H heimlaga sanoi:
Vinota tukirautoihin harvoin onnistuu hyvin. Ne löystyvät kesällä, kun on lämmintä.

Mikä puuttuu on:
-Tuulensuojalevyt seinissä. Tuulikalvo on kelvoton, se kelpaa vain kietomaan valmistajan siihen, kun olet löynyt hänet hengiltä ja haluat päästä eroon ruumiista.
-Vinotuet seinissä erityisesti takaseinässä
-Vinotuet välikatossa
-Tuet estämään kattoristikoiden kaatumista.

Ei tarvita mitään rakennesuunnitelmia. Kyse on tavallisesta järkevästä ajattelusta.
Valitettavasti tuulikalvo on jo asennettu, joten se saa jäädä 🙂
Aloin asentaa kiinnitysnauhoja eilen, mutta tuli niin kova ukonilma, että menin sisälle. Ajattelin kiinnittää ne kaikille seinille paitsi oven puolelle.
Mitä tarkoitetaan vinotuilla välikatossa?
Olenkin miettinyt tukea kattoristikoille. Voiko vain heittää ylös hieman lautoja niin korkealle kuin uskaltaa kiivetä?

Muuten, niille jotka huomauttivat, että kaikki on todennäköisesti nyt vinossa, voin kertoa, että kaikki on yhtä suoraa kuin kun pystytin rungon 😄

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
A abiz sanoi:
Ulkopuoliseen hammarbandetu on upotettu 170 mm kantopalkki. Tämä suositeltiin juuri siksi, että kattotuolit eivät olisi täsmälleen seinätolppien kohdalla.
Upotetun "kantopalkin" minä kutsun hammarbandeksi. 😉 Varastossa, jota rakennan pulpettikatolla.
Rakenteilla oleva pulpettikaton runko, jossa näkyy hammarbandi.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Mutta se on upotettu bärlina eikä mikään hammarband.

• Tykkään
Freniño ja 1 muu
  • Laddar…
Joo, kutsun sitä vain samalla nimellä kuin kunta teki, onko se oikein, en tiedä haha

MultiMan MultiMan sanoi:
No, eräässä urheiluhallissa lähdelläni katos romahti yhtäkkiä eräänä talvipäivänä, koska rakentaja jätti huomiotta tukipuut, jotka estivät kattokannattimia kaatumasta, ja luotti siihen, että taplo pitäisi ne yhdessä. Oikea onni, että kukaan ei ollut siellä silloin, monet olisivat voineet kuolla. Suuri halli muuttui polttopuuksi.
Mutta pitäisikö minun vain kiivetä ja laittaa lisää tukipuita kaikkien kattokannattimien väliin?

Lulaua Lulaua sanoi:
Mutta se on upotettu kantopalkki eikä mikään hammarband.
Se on varmaan sukupolvikysymys, perustuen siihen miten ennen rakennettiin ja ehkä myös maantieteellisesti 😉

EddieHansson
Lulaua Lulaua sanoi:
Mutta se on upotettu kantava palkki eikä mikään hammarband.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband

"Nykyisessä talonrakennustekniikassa hammarband tarkoittaa ylimmäistä vaakapalkkia, joka yhdistää (useimmiten puu- tai teräskehikon) kehikon."

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson sanoi:
[linkki]

"Nykyisessä talonrakennustekniikassa hammarband tarkoittaa ylintä vaakasuoraa palkkia, joka yhdistää (useimmiten puu- tai teräsrunkoisen) kehikon."
Aivan!

A abiz sanoi:
Terve, olen parhaillaan rakentamassa tuplaa autotallia, kun olin laittamassa raakaponttia huomasin, että koko runko heilui. Onko tämä normaalia?
Myös nyt kun kaikki raakapontti on paikallaan, se heiluu jonkin verran, korjaantuuko tämä julkisivun kanssa tai kun katolle tulee painoa kattotiilistä?

Olen vähän huolissani, että olen jättänyt jotain laittamatta haha, liitän muutamia kuvia, jotta voitte nähdä miten runko on rakennettu.

Lisäksi ajattelen, että raakapontin ei välttämättä tarvitse mennä aivan harjalle asti, se pieni rako noin 5-7cm, joka minulla on nyt, voidaan peittää papilla, sitten asetan harjalautapidikkeen, harjalauta ja harjaeristys siihen päälle, joten tuntuu turhalta käyttää aikaa siihen, että saisi sen täydelliseksi siinä, mitä mieltä olette?

Edit: Luulen, että noin 1 cm vaahtokumista tehty alapohjan eristys voi tehdä siitä hieman heiluvan?
Niin kauan kuin et ole verhoillut seiniä tai laittanut vinotukia, autotalli heiluu, helpoin tapa on vain ottaa muutama lankku ja laittaa ne 45 asteen kulmassa pystysuorien seinäkoukkujen ulkopuolelle väliaikaisesti, nämä otat sitten pois, kun verhoilet seinät. Jos aiot verhoilla ulkoa paneelilla, sinun tulee käyttää leveitä levyjä sisäpuolella säilyttääksesi autotallin vakauden.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
A abiz sanoi:
Aha okei eli onko se vain jotain tilapäistä?
Eikö julkisivulla pitäisi olla sama vaikutus, kun se tulee päälle? Mutta ilman muuta teen niin, kunnes julkisivu on paikallaan.
Vinotuet on asennettava pysyvästi kaikkiin seiniin. Julkisivu parantaa vain vähän vakautta, eikä julkisivun tehtävä ole pitää rakennelmaa pystyssä.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Ei tarvita ehdottomasti, jos seinällä on skivor. Usein viistonauhat asetetaan väliaikaisesti rakentamisen aikana.

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
MultiMan MultiMan sanoi:
No, eräs urheiluhalli minun maakunnassa romahti yhtäkkiä eräänä talvipäivänä, koska rakentaja oli jättänyt asentamatta tuet, jotka estivät kattokannattimia kaatumasta, ja luotti siihen, että taplåten pitäisi ne yhdessä. Pelkkää onnea, ettei kukaan ollut paikalla silloin, monet olisivat voineet kuolla. Suuri halli, joka muuttui polttopuuksi.
Mutta se kuulostaa perustavanlaatuiselta virhesuunnittelulta.........Urheiluhalli kuulostaa hieman suuremmalta kuin pieni autotallirakennus.

D Daniel 109 sanoi:
Se ei ole ehdottoman tarpeen, jos seinällä on levyt. Usein vinotukia asetetaan väliaikaisesti rakennusaikana.
Kyllä, tiedän, että foorumilla on monia, jotka ajattelevat, että vinotuet ovat tarpeettomia. Olen sitä mieltä, että rungon pitäisi olla vakaa jopa ilman seinäpaneeleita.

• Tykkään
Farstatjej90 ja 6 muuta
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 sanoi:
Mutta se kuulostaa perustavanlaatuiselta virheeltä.........Urheiluhalli kuulostaa hieman suuremmalta kuin pieni autotalli.
Ongelma on sama, riski että kattotuolit kaatuvat kun tuulee "väärästä" suunnasta, mieluiten silloin kun on reilusti lumikuormaa.

Tässä tapauksessa todettiin, että muuta vakautusta ei ollut kuin pellit ja muutaman kymmenen vuoden jälkeen ruuvien reiät peltissä olivat kuluneet johtuen liian suurista liikkeistä kattotuoleissa ja kaikki irtosi ja romahti.

Mikä on muuten sinun pointtisi? Onko ok rakentaa autotalli irtonaisilla kattotuoleilla ilman muuta vakautusta kuin ponttilauta? Jopa minun autotallini vuodelta 1940 tai noin, kooltaan 5,5*3 metriä, on vinotuet kattotuolien välillä.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Katon kattoristikon ja seinärakenteen tekninen piirros mittoineen ja materiaalimerkintöineen.

• Tykkään
Dilato ja 3 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.