6 421 lukukertaa ·
12 vastausta
6k lukukertaa
12 vastausta
Painekyllästetty kaide?
Hei,
Ymmärtääkseni painekyllästetty puu on ollut melko myrkyllistä, ja kun sitä sahataan, pitäisi käyttää muun muassa hengityssuojainta. Ymmärtääkseni tämä pätee edelleen, vaikka pahimmat myrkyt onkin poistettu?
Samaan aikaan näen ihmisiä, jotka kokoavat ruokapöytiä (ulkona) ja vastaavia painekyllästetystä puusta.
Kuinka myrkyllistä se oikeastaan on? Onko riskejä käyttää sitä ulkona portaan kaiteena? Ajatuksena on maalata se, mikä sulkee puun sisäänsä, jolloin riskit todennäköisesti pienenevät.
Vaihtoehtona on käyttää pelkkää puuta ja valita parempi maali, jota huolletaan säännöllisesti.
Ymmärtääkseni painekyllästetty puu on ollut melko myrkyllistä, ja kun sitä sahataan, pitäisi käyttää muun muassa hengityssuojainta. Ymmärtääkseni tämä pätee edelleen, vaikka pahimmat myrkyt onkin poistettu?
Samaan aikaan näen ihmisiä, jotka kokoavat ruokapöytiä (ulkona) ja vastaavia painekyllästetystä puusta.
Kuinka myrkyllistä se oikeastaan on? Onko riskejä käyttää sitä ulkona portaan kaiteena? Ajatuksena on maalata se, mikä sulkee puun sisäänsä, jolloin riskit todennäköisesti pienenevät.
Vaihtoehtona on käyttää pelkkää puuta ja valita parempi maali, jota huolletaan säännöllisesti.
Ei syödä puuta. En näe mitään vaaraa painekyllästetystä puusta normaalikäytössä.
Suojamaskin käyttö sahatessa, se oli uutta. En ole koskaan nähnyt kenenkään käyttävän sitä, kun lankkuja sahataan.
Lähiympäristössä on varmasti suurempia vaaroja kuin painekyllästetty puu.
Suojamaskin käyttö sahatessa, se oli uutta. En ole koskaan nähnyt kenenkään käyttävän sitä, kun lankkuja sahataan.
Lähiympäristössä on varmasti suurempia vaaroja kuin painekyllästetty puu.
Aika selvää, ettei puuta syödä.E etompau sanoi:
Kyllästys tehdään kemikaalien seoksella, käytetyt aineet vaihtelevat valmistajittain ja vanhemman kyllästetyn kanssa tulee ehdottomasti olla varovainen, sillä niissä on selvästi enemmän terveydelle haitallisia aineita.
Tämä artikkeli vaikuttaa kattavalta: https://www.kemi.se/global/faktablad/faktablad-om-impregnerat-virke.pdf
Siellä voi lukea:
Joten muistini ei ollut kokonaan väärässä
On ilmeisiä syitä, miksi ei suositella kyllästettyä puuta esim. hiekkalaatikkoon, istutuslaatikkoon jne.
Ruokapöydän tekeminen kyllästetystä puusta kuulostaa siten täysin hullulta.
Ennen käytettiin "myrkyllisiä" kemikaaleja, joten siitä ei tarvitse huolehtia, ja suurin osa käyttämistämme on AB-luokkaa, eli ei maata tai vettä. Minulla on aita, joka on tehty painekyllästetystä puusta, pohjustettu ja maalattu (ruiskutettu) kaikilta puolilta alkydiöljymaalilla. Tehty varhain 90-luvulla, ei lahoa, mutta on aika maalata uudelleen. Odotin noin 6 kuukautta maalaamista, jotta puu oli tarpeeksi kuivaa. Voi jatkaa kuten tavallisen puun kanssa.
>"On myös vältettävä hengittämästä hiontapölyä, joka voi syntyä puun työstämisen yhteydessä."
Hiontapöly on epäterveellistä, oli sitten kyseessä painekyllästetty puu tai ei. Sitä vastoin sahaamisen yhteydessä hiukkaset ovat (lähes kokonaan) liian suuria päästäkseen keuhkoihin.
Hiontapöly on epäterveellistä, oli sitten kyseessä painekyllästetty puu tai ei. Sitä vastoin sahaamisen yhteydessä hiukkaset ovat (lähes kokonaan) liian suuria päästäkseen keuhkoihin.
Varovaisuusperiaate. Koska ei tiedetä, minkälaista käsittelyä puu on saanut, on parempi jättää se käyttämättä. Valmiina myytävät hiekkalaatikot ovat usein kyllästettyjä, samoin istutuslaatikot. Istutuksen osalta ne kasvit, jotka asetat näihin, voivat olla herkkiä kuparisuoloille myös...S snowjim sanoi:
Se on yksinkertaisesti varovaisuusperiaate, joka sanoo meille, että painekyllästettyä puutavaraa ei tule käyttää, ellei se ole välttämätöntä.
PDF, johon viitattiin aikaisemmin, käsittelee pääasiassa vanhempaa kreosoottikäsiteltyä puutavaraa. Nykyään valmistetaan ja myydään paljon tuotteita, jotka on valmistettu painekyllästetystä puutavarasta. Esim. leikkivälineitä kuten kiipeilytelineitä ja hiekkalaatikoita, ulkokalusteita jne. Mielestäni tämä osoittaa, että ei ole näyttöä siitä, että se olisi haitallista ihmisille, ainakaan normaalissa käsittelyssä ja käytössä. Muutoin olisi varmaankin enemmän rajoituksia tai kieltoja.
Yleisesti ottaen tulisi kuitenkin välttää käyttämästä tarpeettoman korkealuokkaista puutavaraa kyseiseen tarkoitukseen. Jälleen kerran varovaisuusperiaate, ettei rasiteta ympäristöä enempää kuin on tarpeellista. Sitten voikin miettiä, miltä ympäristökuormitus näyttää, jos vertaisi maalamatonta kyllästettyä lautaa maalattuun kyllästämättömään lautaan, kun otetaan huomioon maalin, pensselin pesemisen jne. kokonaisympäristökuormitus.
http://www.traskydd.com/1.0.2.0/115/1/
https://www.radron.se/artiklar/virke-med-daligt-rykte/
EDIT: Pientä toistoa edelliseen viestiin, jota en huomannut ennen kuin postasin.
PDF, johon viitattiin aikaisemmin, käsittelee pääasiassa vanhempaa kreosoottikäsiteltyä puutavaraa. Nykyään valmistetaan ja myydään paljon tuotteita, jotka on valmistettu painekyllästetystä puutavarasta. Esim. leikkivälineitä kuten kiipeilytelineitä ja hiekkalaatikoita, ulkokalusteita jne. Mielestäni tämä osoittaa, että ei ole näyttöä siitä, että se olisi haitallista ihmisille, ainakaan normaalissa käsittelyssä ja käytössä. Muutoin olisi varmaankin enemmän rajoituksia tai kieltoja.
Yleisesti ottaen tulisi kuitenkin välttää käyttämästä tarpeettoman korkealuokkaista puutavaraa kyseiseen tarkoitukseen. Jälleen kerran varovaisuusperiaate, ettei rasiteta ympäristöä enempää kuin on tarpeellista. Sitten voikin miettiä, miltä ympäristökuormitus näyttää, jos vertaisi maalamatonta kyllästettyä lautaa maalattuun kyllästämättömään lautaan, kun otetaan huomioon maalin, pensselin pesemisen jne. kokonaisympäristökuormitus.
http://www.traskydd.com/1.0.2.0/115/1/
https://www.radron.se/artiklar/virke-med-daligt-rykte/
EDIT: Pientä toistoa edelliseen viestiin, jota en huomannut ennen kuin postasin.
Käsittääkseni kyse on siitä, että hiukkaset eivät pääse verenkiertoon, ja vaikka en ole lääkäri, oletan, että se voi tapahtua silloinkin, kun ne jäävät vain nenään.M mlkjhr sanoi:
Mutta kyllä, tietyt muut puulajit voivat olla vaarallisia, kuten lehtipuu, joka on syöpää aiheuttavaa.
Ei oikeastaan ole mitään syytä olla käyttämättä suojaa, jos ei ole 100% varma, sitten on tietenkin jokaisen oma asia, missä vetää rajat.
Saan käsityksen, että on olemassa tiettyä epävarmuutta ja se ei ehkä ole niin yllättävää kun ottaa huomioon, että "uudet" kyllästetyt puut tulivat 2002. Se, kuinka ne vaikuttavat ihmisiin, kestää todennäköisesti kauemmin. Lisäksi eri valmistajat käyttävät eri kemikaaleja, mikä tekee yleistäminen vaikeaksi.
Miten kaupassa myytävät ruokapöydät toimivat? Täytyyhän niiden olla luokiteltuja elintarvikekäyttöön? Kestääkö kyllästetty pöytä nämä vaatimukset? Vai oletetaanko vain, että sillä ei ole vaikutusta?
Tässä tapauksessa on kyse neljästä laudasta, jotka lisäksi tullaan maalaamaan, mikä tekee kyllästetystä puusta vähemmän tarpeellisen.
Miten kaupassa myytävät ruokapöydät toimivat? Täytyyhän niiden olla luokiteltuja elintarvikekäyttöön? Kestääkö kyllästetty pöytä nämä vaatimukset? Vai oletetaanko vain, että sillä ei ole vaikutusta?
Tässä tapauksessa on kyse neljästä laudasta, jotka lisäksi tullaan maalaamaan, mikä tekee kyllästetystä puusta vähemmän tarpeellisen.
Laitatteko ruoan suoraan ruokapöydälle?
Useimmissa ruokapöydissä on jonkinlainen pintakäsittely, kuten lakka, vaha, petsi tms.
On olemassa useita virastoja ja viranomaisia, sekä kansallisesti että EU:n kautta, jotka tarkastavat yhteiskunnan kemikaaleja. Mielestäni argumenttisi ei pidä paikkaansa. Käveletkö ympäriinsä ja huolehdit siitä, mitä kyllästetty puu voi aiheuttaa useiden vuosikymmenten päästä?
Useimmissa ruokapöydissä on jonkinlainen pintakäsittely, kuten lakka, vaha, petsi tms.
On olemassa useita virastoja ja viranomaisia, sekä kansallisesti että EU:n kautta, jotka tarkastavat yhteiskunnan kemikaaleja. Mielestäni argumenttisi ei pidä paikkaansa. Käveletkö ympäriinsä ja huolehdit siitä, mitä kyllästetty puu voi aiheuttaa useiden vuosikymmenten päästä?
Kyllä? Jos tekee voileipää/sämpylää, ei ole epätavallista, että jättää lautasen pois? Mitä teet, jos kurkku tai vastaava putoaa pöydälle?E etompau sanoi:
Se voi olla hieman kaukaa haettua, mutta usein ollaan suorassa kosketuksessa ruokapöytään, ja on myös tavallista, että syödään käsin tavalla tai toisella.
Ymmärtääkseni on olemassa elintarvikelaatua oleva öljy, vaha ja lakka.
Mutta toki on mahdollista, että ruokapöydille ei ole mitään elintarvikevaatimuksia, mutta ehkä pitäisi olla selvää, että elintarvikkeiden ei pidä joutua kosketuksiin pöydän kanssa (jos siitä nyt on riski).
En ole perehtynyt siihen, jos olisin ollut, en todennäköisesti olisi esittänyt kysymystä täällä. Mutta on selvästi olemassa erityyppisiä materiaaleja ja kemikaaleja, joita on käytetty vuosien mittaan, ja jotka myöhemmin osoittautuvat terveydelle haitallisiksi jollain tavalla. Kun erityisesti mainitaan, että kyllästettyä puutavaraa ei tulisi käyttää esimerkiksi hiekkalaatikoissa ja viljelylaatikoissa, alkaa luonnollisesti miettiä.E etompau sanoi:
En tiedä voinko väittää esittäneeni mitään suoria argumentteja tässä ketjussa siitä, että painekyllästetty puu olisi vaarallista/turvallista. Etsin ennemminkin luotettavaa tietoa, ja ymmärrän, että joskus kyse on enemmän siitä, mihin itse vetää rajat.
Klikkaa tästä vastataksesi
