Hei ystävät!

Minulla on tyhmä kysymys. Aion heittää ulos ovenkarmini (kirjaimellisesti) vuodelta 1962. Onnistuin laittamaan uuden oven jonkin aikaa sitten parin siirtymäsaranan avulla, jotka sahasin... Se meni ihan okei. Kunnes minun piti sahata ovea ja huomasin, että minun piti sahata enemmän kuin mitä oven maksimipituus sallii saada se paikoilleen. Nyt olen kyllästynyt tähän sekasotkuun ja haluan vaihtaa.

Nykyisen oviaukon yläpuolella on vaakasuora tukipuu (luulisin, että sitä kutsutaan näin) nykyisen ovenkarmin yläpuolella. Tämä pitää nostaa noin 50 mm, jotta saan mahtumaan 2100 ovenkarmin. Olen nähnyt, että on olemassa hieman lyhyempiä karmeja, mutta sitten joko kynnys olisi liian lyhyt tai minun pitäisi kumartua päästäkseni ovesta sisään. Voiko tukipuun poistaa vai sortuuko seinä silloin? Onko sen tehtävä stabiloida ovenkarmi vai voiko sen jättää huomiotta?

Löysin seinästä jotain ajopuun näköistä, joka näyttää samalta kuin se vaahtokumi, joka yleensä tulee mukana teknisten laitteiden kanssa. Millä voisin korvata tämän? Onko se vain äänieristykseen vai miksi haluaisin eristää sisäseinän?

Terveisin!

Paras vastaus

E Eyerash sanoi:
Hei ystävät!

Minulla on idioottikysymys. Aion heittää ulos ovenkarmini (kirjaimellisesti) vuodelta 1962. Onnistuin saamaan uuden oven hetki sitten parilla siirtymäsaranoilla, jotka leikkasin... Se meni ihan okei. Kunnes minun piti leikata ovea ja huomasin, että minun piti leikata enemmän kuin oven maksimi saadakseni sen paikalleen. Nyt olen kyllästynyt tähän sotkuun ja haluan vaihtaa.

Nykyisen oviaukon yläpuolella on vaakasuuntainen lyhyt puu (luulen, että se on sen nimi) nykyisen ovenkarmirungon yläpuolella. Tämä täytyy nostaa noin 50 mm, jotta saan 2100 ovenkarmin sisään. Olen nähnyt, että löytyy hieman lyhyempiä karmeja, mutta joko aukko jää liian lyhyeksi tai minun täytyy kumartua sisään astuessani ovesta. Voiko lyhyen puun poistaa ilman, että seinä romahtaa? Onko tämän tarkoitus vakauttaa ovenkarmia vai voiko sen jättää huomiotta kokonaan?

Löysin seinästä hieman täytettä (luulen, että se on sen nimi), joka näyttää sellaiselta vaahtokumilta, joka yleensä tulee elektroniikkatuotteiden mukana. Millä minun pitäisi korvata tämän? Eikö se ole vain äänieristystä varten vai miksi haluaisin eristää sisäseinän?

Terveisin!
Poista lyhyt puu, jos se on mahdollista ilman seinän vahingoittamista, mutta se voi olla hieman hankalaa. Riittää, että kiinnität oven sivuilta (siellä on esiporatut reiät). Eristystä voit jättää huomiotta.

D Dr Jumping Jack sanoi:
Ts poista kortlingen, jos se onnistuu vahingoittamatta seinää, voi olla hieman hankalaa. Riittää, että kiinnität oven sivuihin (siellä on esiporattuja reikiä). Eristyksestä voit olla välittämättä.
Kun sanot ”jos se onnistuu vahingoittamatta seinää”, epäilen, että tarkoitatko pintamateriaaleja? Vai onko jotain muuta, mitä ajattelet?

Minulla oli 100 mm liian pitkät sisäovet, joten poistuin 50 mm ylhäältä ja alhaalta ja lyhensin ovikarmia.
Olen myös toisella kertaa jyrsinyt ovikarmia ylhäältä ja alhaalta ja sivuilta, jotta se sopisi idioottiaukkoon.....

• Tykkään
Eyerash
  • Laddar…
E Eyerash sanoi:
Kun sanot "jos se onnistuu ilman seinän vahingoittamista", epäilen, että tarkoitat pintakerroksia? Vai onko jokin muu, jota ajattelet?
Pintakerros, kyllä. Jos välipuuta on naulattu karkea naula, se ei anna periksi niin helposti. Ehkä voit sahata sen keskeltä ja vääntää sen ulos. Joskus naulaan pääsee käsiksi kulmahiomakoneella.

Ajatuksena on purkaa karmien toiselta puolelta pinnat. Ehkä pääsen sitten siihen käsiksi. Mutta poistanko koko kortlingen silloin? Mittasin taas eilen... Puuttuu 30 mm... Mikä paska. Lattiasta on siis 2070 mm kortlingeniin asti.

Näin se näyttää.

Ehkä jotakin jää huomaamatta?

• Rikkoutunut seinä ja näkyvissä oleva puukehys, osittain irtoavaa pinnoitetta, suurin aukko vasemmalla ylhäällä.
Mikael_L
Tigersaha purkuterällä ratkaisee ongelman, poista 35mm.

Kiinnitä ensin muutama 40mm kipsi- tai lastulevyruuvi, koska on riski, että ne tulevat hyvin lähelle säännön (täytepalan) reunaa, voi olla viisasta hämätä 3mm poralla.

Ehkä onkin viisaampaa antaa täytepalan pudota kokonaan ja sen sijaan työntää uusi sääntö väliin.

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Tigersåg med rivningsblad ratkaisee ongelmasi, ota pois 35mm.
Kiinnitä joitakin kipsilevy- tai lastulevyruuveja ensin 40mm ylös, sillä on riski, että ne tulevat hyvin lähelle listan (kortlingen) reunaa, joten voi olla viisasta sekoittaa 3mm poralla.
Revi kortlingen ensin pois sitten ajattelet, sahaa ja aseta se takaisin?

Mikael_L
Niin muokkasin samalla kun vastasit.
Mutta jonkinlainen sääntö/kortling voisi olla hyvä levyjen välissä. Osittain pitämään levyjä hieman paikoillaan, osittain jotain mihin kiinnittää ovenkarmit.

Ajoin feinillä suoraan kipsin ja puolikkaan sääntöön läpi. Tein näin neljässä oviaukossa feinillä pinnoittaen huoneen "sisäpuolen" ja pidin imuria etupuolella, jossa sahasin. Kesti noin 10-15 minuuttia per aukko, meni sujuvasti eikä pölyä ollut niin paljon.

Viimeksi muokattu:
Hei! Nyt on kotlingen poissa! Se ei ollut mitään kummallista. Ei ole tilaa uudelle, kun uusi karm tulee paikalle, mutta tietenkin tajuan nyt jälkikäteen, että se oli luultavasti laitettu siihen, jotta kipsilevy voitiin kiinnittää johonkin. Se oli kuitenkin oikea antikliimaksi, kun karmit olivat loppuneet varastosta Byggmaxilla. Nirso, kun olin, päätin ostaa uuden lattian odottaessani toimitusta.

Kaikkea hyvää!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.