6 749 lukukertaa ·
6 vastausta
7k lukukertaa
6 vastausta
Paaluja vs EI-Routasuoja vai ei?
Hei!
Kuinka vakavasti pitäisi ottaa se, että kaivetaan pilarin perustuksia (esim. 70 cm) routimattomaan syvyyteen? Viimeisten kahden talven aikana se on helposti ylittänyt 100 cm. Silloin kenenkään ei pitäisi käyttää pylväitä, vaan valaa betonista putkeen. Minulla on terassi, jossa on lasitettu huone (piakkoin tulossa), enkä halua tietää mahdollisista painumisista tai sellaisesta. Kukaan ei ole kaivanut äskettäin (ajattelen salaojitusta yms).
Onko tämä kaikki pelottelua vai?
Olen aiemmin kaivanut, kunnes on todella kovaa, ja tyytynyt siihen.
Ystävällisin terveisin Lagavulin
Kuinka vakavasti pitäisi ottaa se, että kaivetaan pilarin perustuksia (esim. 70 cm) routimattomaan syvyyteen? Viimeisten kahden talven aikana se on helposti ylittänyt 100 cm. Silloin kenenkään ei pitäisi käyttää pylväitä, vaan valaa betonista putkeen. Minulla on terassi, jossa on lasitettu huone (piakkoin tulossa), enkä halua tietää mahdollisista painumisista tai sellaisesta. Kukaan ei ole kaivanut äskettäin (ajattelen salaojitusta yms).
Onko tämä kaikki pelottelua vai?
Olen aiemmin kaivanut, kunnes on todella kovaa, ja tyytynyt siihen.
Ystävällisin terveisin Lagavulin
Rakensin kesällä varaston pilareiden päälle, eivätkä ne ole routasuojattuja. Ovi-puolen pilarit ovat korkeintaan 40 cm syvyydessä, mutta minulla ei ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa talvella tai nyt keväällä.
Mietin kuitenkin, että eristäisin ne jälkeenpäin ollakseni varma, jos kunnon talvet tekevät paluun.
Mutta jos pitää mennä routarajalle, valmiita pilareita ei voi käyttää, melkein kaikki, jotka olen nähnyt käyttävän pilareita, asettavat ne niin, että 10 ja 30 cm on maan yläpuolella.
Mietin kuitenkin, että eristäisin ne jälkeenpäin ollakseni varma, jos kunnon talvet tekevät paluun.
Mutta jos pitää mennä routarajalle, valmiita pilareita ei voi käyttää, melkein kaikki, jotka olen nähnyt käyttävän pilareita, asettavat ne niin, että 10 ja 30 cm on maan yläpuolella.
Kuten minä sen näen, täytyy (yrittää) arvioida maan routaantumisherkkyyttä sekä kuinka paljon ongelmia syntyy, jos routa nostaa hieman.
Minä olen täysin röyhkeästi laittanut 6 kpl LECA-lohkoja 5-20 cm syvyyteen maahan, jolla pihavarasto seisoo.
En ole vähääkään huolissani, jos routa nostaa hieman, sillä minulla on tunkki.
Rakennuksessa, joka vahingoittuisi routanoususta tai jos se aiheuttaisi suurta haittaa, olisin ehdottomasti vakavampi.
Minä olen täysin röyhkeästi laittanut 6 kpl LECA-lohkoja 5-20 cm syvyyteen maahan, jolla pihavarasto seisoo.
En ole vähääkään huolissani, jos routa nostaa hieman, sillä minulla on tunkki.
Rakennuksessa, joka vahingoittuisi routanoususta tai jos se aiheuttaisi suurta haittaa, olisin ehdottomasti vakavampi.
Naapurimme on tarjonnut kokemuksen, joka riittää koko vuodeksi. 
Hän on rakentanut taloon varaston ja laittanut perustuksen sementtilaattojen päälle, jotka hän on kaivanut alas muutaman senttimetrin.
Talvella/keväällä varasto liikkuu ylöspäin ja kesällä/syksyllä alaspäin. Hyvin mielenkiintoista katseltavaa.
En kuitenkaan oikein ymmärrä, miten lattia pysyy koossa siinä varastossa.
Neuvoni on ennemmin kaivaa liian syvälle, erityisesti jos aiot asentaa liukuoven terassihuoneeseen.
Hän on rakentanut taloon varaston ja laittanut perustuksen sementtilaattojen päälle, jotka hän on kaivanut alas muutaman senttimetrin.
Talvella/keväällä varasto liikkuu ylöspäin ja kesällä/syksyllä alaspäin. Hyvin mielenkiintoista katseltavaa.
En kuitenkaan oikein ymmärrä, miten lattia pysyy koossa siinä varastossa.
Neuvoni on ennemmin kaivaa liian syvälle, erityisesti jos aiot asentaa liukuoven terassihuoneeseen.
Se riippuu myös paljon maaperäolosuhteista, onko kyseessä uusi rakennusalue, jossa on kunnolla tiivistetty, täytetty räjäytyskivellä jne., niin riski on pienempi, mutta jos alla on paljon savea, en ottaisi riskiä vaan kaivaisin 70–100 cm, sepelillä alla ja ympärillä, mutta kaikki reiät ovat ainutlaatuisia, kuten Charlie Sheen sanoi.
Klikkaa tästä vastataksesi