6 417 lukukertaa ·
16 vastausta
6k lukukertaa
16 vastausta
Paha haju 70-luvun talossa
Hei!
Olemme äskettäin muuttaneet taloon, joka on rakennettu vuonna 1976, ja meillä on haju, joka tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin.
Olemme paikallistaneet hajun ulkoseiniin, haju tuntuu muun muassa seinäpistorasioista.
Nyt olemme avanneet osan ulkoseinästä nähdäksemme, miltä kynnys näyttää. Mitä mieltä olette siitä, kun katsotte valokuvaa? Onko alhaalla näkyvä kosteusvaurio?
Olemme äskettäin muuttaneet taloon, joka on rakennettu vuonna 1976, ja meillä on haju, joka tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin.
Olemme paikallistaneet hajun ulkoseiniin, haju tuntuu muun muassa seinäpistorasioista.
Nyt olemme avanneet osan ulkoseinästä nähdäksemme, miltä kynnys näyttää. Mitä mieltä olette siitä, kun katsotte valokuvaa? Onko alhaalla näkyvä kosteusvaurio?
Kyllä, minustakin se näyttää siltä kuin kuvailet, minun täytyy ehkä ottaa pala perustuksesta ja tutkia sitä tarkemmin. Emme ole mitanneet sitä, juuri saimme reiän auki.N newbee sanoi:
Riskinä on, että muovin vuoksi siellä on säilynyttä kosteutta. Siihen aikaan ei osattu rakentaa taloja samalla tavalla kuin nykyään. Hyvää ilmanvaihtoa ei varmasti ollut myöskään. Siellä voi myös olla säilynyttä kosteutta vanhan vesivahingon vuoksi lattian tukirakenteessa, joka haisee
Meillä on haju vain alakerrassa, tuoksuu melkoisesti sisäänkäynnin kohdalla eikä siellä ole lainkaan pistorasioita. Kun menee yläkertaan, on kuin olisi eri talossa.Ulltand sanoi:
Lisäksi mainittakoon, että lattia vaihdettiin äskettäin suurimmassa osassa alakertaa ja alusta näytti hyvältä ilman merkkejä kosteusvahingoista. Mutta haju ei kadonnut lainkaan. Olemme myös tasoittaneet ja maalanneet suuren osan sisäseinistä. Tämä sai hajun katoamaan kuukauden ajaksi, mutta sitten se palasi.
Oliko teillä haju ennen lattian vaihtoa? Miten lattia on rakennettu?S Speed254 sanoi:Meillä on haju vain alakerrassa, haisee jonkin verran sisäänkäynnillä eikä siellä ole lainkaan sähköpistorasioita. Kun menee yläkertaan, se on kuin eri talo.
Voidaan lisätä, että lattia vaihdettiin äskettäin suurimmassa osassa alakertaa ja sen alla oleva pinta näytti hyvältä, ilman merkkejä kosteusvaurioista. Mutta haju ei kadonnut lainkaan. Olemme myös tasoittaneet ja maalanneet suuren osan sisäseinistä. Se sai hajun katoamaan muutaman kuukauden ajaksi mutta sitten se palasi.
Kyllä, mutta se oli pahempi ennen kuin maalasimme ja vaihdoimme lattian.Ulltand sanoi:
Lattia on nyt suoraan betonilaatan päällä, vanha puulattia oli asetettu sekalaiselle jätteelle, kuten esimerkkinä vanha liimattu muovimatto, jonka hioimme alas betoniin.
Se kuulostaa hyvältä ja riskittömältä.S Speed254 sanoi:
Tulee uteliaaksi ajatuksiin, kuten te sylistä. Yksi koe ei välttämättä näytä totuutta. Onko joku osa perustuksesta, joka on ehkä alttiimpi kosteudelle?
Onko teillä koneellinen ilmanvaihto talossa?
Voidaan tehdä pumpattu ilmanäytteenotto ja analysoida rakennusmateriaalien liuottimia tai mikrobikasvua varten. VOC/MVOC. Näin voidaan rajata ongelmaa ja mahdollisesti saada ideoita siitä, mikä aiheuttaa hajun sillä tavoin.
Meillä ei ole mekaanista ilmanvaihtoa, kun ostimme talon, monissa osissa taloa ei ollut ilmaventtiilejä, mutta nyt olemme poranneet muutaman uuden saadaksemme hieman paremman ilmanvaihdon.Ulltand sanoi:
Kuulostaa hyvältä ja riskittömältä.
Tulee mieleen, kuten teilläkin, miettiä alapohjaa. Yksi testi ei välttämättä kerro totuutta. Onko jokin osa perustuksesta, joka voi olla alttiimpi kosteudelle?
Onko teillä talossa mekaanista ilmanvaihtoa?
Voisi tehdä pumpatun ilmanäytteen ja analysoida liuottimia rakennusmateriaaleista tai mikrobiologista kasvustoa. VOC/MVOC. Sillä tavoin voi rajata ongelmaa ja ehkä saada ideoita, mistä haju johtuu.
Olemme saaneet vaihtelevia mielipiteitä alan ammattilaisilta. Jotkut ovat sanoneet empimättä, että hajun lähde meidän talossa on alapohjat, kun taas toiset eivät ole havainneet mitään hajua.
Ei haluaisi tuhlata aikaa ja rahaa ja jäädä ongelman kanssa. Mutta ehkä otamme muutamia palasia ja yritämme haistaa niitä? Mielestäni asfaboardi haisi voimakkaasti, kun irrotimme siitä palan, mutta haju on nyt alkanut heikentyä.


