Olin ajatellut tehdä siitä helppoa, kun aion lisäeristää taloni, mutta kun nyt vaihdoimme ikkunat, huomasimme, että koko talo on peitetty painekyllästetyllä vuorilaudoituksella. Paneelit ovat olleet paikallaan vähintään 18 vuotta...

Täytyykö minun poistaa kaikki vai voinko kiinnittää koolaukset, eristää ja peittää tavallisella valkoisella puutavaralla? (ajattelen hajua jne., joka voi syntyä juuri painekyllästetystä puutavarasta, ja silloin ei ehkä ole hyvä idea rakentaa sen päälle?)

Tietääkseni painettua puuta ei saa käyttää julkisivumateriaalina. Nyt se on kuitenkin jo paikallaan, mutta jos olisin sinä, poistaisin sen. Painettu puu voi aiheuttaa epämiellyttäviä päästöjä, jotka voivat päästä taloon rakenteiden kautta.

Joo, en itse koskaan laittaisi painekyllästettyä puuta julkisivuun, mutta ehkä niin tehtiin noin 20 vuotta sitten? (en kyllä ole koskaan kuullut siitä, mutta silti :-) )

Kuinka hauskaa on asteikolla purkaa kaikki ja viedä se kaatopaikalle....eihän sitä voi edes polttaa!

No niin, on vain otettava härkää sarvista ja alettava purkaa...huokaus!

caradan sanoi:
Ja minä en koskaan olisi asettanut painekyllästettyä puuta julkisivuun, mutta ehkä niin tehtiin noin 20 vuotta sitten? (en tosin ole koskaan kuullut siitä, mutta kuitenkin :-) )

Kuinka hauskaa on asteikolla purkaa kaikki ja viedä se kaatopaikalle....ei voi edes polttaa sitä!

No niin, vain tarttuasta härkää sarvista ja aloittaa purkaminen...huokaus!
Kun olemme jo liikkeellä, sinun tulisi tietää, että painekyllästetty puu on talletettava erikoipaikalle kierrätyskeskuksessa. On ympäristölle haitallista polttaa tai heittää se luontoon.
...ja laitonta.

Oliko se juuri mitä kirjoitin???

(että se täytyy viedä kaatopaikalle koska sitä ei voi, lue saa, polttaa)

En koskaan jättäisi ympäristölle vaarallista jätettä metsään tai luontoon...

Johan Gunverth sanoi:
Kun olet siitä tietoinen, sinun tulisi tietää, että painekyllästetty puu tulee sijoittaa erikoispaikkaan kierrätyskeskuksessa. On ympäristölleen haitallista polttaa tai heittää se luontoon. ...ja se on laitonta.
Hassua, viimeksi kun olin kierrätyskeskuksessa ja kysyin nimenomaan, mihin vanhat painekyllästetyt puut pitäisi laittaa, he ohjasivat puuosastolle, eli sinne, minne kaikki muut puut laitettiin. Ehkä se riippuu siitä, missä on tai sitten ehkä osaamattomuus...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.