3 134 lukukertaa ·
14 vastausta
3k lukukertaa
14 vastausta
Painonsiirto suuremman aukon tekemiseksi talon päätyyn
Hei,
Minulla on matala 1,5-kerroksinen talo, jossa on alempi kerros Leca-harkkoa ja ylempi puolikas puukehikkoa. Alemmassa kerroksessa on nykyään päädyssä 1,6 m aukko, jossa on kaksoisovi. Haluan laajentaa tätä aukkoa noin 2,15 m yhteen suuntaan. Ylempänä (puukehikko) on sama 1,6 m aukko suoraan nykyisen aukon yläpuolella. Tämän ylemmän aukon kummallakin puolella on kaksi palkkia, joten kun haluan laajentaa alhaalla olevan aukon uudeksi 2,15 metriseksi, yksi palkeista osuu tähän uuteen suurempaan aukkoon. Mikä on kuorman määrä? Riittääkö pidempi Lecapalkki tukemaan kuorman, vai tarvitaanko terästä? Korvauspalkille käytettävissä oleva korkeus on 200 mm ja talo sijaitsee Hallandissa.
Kiitos etukäteen!
Minulla on matala 1,5-kerroksinen talo, jossa on alempi kerros Leca-harkkoa ja ylempi puolikas puukehikkoa. Alemmassa kerroksessa on nykyään päädyssä 1,6 m aukko, jossa on kaksoisovi. Haluan laajentaa tätä aukkoa noin 2,15 m yhteen suuntaan. Ylempänä (puukehikko) on sama 1,6 m aukko suoraan nykyisen aukon yläpuolella. Tämän ylemmän aukon kummallakin puolella on kaksi palkkia, joten kun haluan laajentaa alhaalla olevan aukon uudeksi 2,15 metriseksi, yksi palkeista osuu tähän uuteen suurempaan aukkoon. Mikä on kuorman määrä? Riittääkö pidempi Lecapalkki tukemaan kuorman, vai tarvitaanko terästä? Korvauspalkille käytettävissä oleva korkeus on 200 mm ja talo sijaitsee Hallandissa.
Kiitos etukäteen!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tarvitaan lisää tietoja laskemista varten: Kattokaltevuus ja c/c etäisyys kattoristikoiden välillä. Oletan, että kyseessä ovat tavalliset kattoristikot päätyjen välillä. Lisäksi on varmaan enemmän pystyssä olevia koolauksiakuitten kuin ne 6, jotka olet piirtänyt?
Kiitos palautteesta!J justusandersson sanoi:
Kattokulma on 30 astetta. Kattotuoleja ei oikeastaan ole, vaan ne ovat palkkeja toisessa suunnassa kuin kattotuolit yleensä. Katso liitteeksi laittamani piirustukset, jotka ehkä selventävät asiaa. Kynä osoittaa kyseessä olevan aukon.
pystyreglien osalta ei ole enemmän kuin olen piirtänyt...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Alkuperäinen ratkaisu, vaikka se tekeekin kaiken monimutkaisemmaksi. Silloin minun täytyy tietää kattopalkkien pituus ja keskinäinen etäisyys.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Saan pistekuorman karkeasti laskettuna noin 7 kN. Lecapalkit eivät ole yksiselitteinen käsite. Niillä on eri mitat ja kantokyky metriä kohden laskettuna riippuu lisäksi jännevälistä. Vahvempi malli voisi toimia. Sinulla on kuitenkin jotain, mistä lähteä liikkeelle.
Hei taas,
Miten arvioit tämän tilanteen? Voiko se kestää pistekuorman 7 kN? Tuotetiedoissa ilmoitetaan kuormaksi enintään 5 kN/m lecabalkille, joka on 2900 mm, ja 10 kN/m lecabalkille, joka on 2400 mm.
Kiitos etukäteen : )
Miten arvioit tämän tilanteen? Voiko se kestää pistekuorman 7 kN? Tuotetiedoissa ilmoitetaan kuormaksi enintään 5 kN/m lecabalkille, joka on 2900 mm, ja 10 kN/m lecabalkille, joka on 2400 mm.
Kiitos etukäteen : )
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yleisesti ottaen uskon, että Lecapalkit toimivat parhaiten laajoilla kuormilla. 2400 mm palkki, joka kestää 10 kN/m, on varmasti riittävä, mutta on hieman häiritsevää, ettei sitä voi laskea tarkemmin. HEA-tyyppiset teräspalkit ovat hyvin pieniä verrattuna Lecaharkkojen kokoon. Parhainta ratkaisua ei näytä löytyvän.
S_Moln sanoi:
Kiitos jälleen vastauksesta
Se on vähän lyhyt, palkki, joka on 2400 mm. Ja se pidempi, 2900 mm, ei kestä yhtä paljon kuormaa. Näitkö pdf luonnoksen? Mietin, voisiko auttaa, jos asettaisin säännön ikkunaosioon, oven ja kiinteän ikkunan väliin? Jotta voisin käyttää 2900 mm palkkia.
Vai pitäisikö minun mieluummin valita kaksi liimapuupalkkia 45x180 leca-palkin sijasta?
S_Moln sanoi:
Kiitos jälleen vastauksesta
Se on vähän lyhyt, palkki, joka on 2400 mm. Ja se pidempi, 2900 mm, ei kestä yhtä paljon kuormaa. Näitkö pdf luonnoksen? Mietin, voisiko auttaa, jos asettaisin säännön ikkunaosioon, oven ja kiinteän ikkunan väliin? Jotta voisin käyttää 2900 mm palkkia.
Vai pitäisikö minun mieluummin valita kaksi liimapuupalkkia 45x180 leca-
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Koska kyseessä on ikkunayksikkö, on syytä rajoittaa taipumaa ylimääräisesti. Valitsemalla 90x180 liimapuupalkin sinulla on hyvät marginaalit. On parempi kasvattaa leveyttä kuin kaksinkertaistaa liimapuu.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä.
Klikkaa tästä vastataksesi