Hei.
Pitäisi vaihtaa vanha ovi ja karmi kotona kääntääkseni sen.
Mutta ongelmana on, että aukko karmille on 94 cm leveä eikä 90 niin kuin pitäisi olla.
Tietääkö joku, miten tämä ongelma ratkaistaan, koska kiiloilla joudun käyttämään 4 kappaletta ja se ei ole hyvä.
Kun laitan kiiloja ylös ja alas, karmi taipuu, mitä teen väärin silloin?
En ole koskaan asentanut karmeja aiemmin, joten vastaanotetaan vinkkejä, mielellään idioottivarmoja vinkkejä, en ole saanut sitä toimimaan, kuten sanottu, ei ollut niin helppoa kuin ajattelin, mutta harvoinpa asiat ovat :P

Terveisin

Jonas

Ola78
Jos olen ymmärtänyt oikein, aiot asentaa 900 mm oven? Silloin sinulla on karmiin ulkomitta, joka on noin 880, se mitta on aina aukon reiän koko -15–20 tiivistemarginaaliin. Eli 940-880=60 mm, mene ja osta 28 mm paksuja lautoja, sahaa ne niin, että ne sopivat seinän paksuuteen ja naulaa ne oviaukkoon, niin karmisi sopii hyvin sitten.

Niin viisas ja hyvä, kiitos avusta.
Pitäisikö kiilata jossain erityisessä järjestyksessä sitten? Onko paljon säätövaraa karmiruuvi kanssa?

Joko kiilataan ja ruuvataan karmit paikoilleen tai käytetään karmskruv. Sinun ei siis tarvitse käyttää kiiloja, kun käytät karmskruv.

• Tykkään
Oscarvon
  • Laddar…
Aha, ne tulivat uutisena... luulin aina, että tarvitaan kiiloja, vaikka olisi karmiruuvi. Täydellistä, nyt tiedän, kiitos avusta. Sittenhän karmiruuvit ovat hieman ovelia, mutta pitäisi kai onnistua :P

Ola78
verktygsgurun sanoi:
Joko kiilaat ja ruuvaat karmit paikalleen tai käytät karmiruuvia. Sinun ei siis tarvitse käyttää kiiloja, kun käytät karmiruuveja.
Jos käytät karmiruuveja, sinun täytyy kuitenkin käyttää kiiloja, mutta ei, jos käytät karmihylsyä. Ruuvaat karmihylsyn karman takapuolelta ja kiilaat sitten karman seinää vasten hylsyjen avulla.

• Kolme erilaista ruuvia ja hylsy.
Kiitos kaikista vinkeistä, tämä foorumi on aivan mahtava. Mietin, miten sitä pärjäsi ennen internetiä ;)
Hyvä idea noiden hylsyjen kanssa, sitä täytyy kokeilla. Vaikuttaa todella kätevältä verrattuna kiilojen käyttöön... Mielestäni tavalliset karmskruvar olivat hieman vastahankaisia.

Tulisiko siitä huojuva karminruuvien kanssa tarkoitatko? Kyllä, karminruuvissa on tiettyä löysyyttä, mutta kääntöikkunoille ja sisäoville tavalliset karminruuvit riittävät hyvin. Hylsät sen sijaan suositellaan raskaammille oville ja sivusaranoiduille ikkunoille kolmilasilla. Sisäoville täytyy käyttää hyvin lyhyitä hylsiä, koska karmi ei ole kovin paksu.

En usko, että Ola78 tarkoitti tavallisten karmiruuvien kanssa olevan liian huojuvaa, vaan että sinun täytyy kiilata karmin kiinni ennen kuin ruuvaat ne sisään. (Vaikka myöhemmin ehkä poistaisitkin ne.)

Kiilat antavat pienen etunsa asennuksen aikana, kunnes karmit ovat suorassa ja oikein kaikilta osin. Jos karminruuvi on kiinnitetty, on mahdotonta siirtää 5 mm, ruuvi palaa vanhaan reikään.

Protte

Ola78
Mutta jos tehdään näin, että mitataan aukko karmissa, sitten aukko avautumisessa ja otetaan ero jaettuna 2:lla ja kiristetään karmihylsy siihen mittaan tai hieman pienemmäksi. Kun karmi on paikallaan, kiristetään hylsyä hieman, jotta karmi tulee jännittyneeksi ja sitten ei ole ongelmaa asentaa karmi. Olen asentanut sekä ikkunat että ovet tällä tavalla.

Älä unohda laittaa sinne irtonaista kynnystä, muuten on vaikeaa kiristää hylsyjä. Kuinka pitkät hylsyt toimivat sisäovissa?

Ola78
Tässä on pari Kartron PDF-tiedostoa asennuksesta ja heidän tuotteistaan http://www.kartro.se/Adjufix/AdjufixA4.pdf
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf Itse olen käyttänyt heidän 38mm holkkiaan ja heidän 65mm ruuviaan sisäoviini, mutta minulla on vanhat tukevat karmit, minulla on pääsy näihin töissä joten siksi käytän niitä.. Siellä käytämme vain Kartron adjufixjärjestelmää ikkunoihin ja oviin, erittäin kätevää.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.