikalle
4 * 10 * 6 * 550 = 132 kK€ rappaukselle
Ei ole ihan huonoa
Stefan: voitko tarkistaa webvirke:stä mitä he ajattelevat lattian välipalkkien osalta, onko heillä järjestelmä, joka sopii Palikan kanssa
Laitoin itse kysymyksen täällä foorumilla muutama päivä sitten identtisestä rakennusjärjestelmästä norjalaiselta Sundolittilta, kub rakennusjärjestelmä. Heillä on hyvä kuvaus kotisivullaan, www.sundolitt.se, kuinka rakennetaan sekä kuinka tehdään ikkunanaukot ym. Löydätte rakennusjärjestelmän hakemalla kub tai tuoteoppaasta muiden tuotteiden alta. Siellä on työohje PDF-muodossa.
Sundolitt vaikuttaa huomattavasti vakavammalta toimittajalta kuin Palikka-taustalla olevat henkilöt, jotka puhuvat jatkuvasti plagioinnista. Pelkäävätkö he kilpailua?
Itseäni houkuttelee tämä järjestelmä kellarin rakentamiseen, silloin ei tarvitse laittaa niin paljon ulkopuolelle verrattuna, jos haluaa rakentaa kokonaisen talon näillä legopalikoilla.
Olisi mielenkiintoista verrata tätä norjalaista järjestelmää hinnoittelussa suomalaisten kanssa!
Terveisin Knasen
Sundolitt vaikuttaa huomattavasti vakavammalta toimittajalta kuin Palikka-taustalla olevat henkilöt, jotka puhuvat jatkuvasti plagioinnista. Pelkäävätkö he kilpailua?
Itseäni houkuttelee tämä järjestelmä kellarin rakentamiseen, silloin ei tarvitse laittaa niin paljon ulkopuolelle verrattuna, jos haluaa rakentaa kokonaisen talon näillä legopalikoilla.
Olisi mielenkiintoista verrata tätä norjalaista järjestelmää hinnoittelussa suomalaisten kanssa!
Terveisin Knasen
http://www.webvirke.com/ on päivittänyt verkkosivunsa ja siellä on enemmän luettavaa, ruotsiksi.
Se on "hieman" tyylikkäämpi kuin suomenkielinen, mutta uskon edelleen, ettei taloa kannata ostaa verkkosivujen ulkonäön perusteella ;D
Yksi norjalaisen systeemin haitoista, minun nähdäkseni, on se, että se vaatii tukia sivuille ulkonevilla raudoilla ja myös metalliset nivellevyt jokaisen rivin välissä. Tätä ei näytä tarvittavan suomalaisessa. Onko joku muu tulkinnut tämän toisin?
Järjestelmät ovat varmasti samantasoisia, kyse on enimmäkseen hinnasta sekä yrittäjistä.
Se on "hieman" tyylikkäämpi kuin suomenkielinen, mutta uskon edelleen, ettei taloa kannata ostaa verkkosivujen ulkonäön perusteella ;D
Yksi norjalaisen systeemin haitoista, minun nähdäkseni, on se, että se vaatii tukia sivuille ulkonevilla raudoilla ja myös metalliset nivellevyt jokaisen rivin välissä. Tätä ei näytä tarvittavan suomalaisessa. Onko joku muu tulkinnut tämän toisin?
Järjestelmät ovat varmasti samantasoisia, kyse on enimmäkseen hinnasta sekä yrittäjistä.
Metallilevyt rivien välillä ovat vain sitä varten, että voit kiinnittää sisäpuolisen kipsin johonkin. Suomen järjestelmä perustuu siihen, että kipsilevy liimataan paikalleen. Tukipuut ovat sitä varten, että seinä olisi suora. En tiedä, kuinka turvallinen suomalainen rakenne on, mutta kun betonia pumpataan johonkin, sen on oltava tukeva, jotta asiat eivät liiku.
Muuten molemmat järjestelmät ovat sellaisia, joita voisin ajatella rakentavani.
Muuten molemmat järjestelmät ovat sellaisia, joita voisin ajatella rakentavani.
Luulenpa, että levyä ei liimata kiinni suomalaisilla, puhdistavatko he myös sisäpuolen? vai voiko ruuvata suoraan EPS:ään? Kuvia katsoessa suomalainen rakenne näyttää "yksinkertaisemmalta" ja heillä on myös kehitetty järjestelmä laattojen valamiseen. Mitä löysin norjalaisilta, vaikutti olevan puusta (tuoteselosteen sivulla 6 on läpileikkauskuva).
Molemmat järjestelmät ovat mielenkiintoisia, sillä ne vaikuttavat edullisilta, helppoilta rakentaa ja niillä on hyvä lämmöntaloudellisuus.
Täytynee tutustua molempiin toimittajiin ja katsoa, kuka on paras/halvin.
Molemmat järjestelmät ovat mielenkiintoisia, sillä ne vaikuttavat edullisilta, helppoilta rakentaa ja niillä on hyvä lämmöntaloudellisuus.
Täytynee tutustua molempiin toimittajiin ja katsoa, kuka on paras/halvin.
Suoraan heidän sivustoltaan:
"Sisäpuoli verhoillaan helpoiten esim. kipsilevyillä tai laatoilla, jotka liimataan suoraan kovalle PALIKKA-pinnalle."
Koskien palkistoa, se näyttää olevan kuin seinät, jotka on valettu osiksi ja sitten nostettu paikalleen nosturilla.
"Sisäpuoli verhoillaan helpoiten esim. kipsilevyillä tai laatoilla, jotka liimataan suoraan kovalle PALIKKA-pinnalle."
Koskien palkistoa, se näyttää olevan kuin seinät, jotka on valettu osiksi ja sitten nostettu paikalleen nosturilla.
Olen juuri saanut infomateriaalia Palikalta Suomesta.
Se on edelleen täynnä mainoksia ja rakennuskertomuksia lehdistä jne. Kaipaan yhä tarkempia teknisiä kuvauksia. - Mutta olen sitkeä. Minä PIDÄN saada ne selville. Olen kiinnostunut tästä, se vaikuttaa tekevän unelman oman talon rakentamisesta todellisemmaksi.
Tässä on vähän otteita yhdestä esitteestä:
"Sundsvallissa rakensi eräs tyttö viime kesänä 4-kerroksisen talon aina vesikaton korkeuteen saakka kuukaudessa, tosin kahden "ammattilaisen" avustamana, joilla ei kuitenkaan ollut aiempaa kokemusta Palikka-järjestelmästä. Myös väliseinät voidaan rakentaa ja valaa samaan aikaan kuin ulkoseinät.
Kätevät Palikka-elementit ovat kaksinkertaisen kokoisia kuin raskaat betonielementit, mutta painavat vain 1 Kg/kpl. Tämä tarkoittaa paljon lyhyempää rakennusaikaa ja enemmän vapaa-aikaa."
"Erityinen etu patentoidussa Palikka-järjestelmässä, jota kaikilta muilta järjestelmiltä puuttuu, on sisäisesti tuuletettu seinärakenne, joka estää kosteuden aiheuttamia vaurioita kellarissa ja kellarikerroksessa. Seinän sisällä olevien valmiiden kanavien kautta voidaan myös radonkaasu poistaa asunnosta."
... näin se jatkuu ...
Se on edelleen täynnä mainoksia ja rakennuskertomuksia lehdistä jne. Kaipaan yhä tarkempia teknisiä kuvauksia. - Mutta olen sitkeä. Minä PIDÄN saada ne selville. Olen kiinnostunut tästä, se vaikuttaa tekevän unelman oman talon rakentamisesta todellisemmaksi.
Tässä on vähän otteita yhdestä esitteestä:
"Sundsvallissa rakensi eräs tyttö viime kesänä 4-kerroksisen talon aina vesikaton korkeuteen saakka kuukaudessa, tosin kahden "ammattilaisen" avustamana, joilla ei kuitenkaan ollut aiempaa kokemusta Palikka-järjestelmästä. Myös väliseinät voidaan rakentaa ja valaa samaan aikaan kuin ulkoseinät.
Kätevät Palikka-elementit ovat kaksinkertaisen kokoisia kuin raskaat betonielementit, mutta painavat vain 1 Kg/kpl. Tämä tarkoittaa paljon lyhyempää rakennusaikaa ja enemmän vapaa-aikaa."
"Erityinen etu patentoidussa Palikka-järjestelmässä, jota kaikilta muilta järjestelmiltä puuttuu, on sisäisesti tuuletettu seinärakenne, joka estää kosteuden aiheuttamia vaurioita kellarissa ja kellarikerroksessa. Seinän sisällä olevien valmiiden kanavien kautta voidaan myös radonkaasu poistaa asunnosta."
... näin se jatkuu ...