Aion rakentaa seinän, johon TV ripustetaan. Ajattelin rakentaa seinän puulevyistä kipsilevyjen sijaan, jotta TV:n voi ruuvata kiinni ilman tulppia. Pitäisikö minun käyttää OSB- vai MDF-levyä?

OSB, kipsilevyn takana?

Olen asentanut OSB+gyprocia koko laajennukseeni. Yhdessä huoneista on 42' LCD TV. Ei ongelmaa sen ripustamisessa siihen alustaan. Suosittelisin kuitenkin vaneria, hieman kalliimpi ja vähän parempi kuin OSB tavaroiden ripustamiseen.

Aion selittää hullun ideani... Tarvitsen matalan seinän, joka ulottuu keskelle olohuonetta yhdeltä pitkältä seinältä. Tälle seinälle TV ripustetaan. Pohdin, miten saisin sen vakaaksi ja keksin idean asettaa 3 matalaa billykirjahyllyä vierekkäin ja ruuvata ne kiinni toisiinsa sekä se, joka on seinää vasten, kiinni seinään. Sitten aion päällystää ne puumateriaalilla (OSB tai MDF tai vastaavalla) ja ripustaa TV:n yhdelle puolelle ja antaa kaikkien johtojen kulkea seinän/kirjahyllyjen sisällä. Pitäisi olla vakaata.

Ehkä OSB:n pinta ei ole kaunein maalattavaksi?

• Tykkään
Marback
  • Laddar…
Ei, juuri noin ajattelin OSB + kipsi ehdotuksen suhteen yllä. OSB-levyt ovat melko epätasaisia.

MDF on varmaankin sileä? Ehkä helpompi ottaa sen?

MDF on sileä ja hieno, kysymys on kai, miten on kestävyyden laita.

Mdf:stä tulee erittäin vahva, todennäköisesti vahvempi kuin osb, mutta se voi helposti kerrostua, jos siihen ruuvataan reunoista.

Mikael_L
Pitäisikö levyn siis kiinnittää Billy-osioiden taakse?

12 mm MDF:n pitäisi toimia erinomaisesti, mutta se on hieman hintavaa.
Entä 12 lastulevy sitten? tai ehkä 16mm olisi parempi.

OSB:llä on niin huono pinta, vaneri on parempi, mutta silti melko tylsä.

Hei Mikael!

Joo, levy tulee kiinnittää taakse, eteen ja ympäri, joten yksinkertaisesti päällystän kirjahyllyt ja käytän niitä vain rungoksi vakauden vuoksi. Olen saanut käsityksen, että lastulevyyn ei voi ruuvata ilman että se vain murenee, vai olenko aivan väärässä? Meillä on lastulevy töissä, johon oli tarkoitus kiinnittää tauluhylly, mutta ne ruuvit vain putosivat...

Mikael_L
Ja MDF on vankempi kuin Spånskiva, mutta sitten on kyllä spånskiva ja spånskiva. Osa halvoista on liian löyhästi puristettuja ja näyttävät sisältävän liian vähän sideainetta.

Lopuksi on tärkeää käyttää oikeaa ruuvia, MDF tulisi aina esiporata, spånskivan kanssa se ei ole yhtä tärkeää aina, mutta usein etu kuitenkin.

Kun käytetään "tavallisia" puuruuvia, niiden tulee olla korkeilla laipoilla, eli ei metalliruuveja, ja esiporatun reiän halkaisijan tulee olla hieman pienempi kuin ruuvin ytimen. Jos aikoo ruuvata MDF:n reunaan, täytyy esiporata, silloin hieman suuremmalla halkaisijalla kuin ruuvin ydin.

Onko kenelläkään linkkiä ruuvin nimikkeistöön? En ole varma, kutsutaanko niitä ytimeksi, tai laipaksi sinänsä...

Täytyy vinkata, että vaneri kantaa enemmän kuin OSB. Laadun päätät itse, haluatko vanerilevyssäsi 1. luokan laatua vai et. Koivu, mänty tai tammi.

Olen rakentanut paljon huonekaluja MDF:stä, ei ole parempaa!

joten... jos olisin sinä, panostaisin MDF:ään, se on ylimääräisten kymppien arvoinen...

my 2 cents

Mikael_L
Olisiko parempi käyttää Ivar-päätytikkaita sen sijaan? Vähän parempi materiaali kiinnittää kuin Ivar-hyllyt.
65065_PE175689_S3.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.