Hei,

Olen tekemässä pesutuvan remonttia. Saattaa olla tarpeen tasoittaa hieman seinää, joka on ulkoseinä maan alla. Haluaisin jonkinlaista tasoitetta, joka on helppo levittää mutta joka voi hengittää. Mitä minun pitäisi käyttää?

Pesutupa on kellarissa.

Ei kenelläkään ole vinkkejä? Ehkä minun pitäisi käyttää tavallista laastia? Ehkä hieman raskasta työskennellä?

brevik sanoi:
Eikö kellään ole vinkkejä? Ehkä minun pitäisi käyttää tavallista laastia? Ehkä hieman raskasta työtä?
Husfix voisi toimia hyvin.

/A

Päästääkö se kosteuden läpi?

M
Kuinka suuri pinta-ala ja kuinka paksulti sinun tarvitsee levittää, ja mikä on alusta?

Pinta on kevytbetonia. Joissain paikoissa on koloja, jotka täytyy täyttää. Maksimipaksuus on ehkä 15-20 mm. Muuten seinät ovat "melko" hyvät. Olen ajatellut raaputtaa niitä jollain teräksellä ja sitten käyttää jotain laastia tasoittamiseen. Pitäisikö käyttää myös Husfixiä tähän vai käyttääkö rappauslaastia? Rappauslaasti on vähän vaikeata työstää mielestäni ja haluaisin mieluummin käyttää jotain muuta, joka on hieman helpommin työstettävä.

Kiitollinen kaikista vinkeistä, joita voisin saada.

M
Minä käyttäisin "putsbruk C hand", eli finbruk 1mm.

Paljon helpompi työskennellä on gipsbruk, mieluiten "maxit gypsum", jolla on melko pitkä kuivumisaika ja siksi
sopivampi kokemattomalle käyttäjälle. Koska kyseessä on ulkoseinä, en suosittelisi
sitä, sillä se voi värjäytyä, jos kosteus pääsee läpi.

Husfixista en valitettavasti tiedä mitään.

olen lukenut muualta tältä foorumilta, että kalkkilaasti on hyvä juuri ulkoseinille, mieluiten jotain, jota kutsutaan hydrauliseksi kalkkilaastiksi. minulla on itselläni sellaiset seinät, mutta en ole vielä aloittanut rappaamista. tietoa voi löytyä myös rappausvalmistajien verkkosivuilta, kuten gypsum, maxit, gyproc

Ehkä kannattaa soitella ympäriinsä. Aion varmaan tehdä sen.

brevik sanoi:
Päästääkö se läpi kosteutta?
Husfix päästää läpi kosteutta ja on helppokäyttöinen. En voi nähdä, että husfix värjäytyisi. Se on pikemminkin kosteusmäärä, joka ratkaisee. Sen jälkeen ratkaisee, millaista pintakäsittelyä käytät, joka antaa herkemmän tai kestävämmän pinnan.

Onko ulkopuolella salaojitus kunnossa?

Me itse laitoimme kuntoon kellarin, jonka lattia on 160 cm maanpinnan alapuolella. Sisäpuolella oli värjäytymiä, koska kellari oli seissyt kylmänä monta vuotta. Laasti oli irronnut ja meidän piti harjata seinä saadaksemme sen maalauskelpoiseksi. Muutama paikkakorjaus husfixillä ja maalasimme silikaattimaalilla (vesilasi), joka päästää läpi kosteutta. Tulos oli erittäin hyvä ja vähän lämpöä nyt tekee sen, että pienempi määrä kosteutta, joka menee seinän läpi, voidaan helposti ottaa lämmitettyyn ilmaan. Edellytyksenä on, että ulkopuolella oleva salaojitus on kunnossa.

Kellarin ilmankosteus on noin 50-60%, mikäli muistan oikein. Kesällä ilmankosteus on pahimmillaan, mutta meillä on silloin halpa kosteudenpoistaja, joka käynnistyy hygrometrillä.

/A

Hei!

JOS pinta on jo päällystetty kalkkilaastilla, sinun tulisi jatkossakin käyttää juuri kalkkilaastia. Hydraulinen kalkkilaasti on muuten melko helppo asentaa. Jos on keskimäärin näppärä, saa sen paikoilleen ilman liikaa kiroilua. Käytä sitten harjaa karhentaaksesi pintaa ja saadaksesi kauniin ja tasaisen rakenteen.

Kalkkilaasti on itse asiassa melko tyylikäs sellaisenaan seinänä. Päätin säilyttää sen näkyvissä ja sijoitin seinien pituisia halogeenivaloja. Olen käyttänyt Maxit Serpo 148:aa, ja se on vaaleampi ja enemmän beige kuin C laasti. Hydraulinen kalkkilaasti on kuitenkin noin 3 kertaa kalliimpaa ja jos aiot rappaa paljon, se maksaa kyllä sievoisen summan.

MUTTA jos seinät ovat täysin puhtaat tänään, en käyttäisi kalkkilaastia, sillä siihen ei voi laatoittaa. Tai tarkemmin sanottuna, ei SAA laatoittaa, koska kalkkilaasti on suhteellisen pehmeää. Ja jos kiinnittää kiinnitysaineen, joka on kovempaa, on vaarana, että kalkkilaasti halkeilee. Erityisesti jos sinulla on kosteuden siirtymistä ja eristämätön kellariseinä.

Olisin käyttänyt rappauslaasti C.

Kiitos vastauksista!

Me teimme salaojituksen uudelleen vuonna 2005 ja lisäeristimme ulkopuolelta Isodränillä.

En usko, että se on kalkkilaasti. Siellä on nimittäin ollut aikaisemmin kaakeli ja aion laittaa uuden kaakelin. Punnitsen valintaa talofixin ja rappauslaasti C:n välillä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.