Muutan ensimmäiseen talooni puolen vuoden päästä ja aion muuttaa yläkerrassa joitakin asioita.
1960-luvun talo, jossa aluksi luulin, että sisäseiniä ei ole kantavia, koska kattotuolien muotoilu lepää ulkoseinillä eikä olohuoneessa ole sellaista seinää, joka tukee jne.

Mutta nyt alan olla hieman epävarma, luettuani kantavista seinistä, jotka eivät tarvitse olla "ehjiä".

Toivon, että joku jolla on enemmän tietoa kuin minulla ehdottomasti voi arvioida tilanteen.
Seinät, jotka pitää poistaa, ovat ne, joilla on punainen viiva vieressä. Savupiippu jää paikoilleen.
Ei suunniteltua säilytystilaa ullakolla ja talo sijaitsee lähellä Hallstavik..

Tuleeko siitä "yksinkertainen" työ vai pitääkö ottaa asiantuntija apuun keventämään jne?

• Rakennuksen pohjapiirustus, jossa näkyy punaisella merkityt poistettavat seinät. Huomaa mittasuhteet ja tarkat mitat.
  • Asiakirja, jossa on tietoja talon rakenteellisista yksityiskohdista, kuten materiaalit, seinä- ja kattopalkit, sekä eristystiedot eri osille.
  • Rakennusasiakirjan teknisiä tietoja sisältävä lomake, jossa on yksityiskohtia katon rakenteista, ikkunoista ja lämmitysjärjestelmästä.
  • Rakennuspiirustus, joka näyttää talon leikkauskuvan ja kattorakenteet. Mukana on selitteet materiaaleille, kuten puu, tiili ja betoniharkko.
Mats-S
W wipe sanoi:
Toivottavasti joku, jolla on enemmän tietoa kuin minulla, voi ehdottomasti selvittää, miten asia on.
Seinät, jotka poistetaan, ovat ne, joilla on punainen viiva vieressään. Savupiippu jää paikalleen.
Ei ole suunnitteilla varastointia ullakolle ja talo sijaitsee lähellä hallstavikia.

Onko tämä "helppo" työ vai vaatiiko se asiantuntija-apua keventämiseksi jne.?
Kukaan täällä foorumilla ei voi "ehdottomasti" päättää kysymyksestä ilman käyntiä paikan päällä, mutta uskon, että kyseiset seinät, jotka kulkevat talon keskellä, kantavat, kun ottaa huomioon, että jänneväli on peräti 7,5 metriä ulkoseinien välissä.
Kattokaltevuus on lisäksi 27 astetta, ja asut Hallstavikissa, ja siellä talvet ovat tunnetusti runsaslumisia. Tiilikatto ei myöskään ole kevyin vaihtoehto.

Joten en suosittele poistamaan kyseisiä seiniä ilman asiantuntijaa, joka voi paikan päällä tarkistaa katon sekä tehdä lujuuslaskentoja kattotuoleille annettujen mittojen ja dimensioiden perusteella. Jos haluat poistaa ne, joudut todennäköisesti asentamaan palkit, jotka korvaavat seinät, joten on kyllä olemassa ratkaisuja avartaa pohjaratkaisua. Mutta älä ota riskejä, mitä tahansa teetkin 🤔

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Gammelnörden ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta, olen selaillut sivustoa ymmärtääkseni enemmän ja törmäsin tähän ketjuun, joka minun kouluttamattomille silmilleni näyttää suunnilleen samalta kuin meidän piirustukset. Onko tietoa, voisiko joku selittää eron? koskien kattoristikoita, jotka ovat itsenäisesti kantavia ja jotka eivät? Yritän oppia kuinka tämä toimii
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-riva-dessa-vaeggar.462001/

Ja tietenkin, jos se ei ole 100% varmaa, aion palkata asiantuntijoita katsomaan taloa, en halua alkaa purkaa ilman varmuutta :-)
/Peter

Luokittelisin keskiseinät kantaviksi, koska kohdassa "Kantavat osat" on rastitettu väliseinät, ja ne on piirretty eri tavalla kuin niihin nähden kohtisuorat seinät.

HUOM! Minun pitää mainita, että en ole rakennusinsinööri.....

• Tykkään
wipe
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.