Aion pian rakentaa portaat ja haluan tehdä sen mahdollisimman hyvin mutta silti edullisesti.
Mietin nyt, miten teen porrasaskelmat..
Mitä mieltä olette siitä, että ruuvaisin ja liimaisin lattialastulevyn vangstyckeihin porrasaskelmina? Ja sitten päällystäisin sen samalla lattialla kuin olen ajatellut laittaa alakertaan?
Portaista tulee 900 mm leveät, ja jos käytän kolmea alapuolista vangstyckea, jänneväli pitäisi olla OK 22 mm lattialastulevylle. Portaat tulevat olemaan myös täysin suljetut nousuaskelmin.
Onko jollakin neuvoja tai kokemuksia? Riski narinasta? Miten parhaiten päällystän portaat, kun olen laittanut lattialastulevyn?
Olen nyt itse asiassa rakentanut portaat ja ajattelin jakaa tuloksen kanssanne.
Käytin LVL-S palkkeja välitasanteelle (45x200) ja porraspielille (45x300) ja sitten 22 mm lattialastulevyä askelmiin ja nousuihin.
Ensin kiinnitin lastulevy- ja kipsilevyt ympäröiville seinille sekä ruuvasin lattiapalkit välitasannetta varten, tasanteelle myös ruuvasin ja liimasin lattialastulevyn:
Sitten leikkasin kaikki 6 porraspieltä, tein lastulevystä ensin mallin tarkistaakseni mitoitukseni:
Tämän jälkeen rakensin seinän, joka tulee portaiden välille, laitoin levyt ja kiinnitin porraspielen yläportaita varten:
Sitten eristin seinän ja laitoin levyt toiselle puolelle:
Seuraavaksi asensin porraspielet alaosan portaille ja ruuvasin sekä liimasin 22 mm lattialastulevystä nousut:
Tämän jälkeen ruuvasin ja liimasin 22 mm lattialastulevyt askelmiksi. Sekä asensin väliaikaisen kaiteen:
Portaiden alle tulee pieni varasto:
Tuloksesta tuli todella hyvä. Portaat ovat erittäin tukevat ja niissä on miellyttävä kävellä.
Tämän jälkeen aion päällystää portaat Pego Sensationilla ja heidän 5-i-1 profiileillaan, jotka sopivat täydellisesti askelnokkaan.
Saa nähdä, kuinka portaat kestävät ajan myötä, palaan varmaan tähän ketjuun muutaman vuoden välein päivityksillä
Näyttää todella hienolta, harkitsen tekeväni samanlaisen ratkaisun, onko sinulla lisää kuvia rakennusprosessista ja lopputuloksesta, miten verhoilit sen sitten, parkettilattialla?
Olen täysin unohtanut tehdä postauksen valmiista tuloksesta! Koko portaikko on asennettu samalla Pergo sensation lattialla, jota laitoin yläkertaan. Se sujui erittäin sujuvasti ja portaikko on uskomattoman tukeva ja hiljainen. Ainoa negatiivinen asia, joka voi olla ongelmallinen, on yhteen sovittaminen pergon 5-in-1 listan kanssa.
Yläkerran tasanteella täytyy aloittaa käyttämällä koko levyä lattian ensimmäisellä rivillä, ja lisäksi lattia on laitettava kohtisuorassa portaikkoon nähden. Joten ensimmäistä riviä ei voi halkaista, mikä voisi johtaa siihen, että viimeisestä rivistä tulee erittäin kapea, jos huone on tämän levyinen. Minulla kävi tuuri ja onnistuin hyvin kaiken kaikkiaan, mutta se ei ollut asia, jota olin ajatellut etukäteen. Sen voi ratkaista tekemällä yläportaan erilailla esimerkiksi listan kanssa, jolloin ongelma on ratkaistu. 5-i-1 listan etu tässä on se, että se luo tasaisen siirtymän askelmasta tasoaskelmaan. Valitsemassamme lattiassa on erittäin karkea rakenne, joten portaista ei tule liukkaita, vaan niissä on hyvä pito.
Tässä tulee joukko kuvia, jotka otin nyt aamulla, joten valo on melko huono.
Huippua! Kiitos vastauksesta, siitä tuli todella hieno! Pieni jatkokysymys, mikä on se valkoinen pieni lista, jonka olet laittanut portaan reunaan seinää vasten? Mietin vakavasti saman ratkaisun toteuttamista kuin sinä👍
Huippua! Kiitos vastauksesta, siitä tuli todella hieno! Pieni lisäkysymys: mikä on tuo valkoinen pieni lista, jonka olet laittanut portaan reunaan seinää vasten? Mietin vakavasti tehdä saman ratkaisun kuin sinä👍
Se on akryylimassa. Monien eri ideoiden jälkeen tehdä siirtymä portaasta seinään tuntui massa olevan kaikkein huomaamattomin ratkaisu. Se onnistui hyvin!
Se on toiminut talvi- ja kesäilmastossa ilman että halkeaa mistään. Täytyy katsoa, miten sauma kestää ajan myötä. Mutta ajatukseni on, että portaat eivät liiku enempää kuin mitä sauma kestää. Se on rakennettu LVL-palkeista, lastulevystä ja laminaatista, joten katsotaan miten käy.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.